آموزش تمرکز حواس در محیط شلوغ و حذف صدای محیط هنگام مطالعه

آموزش تمرکز حواس در محیط شلوغ و حذف صدای محیط هنگام مطالعه و کار

اکثر ما وقتی می خواهیم روی مطالعه یا کارهای دیگر خود تمرکز کنیم دچار مشکل حواس پرتی می شویم. حواس پرتی می تواند فرآیند یادگیری را مختل کند. به همین دلیل است که والدین و مدرسان همیشه ما را تشویق می کنند تا در محیط های آرام مطالعه کنیم. امروز در انزل وب قصد داریم در مورد نحوه تمرکز در محیط های شلوغ و اینکه چگونه می توانیم در محیط های شلوغ درس بخوانیم و یا کار کنیم صحبت کنیم.

چگونه در سر و صدا درس بخوانیم یا کار کنیم ؟ نحوه تمرکز حواس در محیط شلوغ

Learning To Concentrate The Senses In Crowded Environments And Eliminate Environmental Noise When Studying

در مهندسی صدا، الکترونیک، فیزیک و بسیاری از فیلدهای دیگر رنگ نویز به قدرت سیگنال صوتی (سیگنال تولید شده توسط یک فرایند تصادفی) اشاره می کند. رنگ های مختلف نویز به طور قابل توجهی ویژگی های متفاوتی دارند. به عنوان مثال سیگنال های صوتی آنها برای گوش انسان متفاوت است. بنابراین هر کاربردی نیاز به یک رنگ خاص نویز دارد. عمل نامگذاری نویز رنگی با نویز سفید شروع شد. نویز سفید یک سیگنال است که در آن طیف قدرت در هر فرکانس برابر است. رنگ های دیگر مانند صورتی، قرمز و آبی برای نویزهای سایر پروفیل های طیفی تعریف شد.

برخی از این اسامی در رشته های خاص تعاریف استانداردی دارند. در حالی که در برخی رشته های دیگر غیر رسمی و ضعیف هستند. در بسیاری از این تعاریف فرض می شود که یک سیگنال با مولفه هایش در همه فرکانس ها با چگالی طیفی قدرت در واحد پنهای باند متناسب با فرمول ۱ تقسیم بر F به توان B دریافت می شوند. به طور مثال تراکم طیفی نورسفید B=0 است در حالی که نویز صورتی B=1 و نویز قهوه ای B=2 است. مدل های مختلف نویز در تجزیه و تحلیل استفاده می شوند. طبق استاندارد فدرال ۱۰۳۷C ارتباطات مخابراتی نویزها به عنوان نویز سفید، صورتی، آبی و سیاه تعریف می شوند. نام رنگ ها برای انواع مختلف صداها از مقایسه بین طیف فرکانس موج صوتی موجود در صدا و طیف معادل فرکانس موج نور حاصل می شود.

نویز رنگی

صداهای نویز سفید

وقتی که فشار، پرده گوش ما را حرکت می دهد گوش های ما صداها را تشخیص می دهند. صدا باید در محدوده فرکانسی مشخص قرار بگیرد. یک صدا می تواند یک یا چند فرکانس مرتبط داشته باشد. در مقابل، نویز حاوی صدها یا هزاران فرکانس تصادفی هستند. در نویز سفید یک سیگنال دارای یک طیف فرکانس صاف است که به صورت یک تابع خطی فرکانس ترسیم می شود. به عبارت دیگر در هر باند سیگنال قدرت یکسانی دارد. به عنوان مثال سیگنال صوتی نویز سفید در محدوده فرکانس های بین ۴۰ و ۶۰ هرتز همان مقدار از قدرت صدا را دارند که در محدوده فرکانس های بین ۴۰۰ و ۴۲۰ هرتز وجود دارد.

