انتقال برنامه به کارت حافظه اندروید بدون روت شده

۴ روش انتقال برنامه از حافظه داخلی به کارت حافظه SD اندروید (بدون روت و روت شده)

اگر شما یک گوشی اندروید یا تبلت داشته باشید که فضای ذخیره سازی داخلی کمی داشته باشد و از کارت حافظه جانبی استفاده نکنید هر چند وقت یکبار مجبور می شوید چند برنامه را پاک کنید تا بتوانید یک برنامه جدید را نصب کنید. اما اگر یک حافظه SD داشته باشید به جای پاک کردن برنامه ها می توانید آنها را به کارت SD انتقال دهید. امروز در انزل وب قصد داریم نحوه انتقال برنامه به مموری کارت در اندروید روت شده و بدون نیاز به روت را به شما آموزش دهیم پس اگر نحوه انتقال برنامه به کارت حافظه اندروید را بلد نیستید آموزش امروز انزل وب را دنبال کنید.

آموزش کامل نصب و انتقال برنامه به کارت حافظه اندروید (بدون روت و روت شده)

How to Install and Move Android Apps to the SD Card

به طور پیش فرض برنامه های اندروید در حافظه داخلی که یک حافظه محدود داخلی که در برخی از گوشی ها چندان زیاد نیست ذخیره می شوند که قبلا در انزل وب ۵ روش افزایش حافظه داخلی گوشی اندروید بدون نیاز به روت را به شما آموزش دادیم. اگر کارت حافظه SD داشته باشید و از آن بر روی گوشی خود استفاده میکنید می توانید آن را به عنوان فضا پیش فرض نصب برنامه ها و در برنامه هایی مثل تلگرام برای ذخیره سازی اطلاعات عظیم آنها تنظیم کنید، بنابراین فضای داخلی بیشتری برای نصب دیگر برنامه ها خواهید داشت. همچنین شما می توانید برنامه هایی که در حال حاضر بر روی گوشی شما نصب است را به حافظه SD انتقال دهید.

روش های مختلفی برای این کار وجود دارد که شما می توانید بسته به نسخه اندروید و برنامه هایی که می خواهید انتقال دهید از آنها استفاده کنید. اندروید ۶ یا مارشمالو به شما اجازه می دهد تا کارت SD خود را به عنوان حافظه داخلی بکارببرید و به طور اتوماتیک برنامه ها را در کارت SD ذخیره می کند. بعضی دستگاه های دیگر به شما اجازه انتقال دستی برنامه ها را می دهند اما این در صورتی است که در حالت توسعه دهنده  اندروید اجازه انتقال این برنامه ها را دارید.

اگر می خواهید انعطاف پذیری بیشتری نسبت به این آپشن ها داشته باشد می توانید اندروید گوشی خود را روت کنید و از برنامه ای به نام Link2SD استفاده کنید. امروز در انزل وب قصد داریم این روش های انتقال برنامه به کارت حافظه را به شما آموزش دهیم.

قبل از شروع توجه داشته باشید که برنامه هایی که در حافظه SD ذخیره می شوند نسبت به برنامه هایی که در حافظه داخلی ذخیره و نصب می شوند کندتر هستند بنابراین برنامه هایی را برای انتقال انتخاب کنید که برای اجرا نیاز به سرعت بالایی ندارند.

sd card

انتقال برنامه به کارت حافظه در اندروید ۶ ، ۷ و بالاتر بدون نیاز به روت

همانطور که قبلا اشاره شد در اندروید ۶ به بالا کارت SD را به عنوان درایو داخلی در نظر می گیرد، اما توجه داشته باشید وقتی کارت SD را بردارید بر عملکرد دستگاه و کارت SD تاثیر می گذارد و در دستگاه های دیگر از جمله کامپیوتر قابل استفاده نیست. کارت SD به عنوان یک درایو EXT4 محلی فرمت شده و با استفاده از رمزگذاری AES – ۱۲۸ بیتی رمزگذاری می شود و به عنوان بخشی از سیستم نصب می شود. هنگامی که یک کارت SD را در یک دستگاه مارشمالو تنظیم می کنید این کارت حافظه تنها در این دستگاه کار خواهد کرد.

