12 روش حل مشکل ارور فایل های DLL در ویندوز 10 ، 8 و 7

۱۲ روش حل مشکل ارور فایل های DLL در ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷

دیدن خطای از دست دادن فایل DLL در هنگام کار کردن با کامپیوتر در ویندوز های ۱۰، ۸ و ۷ یکی از مشکلاتی است که ممکن است برای شما پیش آید. معمولا رفع این ارور کار دشواری نیست و با چند قدم می توانید آن را حل کنید. امروز در انزل وب روش حل مشکل ارور فایل های DLL در ویندوز ۱۰، ۸ و ۷ را آموزش می دهیم.

آموزش رفع مشکل پیغام خطا و نصب فایل های DLL ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷

How to Fix DLL Files Missing Errors in Windows 10 , 8 and 7

ارور از دست دادن فایل های DLL در هنگام باز کردن برنامه ها، بازی ها و فایل ها از جمله خطا های رایج است. اما اصلا فایل DLL چیست و چرا از بین می رود؟ اگر شما هم این ارور را می بینید، نیاز به نگرانی نیست. در ادامه مطلب پس از بررسی این خطا و دلایل رخ دادن آن، روش رفع را هم آموزش می دهیم تا به راحتی بتوانید کار های خود با کامپیوتر را بدون مشکل انجام دهید.

فایل DLL چیست؟

قبل از رفع خطا بهتر است ابتدا خود DLL را بررسی کنیم. DLL مخفف عبارت Dynamic Link Library است و یکی از فرمت های اصلی خود ویندوز برای فایل های خاصی است که برنامه ها را قادر می سازد تا توابع (کد ها، تصاویر، آیکن و..) مختلفی را بدون نوشتن آن ها از ابتدا در هر زمانی اجرا کنند.

DLL چیست؟

به عبارت دیگر برنامه نویسان می توانند توابعی مورد نیاز خود که در این فایل ها قرار دارند را به برنامه خود لینک کنند و از آن استفاده کنند. از این فایل ها می توان در چندین برنامه به صورت همزمان هم استفاده کرد و در نتیجه این کار باعث افزایش کارایی برنامه نویسان و استاندارد در ویندوز می شود.

خطاهای DLL رایج در ویندوز

در صورت حذف اشتباه یا گم شدن تصادفی یکی از این فایل های مهم، با توجه به آن که در چندین برنامه ممکن است از آن فایل استفاده شود، در باز کردن همه برنامه هایی که به آن فایل نیاز دارند دچار مشکل می شوید و ارور نیاز به نصب فایل DLL را خواهید دید. برخی از این خطا ها مانند (مشکل فایل xlive.dll | isdone.dll | MSVCR110.dll | d3compiler_43.dll | LogiLDA.dll | MSVCP140.dll | api-ms-win-crt-runtime-l1-1-0.dll VCRUNTIME140.dll | xinput1_3.dll یا d3dx9_43.dll) بیشتر از بقیه رایج هستند که آن ها را بیشتر معرفی می کنیم.

خطاهای DLL رایج در ویندوز

اگر به طور خاص با ارور مشکل فایل xlive.dll مواجه می شوید، می توانید مطلب ۱۲ روش رفع ارور xlive.dll در ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷ را مطالعه نمایید.

 از دست رفتن DLL های: MSVCP140, MSVCP120, MSVCP110, and MSVCP100

فایل های MSVC برای Microsoft Visual C++ یک فرمت رایج برای برنامه های ویندوز است که هر کدام شامل ورژن های ۱۰.۰، ۱۴.۰ و.. می شوند. اگر شما لیست برنامه های خود را هم باز کنید، لیست فایل های زیادی با لیبل Microsoft Visual C++ 20xx Redistributable را خواهید دید. این خطا در زمان باز کردن برنامه هایی مانند اسکایپ، وردپرس، بازی های مختلف و.. نشان داده می شود.

