ایجاد فلش و کارت SD بوتیبل از ویندوز ، لینوکس و مک

آموزش ایجاد فلش و کارت SD بوتیبل ویندوز ، لینوکس و مک

با گذشت زمان و ظهور تکنولوژی های جدید کم کم ابزاری مثل CD و DVD جایگاه خود را به دستگاه های جدید مثل فلش های USB و کارت های حافظه SD داده اند و امروزه اکثر لپ تاپ و کامپیوتر ها قابلیت نصب سیستم عامل از روی درگاه های USB و SD را دارند ، در ادامه نحوه ایجاد فلش و SD Card با قابلیت بوت شدن و نصب سیستم عامل از روی آن را برای ویندوز ، مک او اس و لینوکس در انزل وب آموزش میدهیم.

نحوه ایجاد درایو USB و SD CARD قابل بوت برای نصب تمامی سیستم عامل ها

Create Bootable USB Drives and SD Cards For Every Operating System

در خیلی از موارد پیش آمده است که که نیاز داشته باشیم از USB به عنوان ابزاری برای بکاپ و پشتیبان گیری یا نصب سیستم عامل استفاده کنیم اما چطور امکان پذیر است آیا برای اینکار حتما نیاز به استفاده از سی دی یا دی وی دی دارید اما ما پیشنهاد بهتری داریم اگر میخواهید نحوه ساختن USB boot برای تمامی سیستم عامل ها را یاد بگیرید امروز با ما همراه باشید. البته قبلا در انزل وب ، آموزش ساخت فلش مولتی بوت برای نصب چند ورژن از ویندوز را آموزش داده ایم ولی در این پست قصد داریم به صورت کامل نحوه بوتیبل ساختن فلش برای تمام سیستم عامل ها را آموزش دهیم.

bootable-usb-drive

در نظر داشته باشید که با انجام اینکار و طی این فرآیند، اطلاعات فلش مموری یا SD کارت شما پاک خواهد شد. برای شروع اگر کامپیوتر یا لپ تاپ شما از پورت USB 3.0 پشتیبانی میکند توصیه می کنیم از فلش مموری ( USB 3.0 ) به جای ۲ استفاده کنید زیرا هم سرعت بالایی خواهید داشت و هم اینکه به نسبت سرعت آن نیازی نیست هزینه چندانی بکنید.

بوتیبل ساختن فلش  برای ویندوز ۷ با دانلود فایل ISO

در ویندوز ۷ شما میتوانید از ابزار خود مایکروسافت یعنی USB/DVD download tool برای ایجاد درایو بوتیبل استفاده کنید البته فراموش نکنید برای اجرای این نرم افزار شما نیاز به فایل ISO دارید اگر نمیدانید این فایل چطور بدست می آید ابتدا Windows installer ISO را دانلود و نصب نمایید و سپس با استفاده از فایل ISO بدست آمده ، ابزار مایکروسافت را اجرا کرده تا بتوانید یک درایو قابل بوت شدن بسازید.

create-bootable-windows-7

ایجاد USB قابل بوت در ویندوز ۷ با استفاده از ISO فایل

زمانی که فایل ISO ویندوز ۸ یا ۱۰ را تهیه کرده اید براحتی میتوانید یک فلش قابل بوت بسازید. برای اینکار ابتدا  Windows 7 USB/DVD Download Tool را دانلود و سپس فایل ISO دانلود شده را در مرحله اول بارگذاری و باقی مراحل را طی کنید.

2016-10-17_214955

نصب ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۸.۱ از روی فلش و هارد اکسترنال USB

اگر شما از ویندوز نسخه۱۰ ، ۸ یا ۸.۱ استفاده میکنید و یک Product Key دارید ساخت فلش بوت کاری آسانی می باشد. شما میتوانید با استفاده از ابزار ارتقا ویندوز اینکار را به راحتی انجام دهید. اگر با این ابزار ویندوز آشنایی ندارید ما قبلا این مورد را در پست بررسی استفاده از ویندوز ۱۰ آموزش داده ایم که میتوانید آن را دانلود و طبق دستورالعمل پیش روید و در قسمت Choose Which Media to use گزینه USB Flash Drive را انتخاب کنید.