قبل از استفاده از کارت SD به عنوان حافظه داخلی از اطلاعات آن بکاپ بگیرید چونکه این فرایند تمام اطلاعات کارت SD را پاک خواهد کرد. دستگاه اندروید خود را به کامپیوتر وصل کنید و داده ها را انتقال دهید و یا اینکه اطلاعات خود را به حافظه داخلی انتقال دهید. در صورتی که عکس های شما پاک شده است پیشنهاد می کنیم پست قبلی انزل وب که در مورد ۵ روش ریکاوری عکس های پاک شده اندروید بدون نیاز به روت در گوشی و کامپیوتر است را مطالعه بفرمایید.

وقتی کارت SD را در دستگاه تان قرار می دهید یک پیغام برای شما نمایش داده می شد که new SD card was detected یعنی کارت SD جدیدی شناسایی شد. روی Set Up تپ کنید. اگر این پیغام را مشاهده نمی کنید تنظیمات اندروید را باز کنید و به Storage & USB بروید و روی Format as Internal کلیک کنید.

Set Up

یک صفحه برای شما نمایش داده می شود که شما باید انتخاب کنید که آیا می خواهید از کارت SD به عنوان یک حافظه قابل حمل یا حافظه داخلی استفاده می کنید یا نه. روی Use as internal storage تپ کنید و سپس Next را انتخاب کنید.

Use as internal storage

یک پیغام اخطار برای شما نمایش داده می شود ” بعد از اینکه کارت SD به عنوان حافظه داخلی فرمت کردید، این کارت حافظه تنها در این دستگاه کار می کند”.  بعد از اینکه مطمئن شدید که از اطلاعات کارت SD نسخه پشتیبان تهیه کرده اید روی Erase & Format تپ کنید.

Erase & Format

اگر هنوز اطلاعات و برنامه هایی روی کارت SD دارید که فراموش کردید آنها را به حافظه داخلی انتقال دهید دستگاه اخطاری نشان خواهد داد که برنامه ها پاک خواهند شد. شما می توانید به کمک پست ۷ روش انتقال تمام اطلاعات مثل اس ام اس ، شماره تلفن و.. ، اطلاعاتتان را از یک گوشی اندروید به اندروید دیگر منتقل کنید.

برای مشاهده اینکه چه برنامه هایی در کارت SD از قبل وجود دارد روی See Apps تپ کنید و اگر برایتان مهم نیست که این برنامه ها پاک می شوند روی Erase Anyway تپ کنید.

See Apps

اندروید کارت SD شما را فرمت و رمزگذاری می کند.

format

بعد از اتمام فرایند فرمت از شما پرسیده خواهد شد آیا می خواهید اطلاعات فعلی حافظه داخلی دستگاه را به کارت SD انتقال دهید؟. این مرحله عکس ها، فایل ها و برخی برنامه ها را به کارت SD انتقال می دهد. برای انتقال اطلاعات به کارت SD روی Move now تپ کنید و در صورتی که نخواهید اطلاعات را انتقال دهید روی Move later تپ کنید.

اگر شما Move later را انتخاب کردید و می خواهید بعدا اطلاعات تان را به کارت SD انتقال دهید به مسیر Settings > Storage & USB بروید و روی درایو کارت SD تپ کنید و بعد روی دکمه منو تپ کنید و Migrate data را انتخاب کنید.

Move later

وقتی که این فرایند تمام شد یک پیغام برای شما نمایش داده می شود که عنوان می کند کارت SD شما کار می کند. روی Done تپ کنید.

Done

هنگامی که کارت SD به عنوان حافظه داخلی فرمت شد هر دو حافظه داخلی و کارت SD ی که تنظیم کردید وقتی به Settings>Storage می روید در صفحه Device storage قابل نمایش است.

Storage

در قسمت تنطیمات یا Settings برنامه ها و در صفحه Storage زیر Device storage روی یکی از آیتم ها تپ کنید تا اطلاعات مربوط به مکان ذخیره سازی را مشاهده کنید.