 از دست رفتن DLL های: MSVCP140, MSVCP120, MSVCP110, and MSVCP100

ارور فایل MSVCR100.DLL , MSVCR71.DLL

این فایل ها حاوی کتابخانه در زبان برنامه نویسی C هستند. این دو خطا هم در برنامه های مختلفی ممکن است رخ دهند زیرا در بسیاری از برنامه ها استفاده می شوند.

ارور از دست رفتن فایل DLL VCRUNTIME140

این خطا در زمان اجرای نرم افزار های Adobe Creative Cloud و همچنین Kodi بیشتر رخ می دهد. این فایل از نسخه های ۷ تا ۱۳ را شامل می شود.

مشکل ارور فایل های DLL D3DX9_43.DLL

DX در این فایل به Microsoft DirectX اشاره دارد که محموعه ای از API برای اجرای بازی های مختلف را دارد. این خطا بیشتر در زمان اجرای بازی ویدویی مشاهده خواهد شد.

پیغام خطا فایل  DLL Lame_enc.DLL

عبارت Lame برای Encoder فایل های MP3 اشاره دارد که به نرم افزار های صوتی اجازه می دهد که فایل ها را به فرمت MP3 تبدیل کنند. در نتیجه خطا بیشتر در زمان اجرای Audacity نشان داده می شود که ممکن است در اجرا و یا ذحیره فرمت ام پی تری هم مشاهده شود. برای رفع این خطا ابتدا دانلود Lame را انجام دهید.

در همین زمینه می توانید مطلب ۶ روش رفع مشکل باز و اجرا نشدن فایل موزیک و ویدیو در مدیا پلیر ویندوز را هم برای رفع مشکلات خود مطالعه نمایید.

پیغام خظا از دست رفتن DLL NTDLL

احتمالا جدی ترین خطا متعلق به از دست رفتن فایل NTDLL است. NTDLL فایل است که توابع هسته NT را مدیریت می کند. خطاهای این موضوع بیشتر به دلیل مشکلات درایور ها، ارتباط با ویندوز یا یک برنامه است. از آنجایی که این توابع در سطح پایین فعالیت می کنند، ممکن است مشکلات شدیدتری برای شما ایجاد کنند.


روش عیب یابی و رفع خطاهای DLL

حال که با رایج ترین خطا ها آشنا شدیم، روش حل مشکل ارور فایل های DLL را بررسی می کنیم توجه داشته باشید که روند کلی برای همه خطا ها یکسان است و هر خطای مربوط به DLL را که دارید، به ترتیب راه های زیر را دنبال کنید.

احتمالا اولین کاری که به ذهن شما برسد، دانلود فایل از دست رفته و کپی نمودن فایل های DLL در system32 است اما ما این روش را پیشنهاد نمی دهیم مگر اینکه سایتی برای دانلود باشد که از امنیت و اعتبار آن ۱۰۰ در ۱۰۰ مطمئن باشید.

قبل از انجام هر کاری توجه داشته باشید که از هر سایتی که پیدا کردید فایل های DLL را دانلود نکنید و گول سایتی هایی که با دانلود یک فایل تمام مشکلات DLL را رفع می کنند نخورید. این فایل ها ممکن است حاوی بد افزار ها و فایل های مخرب باشند و به کامپیوتر شما آسیب برسانند.

درست است که دانلود این فایل از دست رفته جایگزینی آن بتواند مشکل را حل کند اما ریسک بالاتری دارند. اگر از روش های زیر استفاده کنید، فایل ها از منابع اصلی جایگزین می شوند که اطمینان خاطر بیشتری برای شما را فراهم می کند.

روش عیب یابی و رفع خطاهای DLL

اموزش رفع ارور msvcp140 DLL و.. با ریستارت کردن کامپیوتر

در اولین قدم، اقدام به ریستارت کردن کامیپوتر کنید. اگر خوش شانس باشید و مسئله شما یک مشکل جزیی باشد، با راه اندازی مجدد رفع می شود. پس برنامه های در حال اجرا را Save کنید و کامپیوتر را ریستارت کنید.

