راهنمای خرید هارد اکسترنال ، چگونه بهترین هارد اکسترنال را انتخاب کنیم؟

راهنمای خرید هارد اکسترنال ، چگونه بهترین هارد اکسترنال را انتخاب کنیم؟

مسئله ذخیره سازی اطلاعات همواره از نکات قابل توجه توسط کاربران بوده است. برای این کار هم راه های متفاوتی پیشنهاد می شود. از ذخیره سازی در هارد دیسک های کامپیوتر های شخصی تا استفاده از فلش های USB یا حتی سرویس های ذخیره سازی ابری. اما یکی دیگر از ابزارهایی که در این زمینه می تواند مورد استفاده قرار گیرد هاردهای اکسترنال هستند که با توجه به استقبال بسیار خوبی که از آن شده است انواع مدل های آن توسط تولیدکنندگان مختلف توسعه داده شده است. از این رو در این مطلب انزل وب شما را با نکات مهم در خرید هارد اکسترنال آشنا خواهیم کرد.

نکات مهم در خرید هارد اکسترنال

How to Choose an External Hard Drive

پیش از این در انزل وب به راهنمای خرید و ۷ روش انتخاب بهترین فلش مموری در بازار ایران و همچنین راهنمای کامل انتخاب و خرید پاور بانک مناسب برای گوشی و لپ تاپ پرداخته شده است. در راستای این مطالب این بار قصد داریم شما را در زمینه خرید بهترین هارد اکسترنال خواهیم پرداخت. پس در ادامه با ما همراه باشید.

هارد اکسترنال چیست؟

هارد اکسترنال یک ابزار قابل حمل است که می تواند به راحتی با اتصال به لپ تاپ ها یا کامپیوترهای شخصی، فضای ذخیره سازی بیشتری را برای شما به ارمغان بیاورند. کاربرد این هاردها در موارد زیادی به چشم می آید. برای مثال اگر در کامپیوتر خود فضای زیادی برای ذخیره اطلاعات در اختیار ندارید به جای اینکه به خرید یک هارد دیگر برای آن بپردازید می توانید با تهیه هارد اکسترنال، علاوه بر ذخیره اطلاعاتتان، آن ها را همواره همراه خود نیز داشته باشید.

خرید هارد اکسترنال ssd

مهم تر از آن قابلیت پشتیبان گیری از اطلاعات مهم است که با استفاده از هاردهای اکسترنال ممکن می شود. بنابراین می توانید با کپی کردن و ذخیره اطلاعات بسیار مهم خود در هارد اکسترنال، همواره خیالتان از بابت داشتن نسخه ای دیگر از آن ها راحت باشد. در ادامه این مطلب به مواردی که باید در خرید یک هارد اکسترنال به آن ها توجه کنیم خواهیم پرداخت.

فضای ذخیره سازی هارد اکسترنال

مطمئنا مهم ترین مساله ای که در هنگام خرید بهترین هارد دیسک اکسترنال باید به آن توجه کنید مقدار فضای ذخیره سازی در آن است. اینکه به چه مقدار فضای ذخیره سازی نیاز دارید وابستگی مستقیم به نوع کاربرد شما دارد. هارددیسک های اکسترنال معمولا بین ۲۵۰ گیگابایت تا ۴ ترابایت داده در خود ذخیره می کنند. برای اینکه مقدار فایل هایی را که هر کدام از این مقادیر می توانند در خود ذخیره کنند بهتر درک کنید باید گفت که یک هارد دیسک اکسترنال با ۱ گیگابایت فضای ذخیره سازی قادر به ذخیره ۵۰۰ عکس گرفته شده توسط آیفون یا ۲۰۰ آهنگ دیجیتالی در آی تونز است.

هارد اکسترنال چیست

اما بطور کلی اگر قصد شما از داشتن هارد دیسک اکسترنال، تنها ذخیره انواع اسناد، عکس ها و دیگر فایل هایی که حجم زیادی اشغال نمی کنند است شاید حتی خرید یک لپتاپ ۵۰۰ گیگا بایتی هم برای شما کفایت کند. اما اگر می خواهید فایل هایی مثل انواع فیلم یا موسیقی را در هارد دیسک ذخیره کنید باید فضای ذخیره سازی بیشتری در اختیار داشته باشید. در این گونه موارد بهتر است حداقل حجم هارد دیسک اکسترنال، ۱ ترابایت باشد.