Storage

از حالا به بعد وقتی یک برنامه را نصب می کنید اندروید به طور هوشمندانه تصمیم می گیرد که کجا آن را ذخیره کند. شما می توانید برنامه ها را به طور دستی از حافظه داخلی به کارت SD انتقال دهید. اما این روش توصیه نمی شود و می تواند پیامدهای ناخواسته ای را به همراه داشته باشد.

اگر شما مجبور به استفاده از انتقال دستی هستید به مسیر Settings > Storage & USB بروید. حافظه فعلی که برنامه ها در آن ذخیره شده اند را انتخاب کنید. روی Apps تپ کنید و با انتخاب دکمه Change آن را از حافظه داخلی به کارت SD انتقال دهید.

Change

شما لازم نیست برای انتقال برنامه به کارت حافظه اندروید مشخص کنید که کجا برنامه ها ذخیره شوند. به طور پیش فرض برنامه ها همیشه در مکان های ذخیره سازی ترجیح داده شده ذخیره می شوند.

انتقال دستی برنامه ها از حافظه گوشی به مموری کارت سامسونگ ، هواوی و.. بدون روت

این روش انتقال برنامه از حافظه داخلی به رم برای دستگاه های اندرویدی مانند تبلت و تلفن Nexus یا دستگاه های دیگری که با نسخه سفارشی کار می کنند مانند تبلت و تلفن سامسونگ ، هواوی و.. استفاده می شود. در این آموزش از تبلت گلکسی سامسونگ استفاده می کنیم.

قبلا در انزل وب نحوه تغییر، انتخاب و حذف برنامه پیش فرض و سیستمی اندروید را آموزش دادیم، اما برای انتقال یک برنامه به کارت SD، تنظیمات دستگاه خود را باز کنید. در یک دستگاه اندرویدی مانند Nexus 7 به پنل Notifications  بروید و به پنل Quick Settings بروید. بعد روی آیکن Settings در گوشه راست – بالای پنل Quick Settings تپ کنید. App Drawer را باز کنید و روی آیکن Settings تپ کنید.

settings

با باز شدن Application Manager در دستگاه اندروید، در قسمت Settings در بخش Device روی Apps  کلیک کنید. در دستگاه سامسونگ ، روی Applications در سمت چپ تپ می کنیم و بعد در سمت راست روی Application Manager ضربه می زنیم.

application manager

اسکرول را پایین بکشید و روی برنامه ای که می خواهید به کارت SD انتقال دهید تپ کنید. همانطور که در عکس زیر مشاهده می کنید برنامه Opera Mini فضای زیادی را در حافظه داخلی ما اشغال نمی کند اما به طور مثال ما می خواهیم این برنامه را به کارت SD یا رم انتقال دهیم.

opera mini

بعد اینکه روی برنامه Opera Mini تپ کردیم روی دکمه Move to SD CARD کلیک می کنیم.

move to sd card

هنگام انتقال برنامه، دکمه خاکستری می شود و متن دکمه به Moving… تغییر می کند.

moving_message

وقتی که فرایند تمام شد دکمه Move to SD Card به Move to Device Storage تبدیل می شود.

tapping_move_to_device_storage

با این کار انتقال برنامه از حافظه داخلی به مموری SD منتقل می شود.

دانلود برنامه انتقال انتقال برنامه از حافظه گوشی به کارت حافظه یا مموری کارت اندروید

AppMgr Pro III یک نرم افزار قدرتمند و محبوب انتقال برنامه از حافظه داخلی گوشی به حافظه SD یا رم اندروید ، مخفی و فریز نمودن برنامه ها و مدیریت اپلیکیشن ها مخصوص سیستم عامل اندروید می باشد. همانطور که می دانید یکی از دغدغه های افراد کم بودن حافظه داخلی گوشی برای نصب اپلیکیشن هاست ولی با نصب و کمک نرم افزار AppMgr Pro III می توانید به راحتی و در عرض چند دقیقه همه ی اپلیکیشن های روی حافظه ی داخلی گوشی را به مموری کارت انتقال دهید و حافظه ی داخلی را خالی نمایید.