چک کردن فایل DLL گم شده

ویندوز از پوشه حاوی فایل های دی ال ال محافظت می کند اما ممکن است شما (یا یک برنامه) اشتباهی یکی از آن ها را حذف کرده باشید. در اولین قدم سطل زباله (Recycle Bin) را چک کنید و در صورت وجود آن را ریستور کنید. اگر مطمئن هستید که آن را حذف کرده اید، می توانید از برنامه های ریکاوری هم استفاده کنید.

آپدیت کردن ویندوز برای رفع ارور DLL

از آنجایی که بسیاری از خطا ها مربوط به کتابخانه های مایکروسافت هستند، آپدیت کردن ویندوز می تواند راه حل مناسبی باشد. پس از آپدیت کردن ویندوز به آخرین نسخه، کامیپوتر را ریستارت کرده و مجدد مشکل را چک کنید.

آپدیت کردن ویندوز برای رفع ارور DLL

نصب مجدد برنامه های معیوب

گاهی اوقات برنامه ها در هنگام دسترسی به فایل های DLL آسیب می بینند. در صورت امکان آن برنامه ای که ارور می دهد را حذف کنید و مجدد اقدام به نصب آن کنید. سعی کنید آخرین ورژن برنامه را مجدد دانلود کنید تا از سلامت آن مطمئن شوید. همینطور برخی از برنامه ها ممکن است نسخه متفاوتی از فایل DLL را نیاز داشته باشند که اگر همراه با برنامه نصب نشوند، می توانید آن را در سایت سازنده یا فایل های همراه با برنامه پیدا و نصب کنید.

آپدیت کردن درایور های مرتبط با مشکل در رفع خطای DLL

اگر این خطا زمانی رخ می دهد که با یک قطعه سخت افزاری کار می کنید، بهتر است درایور مربوطه را آپدیت کنید. به طور مثال اگر در زمان تلاش برای پرینت گرفتن خطا رخ می دهد، درایور های پرینتر خود را آپدیت کنید. در صورت بروز خطا در اجرای بازی و.. هم به طور مثال درایور گرافیک خود را بروز کنید.

بررسی فایل های سیستم توسط ویندوز برای رفع ارور DLL

این فرآیند باید مشکلات سیستم شما را از جمله ارور DLL ویندوز ۱۰، ۸ و ..رفع کند. در منوی سرچ ویندزو عبارت CMD را سرج کنید و روی برنامه کلیک راست کرده و Run as administrator را بزنید. سپس دستور sfc /scannow را تایپ و اینتر کنید.

sfc /scannow

این اسکن چندین دقیقه (حدود ۱۰ دقیقه و وابسته به قدرت پردازش سیستم) طول می کشد و پس از پایان، اگر مشکلی در فایل های سیستمی باشد به شما اعلام و رفع می شود. بهتر است پس از اتمام مراحل کامپیوتر را ریستارت کرده و اگر در حالت Safe Mode این کار را انجام دهید ممکن است نتایج بهتری کسب کنید.

بررسی فایل های سیستم توسط ویندوز برای رفع ارور DLL

رفع ارور فایل DLL با روش DISM

اگر با روش قبلی مشکل شما حل شود، عالی به نظر می رسد. در غیر اینصورت این راه را هم امتحان کنید. مجدد CMD را با روش قبلی در حالت Run as administrator اجرا کنید. سپس Dism /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth را کپی و در CDM پیست کنید و اینتر را بزنید.

Dism /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth

این اسکن هم قطعات ویندوز شما را بررسی می کند و مشکلات شما از جمله DLL را باید حل کند. این فرآیند حدود ۱۵ دقیقه طول می کشد و پس از اتمام، کامپیوتر را ریستارت کنید.