اگر در ویندوز به مشکل عدم شناسایی هارد اکسترنال برخوردید می توانید به مطلب ۸ روش رفع مشکل نخواندن و نشناختن هارد اکسترنال در ویندوز مراجعه کنید.

سرعت انتقال انواع هارد

در کنار مقدار فضای ذخیره سازی، سرعت انتقال فایل ها هم نکته بسیار مهم دیگری است که در هنگام خرید هارد دیسک اکسترنال باید به آن توجه کرد. دو عامل اساسی در تعیین سرعت هارد دیسک نقش اساسی دارند: تکنولوژی به کار رفته در ان و نوع کانکتورها (اتصالات) آن. به طور کلی دو نوع تکنولوژی در ساخت هارد دیسک ها به کار می رود که HDD و SSD هستند. در HDD از نوارهای مغناطیسی و قطعات مکانیکی برای ساخت هارددیسک استفاده شده است.

این نوع از هارددیسک ها معمولا در کیس های کامپیوترهای شخصی مورد استفاده قرار می گیرند و از سرعت و البته قیمت کمتری هم نسبت به هاردهای SSD برخوردارند. زیرا در SSD هیچگونه قطعه مکانیکی به کار نرفته است و تکنولوژی به کار رفته در آن تا حد زیادی شبیه فلش های USB است. به همین دلیل علاوه بر اینکه از سرعت بالاتری برخوردار است در مصرف انرژی هم صرفه جویی بیشتری دارد. ضمن اینکه با توجه به عدم وجود قطعات مکانیکی و عدم نگرانی از بایت آسیب رسیدن به این قطعات، می توان آن را به راحتی جابجا کرد. از این رو اکثر هارد دیسک های اکسترنال، امروزه از این تکنولوژی استفاده می کنند.

خرید هارد اکسترنال ارزان

در مورد اتصالات هم می توان گفت که امروزه اکثر هارد دیسک های اکسترنال از رابط USB برای ارتباط با با کامپیوتر یا لپ تاپ استفاده می کنند. اما چیزی که در این مورد موجب تفاوت بین هاردها می شود سرعت و تکنولوژی به کار رفته در این پورت های USB است.

قیمت هارد اکسترنال

نسخه USB 2.0 یک استاندارد قدیمی است که بهتر است از آن اجتناب کنید. زیرا نسبت به نسخه های جدیدتر مثل USB 3.0 و همچنین USB 3.1 از سرعت کمتری برخوردار است. در این میان نوعی دیگر از رابط های سخت افزاری به نام Thunderbolt 3 نیز وجود دارند که بالاترین سرعت را برای شما به ارمغان می آورند. گرچه به همین نسبت موجب افزایش قیمت هارد اکسترنال هم خواهند شد.

در صورتی که در هارد اکسترنال با مشکل افت سرعت مواجه شدید می توانید به مطلب بررسی علت و ۷ روش رفع مشکل کند شدن هارد اکسترنال نیز مراجعه نمایید.

قابلیت حمل و پایداری هارد اکسترنال

اگر قصد دارید از هارد اکسترنال ارزان یا گران قیمت برای پشتیبان گیری از اطلاعات خود استفاده کنید پس زیاد نیازی به قابلیت حمل آن نخواهید داشت و هارد اکسترنال رومیزی نیز مناسب شما هستند. گرچه در این مورد حتی می توانید به سرویس های ذخیره ابری هم مراجعه کنید. اما اگر می خواهید هارد اکسترنال را در هر جایی همراه خود داشته باشید، قابلیت حمل و جابجایی یک نکته بسیار مهم برای شما خواهد بود. بهتر است هاردی را انتخاب کنید که به اندازه کافی سبک و کوچک باشد تا بتوان آن را در یک کیف یا حتی جیب قرار داد تا دسترسی سریع و آسانی به آن داشت. در اینگونه مواقع بهتر است هاردی را انتخاب کنید که نیازی به کابلی جدگانه برای تامین انرژی نداشته باشد.