نویز سفید

صداهای نویز صورتی

طیف فرکانس نویز صورتی در مقیاس لگاریتمی به صورت خطی است. نویز صورتی در باندهایی که نسبتا وسیع هستند دارای قدرت یکسانی هستند. این بدان معناست که نویز صورتی در محدوده فرکانس ۴۰ تا ۶۰ هرتز مانند باند ۴۰۰۰ تا ۶۰۰۰ هرتز قدرت یکسانی دارد. چنین فضایی که فرکانس دوبرابر (یک اکتاو) است گوش انسان فرکانس های واقعی را نمی شنود ( ۴۰ تا ۶۰ هرتز همانند ۴۰۰۰ تا ۶۰۰۰ هرتز شنیده می شود).

هر اکتاو حاوی حجم مشابهی از انرژی است و بنابراین نویز صورتی غالبا به عنوان یک سیگنال مرجع در مهندسی صدا استفاده می شود. چگالی قدرت طیفی نویز صورتی در مقایسه با نویز سفید ۳ دسی بل در هر اکتاو کاهش می یابد (چگالی متناسب با ۱ تقسیم بر فرکانس است) به همین دلیل به نویز صورتی غالبا نویز ۱/F هم گفته می شود.

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید با افزایش فرکانس، قدرت هر هرتز کاهش می یابد. صداهای نویز صورتی معمولا در طبیعت شنیده می شوند مانند باران یا صدای امواج یا صدای خش خش برگ ها.

نویز صورتی

صداهای نویز قهوای یا براون

در سال ۱۸۲۷ Brown قسمتی از گل را زیر میکروسکوپ قرار داد و متوجه شد که قطعات گل از ذرات بسیار کوچکتری ساخته شده اند و به شیوه ای تصادفی این ذرات حرکت می کنند. امروزه دانشمندان به این حرکت به عنوان حرکت Brownian اشاره می کنند. این مطلب به نویز قهوه ای یا Brown ربط پیدا می کند چون سیگنال صدا در هر لحظه به طور تصادفی تغییر می کند. نویز قرمز که به عنوان نویز قهوه ای شناخته می شود معولا به چگالی قدرتی اشاره دارد که با افزایش فرکانس در هر اوکتاو ۶ دسی بل کاهش پیدا می کند. این بدان معناست که صداهایی که فرکانس بیشتری دارند قدرت کمتری دارند.

نویز قهوه ای

مروری بر نویزهای دیگر

نویز آبی هم شبیه به نویز صورتی است چون قدرتش با فرکانس تغییر پیدا می کند. با این حال وقتی فرکانس بالا می روید در هر اکتاو چگالی قدرت ۳ دسی بل افزایش پیدا می کند. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می فرمایید نویز آبی برعکس نویز قهوه ای است.

نویز آبی

نویز بنفش که به عنوان نویز ارغوانی هم شناخته ی شود با افزایش فرکانس (فرکانس به توان ۲) در هر اوکتاو ۶ دسی بل افزایش پیدا می کند.

نویز بنفش

اما در نویز خاکستری در ابتدا و انتهای فرکانس، قدرت بالایی وجود دارد.

نویز خاکستری

چرا نویزهای رنگی مهم هستند؟ بسیاری از افراد هنگامی که مشغول کار خاصی هستند به موسیقی گوش می دهند. به نظر می رسد انتخاب رنگ خاصی از نویز باعث افزایش بهره وری می شود.

تمرکز حواس در محیط شلوغ با استفاده از نویز سفید

مغز انسان تحت تاثیر تغییرات شنوایی قرار میگیرد. هنگامی که تلفن همکار شما زنگ می زند یا کسی در اتاق می خندد شما تمرکز خود را از دست می دهید. با این حال استفاده از ماسک های صوتی این اثر را کاهش می دهد. هنگامی که یک نویز ثابت ایجاد می شود مغز شما دیگر صداهای موجود در محیط را متوجه نمی شود. از آنجا که نویز سفید شامل تمام فرکانس ها است اغلب برای غلبه بر صداهای دیگر استفاده می شود. اگر شما در یک هتل هستید و از اتاق بغلی سر و صدا می آید ممکن است برای غلبه بر این سر و صداها به طور مثال پنکه را روشن کنید.