2016-10-17_214932

همچنین میتوانید از بخش Windows 10 specifications نیز اطلاعاتی در مورد این ابزار کسب نمایید. توجه داشته باشید شما نمیتوانید از Product Key که برای ویندوز ۸ استفاده میکنید برای نسخه ۸.۱ و ۱۰ هم استفاده نمایید.

ساخت فلش Bootable برای لینکوس

سیستم عامل اوبونتو توصیه میکند برای ایجاد USB قابل بوت لینوکس در ویندوز از نرم افزار Universal USB Installer استفاده کنید. با کمک این ابزار می توانید یک Image دیسک قابل بوت برای بسیاری از توزیع های مختلف لینوکس ایجاد کنید. UNetbootin جایگزین محبوب دیگری است که اینکار را برای شما انجام میدهد و برای سیستم عامل های لینکوس ، ویندوز و مک قابل دانلود است.

bootable-usb-drive-from-linux-iso-_2

بعد از نصب Universal USB و اجرا کردن برنامه ، مانند تصاویر بالا ابتدا توزیع لینوکس موردنظر خود را انتخاب کرده و سپس فایل ISO ای که مربوط به توزیع لینوکس مدنظرتان است را وارد نمایید. شما میتوانید فایل ISO مربوط به توزیع های مختلف لینکوس را از سایت linux lookup دانلود کنید و در نهایت USB موردنظرتان را انتخاب و بر روی Create کلیک نمایید.

ubuntu-startup-disk-creator

اگر بخواهید میتوانید از ابزار UNetbootin برای لینکوس نیز بهره ببرید. بعد از نصب و اجرا کردن همان طور که در تصویر بالا می بینید می بایست USB مدنظر خود را انتخاب و مابقی مراحل را مانند مراحل ابزار Universal USB طی کنید.

ایجاد فلش بوت از طریق فایل IMG

برخی سیستم عامل ها از فایل با پسوند IMG به جای ISO فایل ها استفاده میکنند که نیاز است این فایل ها به صورت مستقیم بر روی فلش مموری نوشته شوند. شما میتوانید از Win32 Disk Imager برای رایت فایل IMG بر روی فلش مموری یا SD کارت استفاده کنید. فراموش نکنید رایت فایل با استفاده از این ابزار به این معناست که محتوای فعلی فلش مموری شما پاک خواهد شد. همچنین میتوانید از این ابزار برای ساخت فایل های IMG نیز استفاده نمایید.

new-1
کاربران لینوکس همچنین می توانند با اسنفاده از دستور زیر به صورت مستقیم فایل IMG را بروی  USB یا دستگاه های قابل حمل رایت کنند. فلش خود را به کامپیوتر متصل کرده و دستور زیر را در اوبونتو اجرا کنید :

sudo dd if=/home/user/file.img of=/dev/sdX bs=1M

write-img-file-to-usb-drive-with-dd-on-linux

در دستور بالا به جای home/user/file.img/ مسیر فایل IMG و به جای dev/sdX/ آدرس USB یا SD کارت خود را ذکر کنید.

نکته : خیلی دقت داشته باشید تا مسیر فایل و مسیر USB خود را صحیح ذکر کنید که اگر در آدرس دهی اشتباه نمایید به جای محتوای فعلی فایل IMAGE جایگزین خواهد شد.

ساخت فلش قابل بوت در DOS

اگر میخواهید در محیط DOS فلش قابل بوت بسازید اینکار با استفاده از ابزار Rufus امکان پذیر است. این ابزار یک نرم افزار اپن سرس یا همان منبع باز بوده که این قابلیت را دارد در محیط DOS برای شما فلش قابل بوت ایجاد نماید.

2016-10-17_223833

این نرم افزار از زبان فارسی نیز پشتیبانی میکند و همچنین از این ابزار ساده و جامع میتوان برای ساخت فلش بوتیبل در ویندوز ، لینوکس هم استفاده کرد البته داشتن فایل ISO سیستم عامل مورد نظر الزامیست.

ساخت فلش بوت Mac OS X

شما قادر خواهید بود با دانلود آخرین ورژن OS X از اپ استور یک درایو قابل بوت با استفاده از Mac OS X بسازید. شما میتوانید از ابزار “createinstallmedia” اپل یا ابزار DiskMaker X برای ساخت فلش بوتیبل استفاده کنید.

2016-10-17_225154

درایو Mac OS X می تواند برای آپدیت OS X بر روی مک های دیگر نیز مورد استفاده قرار گیرد بدون اینکه نیاز به دانلود طولانی وجود داشته باشد.