رفع ارور فایل DLL با روش DISM

ویروس کشی کامپیوتر

ممکن است رایانه شما به یک ویروس یا تروجان دچار شده باشد که فایل DLL را حذف یا خراب می کند. در این زمان بهتر است یک آنتی ویروس قوی نصب کنید و سیستم خود را کامل اسکن کنید.

ریجستر مجدد فایل DLL

مجدد CMD را در استارت سرچ کنید و با کلیک راست و انتخاب گزینه Run as administrator آن را باز کنید. سپس دستورات زیر را با هم تایپ کنید و اینتر بزنید. نام DLL مشکل ساز را در کد های زیر جایگزین کنید.

regsvr32 /u FILENAME.dll
regsvr32 FILENAME.dll

ریستور کردن ویندوز برای رفع مشکل پاک شدن DLL

اگر شما از ویندوز خود بکاپ می گیرید، ریستور کردن ویندوز می تواند یک راه حل باشد. به تنظیمات ویندوز بروید و Recovery را انتخاب کنید. System Restore را انتخاب کنید و بکاپ سالم را ریستور کنید. با این کار کامپیوتر شما به تنظیمات زمان بکاپ گرفتن برمی گردد.

ریست کردن ویندوز ۱۰

در نهایت اگر مشکل فایل DLL شما حل نشد و تمامی روش ها را امتحان کردید، باید از ویژگی ریست کردن ویندوز استفاده کنید. در تنظیمات می توانید Reset This PC را پیدا کنید و این کار را انجام دهید. در این روش با انتخاب Keep my Files، اطلاعات شما باقی می مانند و ویندوز شما نو با تنظیمات اولیه می شود.

ریست کردن ویندوز 10

برای مطالعه بیشتر در همین زمینه و سایر راه حل های موجود، مطالعه مطلب حل مشکل پیغام Msvcr110.dll is missing و Msvcp100.dll ویندوز را فراموش نکنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز روش های رفع ارور حذف فایل DLL در ویندوز را آموزش دادیم. شما با انجام کدام روش مشکل خود را رفع کردید؟ می توانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود در این زمینه را در دیدگاه رفع مشکل DLL در ویندوز XP ، ۷ ، ۸  ، ۱۰ و.. با ما به اشتراک بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

راهنما تست شده برای رفع ارور ISDone.dll در نصب بازی و برنامه
راهنما تست شده برای رفع ارور ISDone.dll در نصب بازی و برنامه
آموزش روش رفع ارور msvcp110.dll ویندوز
آموزش ۸ روش رفع ارور msvcp110.dll ویندوز ۱۱ ، ۱۰ و..
آموزش 4 راهکار برای رفع ارور mfplat.dll در ویندوز 11، 10 و..
آموزش ۴ راهکار برای رفع ارور mfplat.dll در ویندوز ۱۱ ، ۱۰ و..
آموزش 7 روش رفع ارور uplay_r1_loader64.dll ویندوز 11 ، 10 و..
آموزش ۷ روش رفع ارور uplay_r1_loader64.dll ویندوز ۱۱ ، ۱۰ و..

نظرات

  • amir says:

    سلام وقت بخیر، ارور wmvcore.dll رو چجوری رفع کنم.

  • Jalil says:

    سلام، وقت بخیر
    لپ تاپ بنده ویدوز ۱۱ هست
    و موقع روشن کردن ارور libswb_20.dll رو میده
    ممنون میشم راهنماییم کنید.