تمرکز حواس در محیط شلوغ با صداهای نویز سفید

پنکه تقریبا یک نویز سفید ایجاد می کند. وقتی برای مثال دو نفر به طور همزمان صحبت می کنند مغز شما به طور معمول می تواند یکی از صداها را انتخاب کند و در واقع به آن گوش دهد و آن را درک کند و اگر سه نفر به طور همزمان صحبت کنند مغز شما هنوز احتمالا می تواند یکی از صداها را انتخاب کند.

اما وقتی ۱۰۰۰ نفر همزمان صحبت می کنند هیچ راهی وجود ندارد تا مغز شما بتواند یکی از صداها را انتخاب کند. بنابراین هنگامی که یک پنکه یک نویز سفید را ایجاد می کند اساسا یک منبع از ۱۰۰۰ صدا ایجاد می کند که همراه با صدای اتاق بغل ۱۰۰۱ صدا می شود و مغز شما دیگر نمی تواند این صداها را انتخاب کند.

بنابراین اگر در یک محیط شلوغ قرار گرفتید خیلی ساده می توانید از صداهای نویز سفید استفاده کنید. علت این امر این است که گوش انسان به فرکانس های بالاتر نسبت به فرکانس های پایین تر حساس تر است. این مفهوم نشان می دهد که غلبه بر صداهای منحرف شده و پخش “صدای نویز سفید” هنگام مطالعه می تواند مفید باشد.

کاربرد نویز سفید در تمرکز حواس در محیط شلوغ

برای تمرکز بهتر می توانید از ۶ نکته کلیدی برای بهتر کار کردن و تمرکز در کار استفاده کنید.

چگونه در محیط شلوغ تمرکز کنیم؟

برای داشتن یک حافظه قوی، خواب عمیق مهم است، اما هر دو مورد با افزایش سن کاهش پیدا می کند. یک مطالعه جدید نشان می دهد که یک روش ساده برای افزایش خواب و حافظه گوش دادن به صداهای آرامش بخش خاص به نام “صداهای نویز صورتی” است که ترکیبی از فرکانس های بالا و پایین است و نسبت به صداهای نویز سفید متعادل تر هستند. ممکن است به نظرتان عجیب بیاید اما مطالعات صورت گرفته نشان می دهد که پخش “صداهای نویز صورتی” در طول خواب باعث بهبود حافظه افراد بزرگسال می شود.

دکتر فیلیس زای استاد علوم اعصاب در دانشکده پزشکی فاینبرگ دانشگاه Northwestern می گوید که افراد سالمند تمایل به خواب کمتری دارند و به همین دلیل در معرض خطر اختلالات حافظه هستند. پس برای مطالعه شما نیاز به یک حافظه قوی دارید و برای یک حافظه قوی باید خوابی عمیق داشته باشید و همه اینها در گرو گوش دادن به صداهای نویز صورتی است.

تمرکز حواس در محیط شلوغ با صداهای نویز سفید

اگر شما کارتان به صورتی است که حجم قابل توجهی از مطالب را در یک سطح صحیح و دقیق بنویسید، صداهای نویز صورتی را هنگام نوشتن در نظر بگیرید. محققان دریافته اند که هنگامی که افراد صحبت می کنند حواس شما را پرت می کنند و باعث مکث شما در هنگام نوشتن می شود نویز صورتی به شما کمک می کند روی کار نوشتاریتان تمرکز داشته باشید.

کاربرد نویز صورتی در بهبود حافظه و تمرکز

برای حذف نویز اسپیکر که می تواند باعث اختلال در تمرکز و کارتان شود می توانید از پست علت ایجاد نویز در اسپیکر حین زنگ خوردن گوشی و روش رفع آن کمک بگیرید.

