آیا گوشی در حالت پرواز امواج مضر دارد؟

حالت پرواز در موبایل چیست؟ آیا گوشی در حالت پرواز امواج مضر دارد؟

حالت هواپیما (Airplane Mode) یا حالت پرواز یکی از ویژگی های گوشی های هوشمند همراه می باشد. حتی اگر شما تا کنون پرواز نکرده باشید، احتمالا نام این سرویس را شنیده یا دیده اید و شاید آن را تست هم کرده باشید. برخی از افراد هم معتقدند که با استفاده از این ابزار امواج مضر تلفن همراه از بین می رود. برای بررسی بیشتر این موضوع امروز در انزل وب حالت پرواز در موبایل را معرفی می کنیم و نحوه کار و تاثیرات آن را بررسی خواهیم کرد.

مضرات و فواید حالت پرواز گوشی چیست؟ امواج موبایل در حالت پرواز چگونه است؟

What Does Airplane Mode Do and How Helps Reduce Your EMF Radiation Exposure?

حالت پرواز اشاره به پرواز با هواپیما دارد و این ویژگی برای مسافرت و زمانی هایی که با هواپیما قصد جا به جایی دارید، طراحی شده است. با فعال کردن حالت پرواز که در گوشی های هوشمند وجود دارد، متوجه قطع شدن امواج ارتباطی مانند Wi-Fi، مخابراتی، بلوتوث و.. خواهید شد. حال شاید برای شما این سوال پیش بیاید که حالت هواپیما چیست و چه کاربرد یا مزایا و معایبی دارد؟

حالت پرواز در موبایل چیست؟

همانطور که از نام حالت پرواز در گوشی پیدا است، این ویژگی برای استفاده از تلفن همراه در هواپیما در زمان مسافرت و.. ایجاد شده است. هواپیما ها از سنسور ها و سیستم ناوبری پیچیده و حساس استفاده می کنند. همانطور که می دانید گوشی های هوشمند از امواج مختلفی استفاده می کنند. مثلا برای برقراری ارتباط با برج مخابراتی اقدام به ارسال سیگنال می کنند و اگر نتوانند ارتباط برقرار کنند، قدرت سیگنال خود را افزایش می دهند. با توجه تعداد مسافران می توان حجم بزرگی از فرکانس ها را در نظر داشت که ترافیک این سیگنال ها ممکن است در تجهیزات هواپیما اختلال ایجاد کنند بنابراین در بسیاری از کشور ها قانون و مقرراتی ایجاد شد تا استفاده از دستگاه های تلفن همراه و سایر دستگاه های مشابه در هواپیما ممنوع شود.

حالت پرواز در موبایل چیست؟

در نتیجه حالت هواپیما ایجاد شد تا بتوانید با فعال کردن آن، قطعاتی که مربوط به ارسال و دریافت امواج هستند غیر فعال شده و اینگونه بتوانید از گوشی خود در حین پرواز استفاده کنید. امروزه با وجود تجهیزات قوی و مدرن، نیاز نیست نگران نباشید که هواپیما شما از آسمان سقوط کند چون چند نفر فراموش کرده اند که حالت پرواز را فعال کنند! زیرا ترافیک شدید ناشی از تعداد زیاد تلفن ها می تواند اخلال گر باشد و امواج چند گوشی تاثیری نخواهند داشت. همچنین این Mode کاربرد های دیگری هم دارد که در ادامه بیشتر آن ها را معرفی می کنیم.

حالت پرواز چه کارهایی انجام می دهد؟

با فعال کردن حالت پرواز در هر وسیله ای مانند گوشی های اندروید, آیفون, Windows و iPad یا هر وسیله دیگری، امواج گوشی در حالت پرواز قطع شده و عملکرد سخت افزار های زیر غیر فعال می شود:

حالت پرواز چه کارهایی انجام می دهد؟

  • ارتباط مخابراتی (Cellular): ارتباط دستگاه شما با برج های مخابراتی قطع شده و دیگر نمی توانید تماس صوتی برقرار کرده و یا پیامک (SMS) ارسال کنید.
  • وای فای ( Wi-Fi): اتصال Wi-Fi شما و همچنین اسکن محیط برای پیدا کردن شبکه و.. غیر فعال می شود.
  • بلوتوث (Bluetooth): حالت هواپیما، بلوتوث را نیز غیر فعال می کند.
  • جی پی اس ( GPS): دریافت اطلاعات و عملکرد GPS نیز متوقف می شود.