07_appmgr_iii

آموزش انتقال برنامه به مموری کارت اندروید به کمک روت و پارتیشن بندی مموری کارت SD

اگر شما می خواهید غیر از این برنامه ها، برنامه های دیگری را انتقال دهید باید گوشی خود را روت کنید و سپس USB debugging آن رافعال و به کامپیتور متصل نمایید. قبل از پارتیشن بندی کارت SD از اطلاعات خود نسخه پشتیبان تهیه کنید. این فرایند پارتیشن بندی تمام اطلاعات شما را پاک خواهد کرد. بعد از بکاپ گیری از اطلاعات برنامه MiniTool Partition Wizard را دانلود و روی کامپیوتر خود نصب کنید. برنامه را باز کنید و روی Launch Application کلیک کنید.

launch

در پنجره اصلی برنامه دیسک های متعدد لیست می شوند. هارددیسک های کامپیوتر شما در اول لیست قرار دارند و در ادامه کارت SD قرار می گیرد که در اینجا درایو G است.

selecting_sd_card

دیسک درایو SD را انتخاب کنید و روی آن کلیک راست کنید و گزینه Delete را انتخاب کنید با این کار تمام اطلاعات کارت SD شما پاک می شود.

03_selecting_delete

حالا برای پارتیشن بندی کارت SD روی درایو SD راست کلیک کنید و از منوی ظاهر شده Create را انتخاب کنید.

04_selecting_create

در پنجره Create New Partition در قسمت Create AS گزینه primary را انتخاب کنید.

05_selecting_primary

در قسمت File System گزینه FAT32 را انتخاب کنید.

06_selecting_fat32

و در قسمت portion label یک نام تعریف کنید.

07_entering_label_data

به طور پیش فرض اندازه پارتیشن با اندازه کارت SD برابر است ما باید این اندازه را تغییر دهیم و دو پارتیشن ایجاد می کنیم. ما از یک مموری کارت ۱۲۸ گیگابایتی استفاده می کنیم که ۱۰۰ گیگابایت را برای اطلاعات و مابقی را برای برنامه ها اختصاص می دهیم. برای تغییر اندازه پارتیشن مکان نما را روی لبه مت راست زرد می بریم تا یک مکان نما به صورت زیر اضافه شود بعد آن را به طرف لبه های پنجره می کشیم تا زمانی که به اندازه تقریبی که ما می خواهیم برسد.

08_selecting_size_of_data_partition

حالا روی OK کلیک می کنیم.

09_clicking_ok_for_data_partition

برای پارتیشن دوم روی درایو SD راست کلیک می کنیم و Create را انتخاب می کنیم.

10_selecting_create_for_apps_partition

بعد یک پیغام به صورت زیر به شما نمایش داده می شود که روی Yes کلیک می کنیم.

11_warning_dialog

Partition label را Apps قرار می دهیم و Create As را primary انتخاب می کنیم. قسمت File System را Ext2 یا Ext3 یا Ext4 انتخاب می کنیم. اگر از ROM استفاده می کنید گزینه Ext2 را انتخاب کنید در غیر این صورت Ext3 یا Ext4 را انتخاب کنید. ما از Ext4 اتفاده می کنیم چون که بعدا می خواهیم از برنامه Link2SD استفاده کنیم و Ext3 در این برنامه کار نمی کند.

12_creating_apps_partition_ext4

دو پارتیشنی که ایجاد کردیم به صورت زیر است DATA و Apps

13_two_partitions_created_ext4

و در نهایت برای اعمال تغییرات گزینه Apply را انتخاب می کنیم.

14_clicking_apply

بعد از فشار دادن دکمه Apply یک پیغام به صورت زیر ظاهر خواهد شد دکمه Yes را انتخاب کنید.

15_apply_pending_changes

بعد پنجره Apply Pending Operation(s) برای شما نمایش داده خواهد شد که میزان پیشرفت کار را نشان می دهد.

16_apply_pending_operations_dialog

وقتی تمام تغییرات اعمال شد پنجره Successful نمایش داده خواهد شد روی OK کلیک کنید.

17_successful_dialog

برای خروج از برنامه منوی General را انتخاب کنید و گزینه Exit را انتخاب کنید.