چگونه در محیط شلوغ درس بخوانیم؟

Govind M محصل استنفورد نوشته است که نویز قهوه ای بیشتر از نویز سفید او را آرام و متمرکز می کند. او می گوید من می دانم که برخی افراد سعی می کنند مکان هایی پیدا کنند که واقعا آرام باشد و در آنجا با تمرکز کارشان را انجام دهند اما پیدا کردن چنین مکانی واقعا سخت است. من سعی کردم از نویز سفید (پنکه) و نویز صورتی (باران) استفاده کنم اما این نویزها من را کمی آرام و متمرکز می کردند بنابراین تصمیم گرفتم نویز قهوه ای را امتحان کنم. نویز قهوه ای بسیار دلپذیرتر از نویز سفید بود. من با استفاده از هدفون به نویز قهوه ای گوش دادم و این به من کمک کرد تا روی مطالعاتم تمرکز داشته باشم و این نویزها اصلا دخالتی در کارهایی مانند نوشتن ندارد. برخلاف موسیقی های معمول شما هرگز از نویزهای قهوه ای خسته نمی شوید.

وسیله ای برای نشنیدن صدا

نویزهای قهوه ای همچنین برای درمان اختلالات شنوایی به کار برده می شوند. متخصصان شنوایی اغلب به بیمارانی که دچار هیپوکسیوس یا وزوز گوش هستند توصیه می کنند که به صداهای نویز قهوه ای گوش دهند. افرادی که به این اختلالات شنوایی دچار هستند به صداهای روزمره حساسیت پیدا می کنند و صداهای نویز قهوه ای می تواند باعث کاهش این صداهای وزوز گوش می شود.

چگونه در محیط شلوغ درس بخوانیم؟

برای رفع صدای نویز آزار دهنده اسپیکر گوشی ، لپ تاپ و کامپیوتر می توانید از یک وسیله ساده کمک بگیرید.

معرفی اپلیکیشن نویز رنگی Noisli

خب حتما با خواندن مطالب بالا در مورد نویزهای رنگی کنجکاو شده اید و یا شاید دوست دارید شما هم تاثیر استفاده از نویزهای رنگی هنگام مطالعه، نوشتن، کار و غیره را امتحان کنید. شما می توانید از اپلیکیشن هایی مانند Noisli استفاده کنید. این اپلیکیشن صداهای نویز صورتی، قهوه ای، سفید و صداهای آرامش بخش خاصی را ارائه می دهد. این برنامه همچنین دارای یک تایمر است که به طور خودکار پس از یک مدت زمان خاص رابط برنامه را می بندد. این ویژگی می تواند از تخلیه باتری گوشی شما هنگامی که به خواب رفته اید جلوگیری کند. البته این برنامه رایگان نیست و قیمتی حدود ۱.۹۹ دلار دارد. اما اگر به دنبال برنامه های رایگان هستید کافی است در گوگل پلی یا App Store عبارت Noise را تایپ کنید تا مجموعه ای از  برنامه های نویز رنگی برای شما نمایش داده شود.

 معرفی اپلیکیشن نویز رنگی Noisli

در آخر پیشنهاد می کنیم پست با بهترین روش های کاهش و حذف نویز تلویزیون پر سر و صدا آشنا شوید! را مطالعه بفرمایید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز در انزل وب در مورد استفاده از نویزهای رنگی برای حذف صدای محیط برای تمرکز در هنگام مطالعه، کار، خواب و غیره صحبت کردیم، امیدواریم این مطلب برای شما آموزنده و کاربردی بوده باشد. اگر شما به غیر از گوشگیر ضد صدا روش دیگری برای حذف صدای محیط هنگام مطالعه می شناسید یا نظر و پیشنهادی دارید می توانید آن را در بخش دیدگاه این پست با ما در میان بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

افزایش اندازه تصاویر پیش فرض ویندوز
افزایش اندازه پیش فرض تصاویر بندانگشتی (Thumbnail) در پوشه ویندوز
پوشه Windows.old در ویندوز چیست ؟ نحوه پاک کردن آن
پوشه Windows.old در ویندوز چیست ؟ نحوه پاک کردن آن
استفاده از افکت های عکس پرسیما از طریق تلگرام کامپیوتر
استفاده از افکت های عکس برنامه پریسما از طریق تلگرام کامپیوتر
نتقال لیست مخاطبین اکانت گوگل به اکانت جدید
آموزش انتقال لیست مخاطبین اکانت گوگل به اکانت جدید

نظرات