ایجاد فلش قابل بوت برای نصب ویندوز در مک

برای ایجاد یک فلش Bootable جهت نصب ویندوز بر روی مک می بایست از ابزار Boot Camp کمک بگیرید. این ابزار مک میتواند به شما در ایجاد یک درایو قابل بوت برای نصب ویندوز بر روی مک کمک کند تا علاوه بر نصب ویندوز بتوانید عملیات یکپارچه سازی درایورهای اپل و ویندوز را نیز انجام دهید.

شما میتوانید از این درایو برای نصب ویندوز بر روی چندین مک استفاده نمایید ولی فراموش نکنید از این روش برای نصب ویندوز در کامپیوتورهایی جز اپل استفاده نکنید.

2016-10-17_232135

اگر میخواهید اطلاعات بیشتر در مورد نحوه استفاده از Boot Camp کسب کنید به سایت اپل مراجعه نمایید.

تجربه و نظر شما ؟

امروز با آموزش ایجاد فلش و کارت SD بوتیبل ویندوز ، لینوکس و مک با شما همراه بودیم. اگر شما هم نرم افزار خاصی برای بوتیبل کردن فلش می شناسید، تجربه خود را در این پست با ما به اشتراک بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

آموزش 9 روش حل مشکل Press F1 هنگام بوت کامپیوتر و لپ تاپ
آموزش ۹ روش حل مشکل Press F1 هنگام بوت کامپیوتر و لپ تاپ
Clean Boot چیست؟ نحوه اجرای Clean Boot در ویندوز 10 ، 8 و 7
Clean Boot چیست؟ نحوه اجرای Clean Boot در ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷
رفع مشکل پیغام Startup Repair ویندوز 10 ، 8 و 7
آموزش ۷ روش رفع مشکل پیغام Startup Repair ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷
حل مشکل ارور No Bootable Device در لپ تاپ و کامپیوتر
۸ روش حل مشکل ارور No Bootable Device در لپ تاپ و کامپیوتر

نظرات

  • ی says:

    سایت چرت

  • yalda says:

    سلام یه راهنمایی بوتیبل کردن فلش برای نصب مک در محیط ویندوز رو نگفتید
    چند تا برنامه ه معرفی شده هیچگدوم نمیتونن ورژن سیرا یا مدل های سیرا رو بوتیبل کنند
    اگر امکانش هست یه اموزش برای بوتیبل کردن مک در محیط ویندوز برام ارسال کنید

  • Amir says:

    ویندوز XP چی؟

  • جواد منهدم گر تبلیغات says:

    خانم عظیمی جمله لینوکس را ۴ جا لینکوس نوشتید

  • جواد منهدم گر تبلیغات says:

    بنده از UltraIso , PowerIso استفاده می کنم
    قبلاً پارتیشن محتویات ویندوز مخفی می شد ولی الآن نمی دونم چرا نمیشه
    خیلی خوب بود محتویات مخفی ویروسی هم نمی شد حتی فلش و فرمت هم می کردی ویندوز پاک نمی شد
    هر کسی می تونه بنده را هم خوشحال میشم در جریان قرار بده

  • گلپسر says:

    سلام
    من می خوام ویندوز رو از روی سی دی روی کارت SD نصب کنم
    یعنی از کارت SD به عنوان هارد لب تابم استفاده کنم
    میشه ؟
    چه جوری ؟
    ممنون

    • ahmad says:

      سلام منم یه همچین کاری میخوام انجام بدم ولی نمیدونم میشه یا ن کسی میتونه کمک کنه ؟ خیلی مهمه اخه من هارد hdd داره لپتاپمو سرعتش کمه میخوام که ویندوز رو روی مموری نصب کنم و دائما به سیستم وصل باشه و بقیه ی فایل هام روی hdd آیا میشه همچین کاری کرد؟لپتاپم درگاه اس دی میخوره بهش

  • mahdi abbasi says:

    بهترین برنامه ساخت مولتی بوت sardu هستش . میتونید در یه زمان همه ورژن های ویندوز و انواع بوت اکرونیس و تولز های مختلف و ویندوز های لایو رو روی فلشتون بریزید . یکم کار کردن باهاش بلد باشید خیلی حرفه ایه .

  • amin says:

    من از برنامه flash boot استفاده می کنم .