به عبارت دیگر تمامی امواج گوشی شما قطع می شود. همچنین زمانی که این حالت فعال است، نماد آن که به شکل یک هواپیما می باشد در نوار اطلاع رسانی به شما نشان داده می شود.

از آنجایی که حالت پرواز با جلوگیری از امواج موبایل در سریعتر شارژ شدن گوشی هم تاثیر دارد، پیشنهاد می کنیم مطلب چگونه گوشی هوشمند خود را سریع تر شارژ کنیم؟ را هم مطالعه نمایید.

فواید حالت پرواز گوشی، صرفه جویی در مصرف باتری

گوشی شما برای برقرای ارتباط با برج های مخابراتی تلاش زیادی می کند و از آنجا که شما سریع حرکت می کنید و نمی توانید اتصال پایداری داشته باشبد، مصرف باتری شما به شدت افزایش پیدا می کند. همچنین از این حالت در زمان هایی که نیاز به ذخیره انرژی در روی زمین هم دارید، می توانید استفاده کنید. زیرا با غیر فعال شدن تجهیزات مربوطه، مصرف باتری شما بسیار کم می شود. (توجه داشته باشید که امکان برقراری تماس را هم از دست می دهید)

فواید حالت پرواز گوشی، صرفه جویی در مصرف باتری

فعال کردن وای فای و بلوتوث در زمان روشن بودن حالت پرواز

با فعال کردن حالت پرواز در گوشی، وای فای قطع می شود اما با فعال کردن مجدد وای فای، مشکلی در حالت پرواز ایجاد نمی شود. امروزه دیگر استفاده از وای فای در اکثر هواپیما ها مجاز است و خیلی از شرکت های هواپیمایی از طریق Wi-Fi اینترنت به مسافران می دهند. بنابراین در صورت نیاز به وای فای دارید و این کار طبق قوانین هواپیما مجاز است، می توانید پس از فعال کردن حالت پرواز اقدام به روشن کردن وای فای کنید. با این کار سایر سیگنال ها مسدود هستند اما اتصال وای فای برقرار می شود.

فواید حالت پرواز گوشی، صرفه جویی در مصرف باتری

قابل ذکر است که در برخی از گوشی ها (با توجه به قوانین هواپیما)، همین کار در مورد بلوتوث نیز قابل انجام است.

همچنین اگر تمایل دارید در مورد مضرات وای فای بدایند، مطالعه مطلب آیا امواج وای فای واقعا برای انسان مضر است؟ برای شما مفید خواهد بود.

استفاده از سیگنال های مخابراتی در هواپیما

با پیشرفت تکنولوژی، به زودی دیگر می توانید از سیگنال ها مخابراتی هم استفاده کنید. سازمان FCC ایالات متحده آمریکا در حال تغییر قوانین است تا اجازه استفاده از سیگنال های مخابراتی برای هواپیما هایی که در ارتفاع حدود ۱۰۰۰۰ پا (حدود ۳۰۰۰ متر) پرواز می کنند را بدهد.

استفاده از سیگنال های مخابراتی در هواپیما

این موضوع معمولا با لیبل های Allowing Cell Phone Calls on Planes به شما اطلاع داده می شود که در نتیجه می توانید از پیامک و اینترنت همراه استفاده نمایید و نقش حالت پرواز نیز کمرنگ تر می شود. البته با توجه با قانون US DOT و همچنین برای عدم ایجاد مزاحمت جهت سایر مسافرین، فعلا اجازه استفاده از تماس صوتی را نخواهید داشت و باید به پیامک و اینترنت همراه اکتفا کنید.

قابل ذکر است که در این روش شما نمی توانید به برج های مخابراتی روی زمین متصل شوید بلکه از طریق تجهیزات Picocells که در هواپیما، فضا و زمین نصب می شوند، ارتباطات شما از طریق روش های ماهواری ای می توانید به سیگنال های مخابراتی در زمین وصل شوید.