18_selecting_exit

قبل از جدا کردن SD کارت از کامپیوتر، شما می توانید فایل های بک آپ را به SD انتقال دهید. بعد از پارتیشن بندی کارت SD برنامه Link2SD را دانلود و نصب کنید. بعد از نصب برنامه روی آیکن Link2SD تپ کنید.

19_opening_link2sd

بعد از باز کردن برنامه پنجره ای به نام SuperSU برای شما باز می شود که در این پنجره روی Grant تپ کنید.

20_superuser_request

اولین چیزی که از شما پرسیده می شود یستم فایلی است که در هنگام پارتیشن بندی کارت مموری ایجاد کرده اید اگر به خاطر داشته باشید ما سیستم فایل ext4 را انتخاب کردیم پس در اینجا هم گزینه ext4 را انتخاب می کنیم و روی OK کلیک می کنیم.

21_selecting_ext4_for_second_partition

اگر همه چیز به درستی کار کند پنجره Restart your device برای شما ظاهر می شود که روی Reboot Device تپ می کنیم. بعد از اینکه دستگاه ریبوت شد دوباره برنامه Link2SD را باز می کنیم. حالا شما باید لیستی از برنامه ها را ببینید.

22_restart_your_device

اگر شما می خواهید برنامه ها به صورت اتوماتیک در کارت SD ذخیره شود روی دکمه ی منو ( سه نقطه) که در گوشه راست بالای صفحه است تپ می کنیم.

23_tapping_menu_button_upper_right

از منو Settings را تپ می کنیم.

24_tapping_settings

در بخش Auto link گزینه Auto link را تیک میزنیم و روی Auto link settings تپ می کنیم.

25_tapping_auto_link_check_box

گزینه های Link application file, Link dalvik-cache file و Link library files را تیک بزنید.

26_auto_link_settings

برای بدست آوردن اطلاعات در مورد حافظه داخلی و SD گزینه Storage Info را از منوی Settings انتخاب کنید. آیتم External SD را برای ذخیره فایل های رسانه ای، اسناد و غیره است که پارتیشن Dataیی است که قبلا در بخش پارتیشن بندی کارت SD ایجاد کردیم و SD Card 2nd Part پارتیشن Apps است.

27_storage_info

در ادامه به طور مثال می خواهیم برنامه ورد را به کارت SD انتقال دهیم . اگر به قسمت Settings دستگاه بروید و Application info را از برنامه word انتخاب کنید خواهید دید که گزینه move to sd card برای شما غیرفعال است و برنامه ۲۰۲ مگابایت فضا را اشغال کرده است.

28_word_app_info

بنابراین برنامه Link2SD را باز کنید و اسکرول را پایین بکشید تا وقتی که برنامه word را پیدا می کنید روی این برنامه تپ کنید.

29_tapping_word

وارد App info برنامه Link2SD شوید این قمت از برنامه شبیه App info تنظیمات گوشیتان است اما این App info به شما اجازه می دهد که برنامه را از حافظه داخلی به کارت SD انتقال دهید. برای انجام این کار دکمه Link to SD Card را تپ کنید.

30_tapping_link_to_sd_card

یک صفحه به شما نمایش داده می شود که برای تایید انتقال برنامه به کارت SD باید OK را انتخاب کنید.

31_clicking_ok_move_to_sd_card

فرایند پیشرفت انتقال برنامه به SD برای شما نمایش داده می شود.

32_moving_to_sd_card

یک صفحه به شما نشان داده می شود که شما در اینجا می توانید انواع فایل ها و برنامه هایی که می خواهید به پارتیشن APPS کارت SD انتقال دهید را انتخاب کنید. سه گزینه اول را انتخاب کنید و روی OK تپ کنید.

33_link_to_sd_card_confirmation

صفحه پیشرفت انتقال برنامه به شما نمایش داده خواهد شد.

34_creating_link

یک صفحه به شما نمایش داده می شود که اعلام می کند برنامه به پارتیشن دوم که همان APPS است انتقال داده شده است برای ادامه روی OK کلیک کنید.

35_app_files_linked_and_moved

حالا شما به صفحه App info برمی گردید. توجه داشته باشید که الان ۱۸۹.۵۴ مگابایت از برنامه word به کارت SD انتقال داده شده است. اطلاعات ورد هنوز در حافظه داخلی باقی مانده است.