  • *Mr.Headshot* says:

    سلام ببخشید کامپیوتر من این ارور رو میده failed to load dll from the list error code 225 باید چیکار کنم ؟

  • یکی says:

    سلام مهندس من داشتم برنامه word را اجرا میکردم یک دفعه هنگ کرد بیرون اومد دوباره میخواستم وارد برنامه wordبشم ارور The program or feature ” \ ?? \ C : \ PROGRA – 2 \ MICROS ~ 1 \ Office14 \ WINWORD.EXE ” cannot start or run due to incompatibity with 64 – bit versions of Windows . Please contact the software vendor to ask if a 64 – bit Windows compatible version available . چطور این مشکلو حل کنم لطفا سریع جواب بدبد

  • Ghm says:

    سلام همه نرم افزار و سایت ها ما را گول نمی زنند

  • رویا says:

    سلام وقتتون بخیر من یه سری فیلم آموزشی دارم که موقع پخش این ارور رو میده میشه راهنماییم کنید چیکار کنم
    c:\windows/system32/mfcaptureengine.dll

  • فاطمه says:

    سلام مهندس وقتت بخیر
    من لب تابو که روشن میکنم این ارور میاد همیشه،ویندوز ۱۰ نصبه
    سر تیتر ارور این نوشته:
    Genuineservice.exe-system eror
    بعد زیرش اینو توضیح داده:
    The Code Execution cannot proceed because AdlmOITInfo.dll was not found.reinstalling the program may fix this program
    ممنون میشم راهنمایی کنید.
    منم این مشکل رو دارم.

  • Sina says:

    سلام من یه فلاش دارم وقتی که وارد فلش میشوم یه چیز میاره میگه نمیتونی وارد شوی بالاشم نوشته rundull

  • علیرضا says:

    سلام مهندس وقتت بخیر
    من لب تابو که روشن میکنم این ارور میاد همیشه،ویندوز ۱۰ نصبه
    سر تیتر ارور این نوشته:
    Genuineservice.exe-system eror
    بعد زیرش اینو توضیح داده:
    The Code Execution cannot proceed because AdlmOITInfo.dll was not found.reinstalling the program may fix this program
    ممنون میشم راهنمایی کنید.

  • Mrfree202 says:

    من میخواستم بازی جی تی ای وی رو بریزم فایلارو نصب کردم اکسترکت کردم بازی ک میخواد بالا بیاد سه تا ارور میاد ک اخرشون dll هست حوصله ندارم بنویسمشون. نمیدونم مشکل کجاس مطالب سایتتون هم بدردم نخوردن

  • mohammad says:

    the code execution cannot proceed because anselsdk64.dll
    موقع بازی pes 19 این ارور امد یهویی ممنون میشم راهنمایی کنید

  • modern says:

    the program can’t start because
    api-ms-win-downlevel-kernel32-l2-1-0.dll is missing from your
    computer. try reinstalling the program to fix this problem.

  • modern says:

    سلام
    توضیحات شما از اکثر سایت ها بهتر بود و استفاده کردم.
    البته مشکل من اینه که بازی فورتنایت رو باز کردم و بسته و دوباره که باز کردم این خطا رو میده
    the program can’t start because api-ms-win-downlevel-kernel32-l2-1-0.dll
    جالبه که ویندوز رو کاملاً آپدیت کردم و درست نشد بعد ویندوز تعویض کردم و باز هم همین مشکل رو دارم.
    جایی از سایتتون این خطا رو ندیدم
    میشه راهنماییم کنید؟!
    ممنون میشم

    • مهرزاد says:

      سلام دوست عزیز شما اون ارور رو اگه ok بزنید رفع میشه و بعد ۲ دقیقه وارد بازی میشه منم همین ارور داشتم و دارم ولی اصلا رو روند بازی تاثیری ندارع

  • modern says:

    سلام

  • azam says:

    من ارور
    C:/Windows/System32/Webm/wmiutils.dll is either not designed to run on Windows or it contains an error. Try installing the program again using the original installation media or contact your system administrator or the software vendor for support. … Any factor that is related to a file or system corruption issue should take responsibility.
    این رو پس از بالا اومدن ویندوز باهاش مواجه میشم. همه کارهایی که گفتید انجام دادم ولی جواب نگرفتم

  • برزین دل says:

    بسیار عالی و جامع خیلی ممنون