بهترین مارک هارد اکسترنال چیست؟

موضوع دیگری که باید به آن توجه داشته باشید پایداری و طول عمر هارد است. معمولا در این نکته هم هاردهای SSD بسیار بهتر از نوع HDD عمل می کنند. زیرا در هارد اکسترنال SSD هیچ قطعه مکانیکی به کار نرفته است. بنابراین به طور طبیعی در برابر ضربات ناگهانی که ممکن است به آن وارد شود مقاوم تر است و میزان خرابی آن کمتر خواهد بود.

توجه به امنیت هاردهای اکسترنال

حفظ امنیت اطلاعات همواره از همه ترین دغدغه ها است. مخصوصا اگر این اطلاعات شامل داده های حساسی باشند. در اینگونه موراد بهتر است به سراغ هاردهایی بروید که از تکنولوژی ها و نرم افزارهای رمزگذاری پشتیبانی کنند. نرم افزارهای زیادی هم برای این کار وجود دارد ولی اگر اطلاعاتتان بیش از این ها برایتان اهمیت دارد شاید بهتر باشد به سراغ هاردهایی بروید که از رمزنگاری سخت افزاری پشتیبانی می کنند. همچنین برخی از شرکت های تولید کننده هارد اکسترنال از فناوری های به خصوصی استفاده می کنند که به شکلی شده از جاسوسی اطلاعات ذخیره شده در هارد جلوگیری کنند. مثلا شرکت Kingston برای تولید هاردهای اکسترنال از لایه ای امنیتی درون آن استفاده کرده است که کار دسترسی به چیپ های حافظه داخلی را برای هکرها بسیار سخت می کند.

جهت حفظ امنیت ابزارهای ذخیره سازی اطلاعات خود می توانید مطلب روش های جلوگیری از ویروسی شدن فلش مموری و هارد اکسترنال را نیز در انزل وب مطالعه کنید.

دیگر ویژگی ها برای انتخاب بهترین مارک هارد اکسترنال

تا اینجا به قابلیت ها و ویژگی های اصلی که هر هارد اکسترنالی باید داشته باشد اشاره کردیم. اما در کنار این موارد، ویژگی های دیگری هم هستند که وجود یا عدم وجود ان ها در یک هارد اکسترنال میتواند تفاوت های زیادی ایجاد کند که البته این موضوع بیش از همه به نوع استفاده شما از آن بر می گردد.

نکات مهم در خرید هارد اکسترنال

برای مثال برخی از هارد های اکسترنال از اتصالات وای فای جهت دسترسی راحت تر به فایل های ذخیره شده در آن پشتیبانی می کنند. همچنین برخی از آن ها چند نوع پورت را به طور همزمان پشتیبانی می کنند تا برای مثال قادر به استفاده همزمان از پورت های USB-C یا تاندربولت در کنار هم باشید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز در انزل وب سعی کردیم نکات خرید بهترین هارد اکسترنال را به شما آموزش دهیم. از نظر شما بهترین مارک هارد اکسترنال کدام است؟ نظرات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه این پست با ما در میان بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

آموزش کامل 3 روش انتقال ویندوز از هارد HDD به SSD
آموزش کامل ۳ روش انتقال ویندوز از هارد HDD به SSD
علت صدا دادن هارد لپ تاپ و کامپیوتر چیست؟ برای رفع آن چکار کنیم؟
علت صدا دادن هارد لپ تاپ و کامپیوتر چیست؟ برای رفع آن چکار کنیم؟
آموزش 10 روش کاربردی تعمیر مشکل هارد اکسترنال
آموزش کامل ۱۰ روش کاربردی تعمیر مشکل هارد اکسترنال
15 روش تست سرعت و سلامت هارد دیسک لپ تاپ و کامپیوتر
۱۵ روش تست سرعت و سلامت هارد دیسک لپ تاپ و کامپیوتر

نظرات