36_new_status_of_app_location

اگر شما می خواهید اطلاعات را از کارت SD به حافظه داخلی برگردانید وارد صفحه App info برنامه شوید و روی Remove Link تپ کنید.

تجربه و پیشنهاد شما؟

در صورتی که نرم افزار و ترفند دیگری در زمینه انتقال برنامه های اندروید از حافظه داخلی به حافظه مموری SD میشناسید ، تجربه خود را با ما در میان بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

آموزش 9 روش دانلود و نصب برنامه یا بازی روی اندروید بدون گوگل پلی
آموزش ۹ روش دانلود و نصب برنامه یا بازی روی اندروید بدون گوگل پلی
آموزش 9 روش رفع ارور Unfortunately, System UI has stopped اندروید
۹ روش رفع ارور Unfortunately, System UI has stopped اندروید
تمام صفحه شدن عکس مخاطبین اندروید
آموزش ۴ روش تمام صفحه شدن عکس مخاطبین اندروید
آموزش نصب کالی لینوکس روی اندروید
آموزش گام به گام نصب کالی لینوکس (Linux Kali) روی اندروید

نظرات

  • سید جعفر جعفری says:

    سلام .گوشی من سامسونگ j5 2016 هست . چطوری برنامه ها رو از استوریج به رم منتقل کنم ؟

  • مهدی says:

    عالی من گوشی من انتقال نمی رفت به کارت حافطه با مطلب های شما پارتیشن بندی کردم رفت واقعا ممنونم

  • امیر says:

    سلام گوشی من سامسونگ a2coreهس من چ کنم عکسام ب مموری بره هر چ میزنم مینویسه مجوز ندارد

  • Ramin says:

    من پارتیشن اول رو درست کردم ولی تو پارتیشن دوم یه ارور دیگه میده که خطا هست و توضیح میده که نمیتونم دو بار پارتیشن بندی کنم لطفا کمک کنید ممنونم

    • ناشناس says:

      سلام کار من قبلا کامپیوتر بوده است در کامپیوتر در یک هارد دو پرایمری نمی توان ایجاد کرد بهتر است فت ext4 را پریمری کرده و fat32 را logical بکنید

  • Parisa says:

    گوشیم Huawei Y6 هست و گزینه ای ب عنوان move to sd card نداره چجوری باید برنامه هامو انتقال بدم تورو خدا یکی کمک کنه

  • Jiminbts says:

    من میخوام آهنگ بریزم تو رمم..چطوری؟

    • امیر says:

      سلام گوشی من سامسونگ a2coreهس من چ کنم عکسام ب مموری بره هر چ میزنم مینویسه مجوز ندارد

      • ali says:

        میری فایلای شخصیت روی عکس چن ثانیه نگه میداری بعد بالای صفحه ۳ تا نقطه اینجوری … میاد میزنی رو اون بعد میارع انتقال و کپی انتقال و میزی بعدش میزنی کارت sd

    • Radin says:

      درود بر شما
      گوشی من سامسونگ a520f هستش میخوام اندرود روش را پاک کنم یه اندروید دیگه نصب کنم به تعمیرکارهای موبایل هم اعتماد ندارم چون یکی از اونها گوشیم را خراب کرده و به اطلاعات شخصیم دسترسی داره چون وقتی میخوای گوشی را ریست فکتوری کنی پیامی که از پایین بال می آید نوشته هر فعالیتی که انجام میدهید به این شماره ناشناس میرود و من نمیدانم آن شماره ناشناس کیست حالا خودم میخوام درستش کنم سپاس از راهنمایی شما

  • حسین says:

    سلام. گوشی های جدید کمتر مشکل حافظه داخلی دارند . شما هم تمام اطلاعاتتان فقط به درد گوشی های جدید می خوره. خسته نباشی.

  • Mehran says:

    من همون اول گزینه setup as card رو نمیاره چیکار کنم؟

  • غزال says:

    تبلت Galexy tab s
    اصلا گزینه ی move to sd card نداره.

صفحات 1 2