استفاده از سیگنال های مخابراتی در هواپیما

در این روش یک گیرنده و فرستنده امواج مخصوص در هواپیما نصب می شود. بنابراین گوشی شما که فاصله کمی با آن دارد، دیگر نیازی به افزایش قدرت سیگنال و یا جستجو مداورم ندارد. در نتیجه دیگر پتانسیل تداخل در امواج هواپیما از بین خواهد رفت. البته همانطور که پیش تر گفتیم این قانون در بعضی از هواپیما ها آن هم فقط در ارتفاع خاصی مجاز است و در زمان فرود و برخواستن همچنان مجاز نیست.

آیا گوشی در حالت پرواز هم امواج مضر دارد؟

همانطور که می دانید ما در دنیایی شناور از امواج مختلف هستیم که بسیار از آن ها از تلفن های همراه وارد و خارج می شوند و مربوط به آن هستند، طبق برخی از تحقیقات ممکن است در معرض امواج شدید قرار گرفتن به مدت طولانی می توانند تاثیرات نامطلوبی روی سلامتی و زندگی ما بگذارد، همچنین ممکن است سوال هایی نظیر آیا گوشی در حالت پرواز برای جنین ضرر دارد؟ یا آیا موبایل که در حالت پرواز اشعه دارد؟ برای شما ایجاد شود که پاسخ آن را با خواندن مطالب بالا احتمالا متوجه شده اید.

ایا گوشی در حالت پرواز هم امواج مضر دارد؟

گرچه هنوز نتیجه تاثیرات ناشی از امواج به درستی مشخص نشده است، ولی فعال کردن حالت پرواز می تواند شما را تا حد زیادی از مضرات احتمالی امواج دور نگه دارد. زیرا همانطور که اشاره کردیم، اکثر قطعات که مربوط به ارسال و دریافت سیگنال های مختلف هستند از کار افتاده و امواج گوشی در حالت پرواز ضرر خاصی ندارد. چون گوشی در حالت پرواز امواج مضر ندارد، با این روش شما از قسمتی از امواج که از گوشی شما صادر و وارد می شود در امان خواهید ماند. پس می توانید در موارد مختلفی زیر از حالت پرواز برای جلوگیری از امواج موبایل و ضرر های احتمالی استفاده کنید:

ایا گوشی در حالت پرواز هم امواج مضر دارد؟

  • در طول روز: هنگامی که در حال مطالعه، در جلسه، حین رانندگی، فیلم دیدن و خوردن غذا هستید، می توانید حالت پرواز را فعال کنید تا اشعه گوشی در حالت پرواز به حداقل تریم مقدار ممکن برسد و امواج کمتری نزدیک بدن شما باشد.
  • در طول شب: با عدم امکان دریافت اعلان های مزاحم، می توانید خواب راحت تری داشته باشید. (اگر منتظر تماسی هستید یا ممکن است تماس ضروری دریافت کنید، بهتر است این کار را انجام ندهید)
  • در حالی که گوشی خود را به کودکان برای بازی و فیلم دیدن می دهید.
  • باتری شما ضعیف باشد و منبع شارژی در نزدیکی شما نباشد یا بخواهید در مدت زمان کم، گوشی را تا درصد بالایی شارژ کنید.

در پایان برای آشنایی بیشتر با مضرات دکل ها مخابراتی، مطالعه مطلب مضرات و خطرات دکل های مخابراتی : فاصله مجاز ، تاثیر بر بدن انسان و.. را فراموش نکنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز ضمن معرفی حالت پرواز یا حالت هواپیما، کاربرد ها و فواید آن را هم معرفی کردیم. با توجه به این که عدم امکان اتصال به شبکه های مخابراتی (یکی از اولین اهداف اختراع گوشی) با این ویژگی غیر قابل استفاده می شود، آیا به نظر شما استفاده از آن جز در مواقع ضروری راه مفیدی در زمینه دور ماندن از امواج است؟ چه زمان هایی از Airplane Mode استفاده می کنید؟ شما می توانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود در زمینه حالت پرواز موبایل را در دیدگاه این پست با ما به اشتراک بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

آموزش 14 روش حل مشکل گیر کردن حالت هواپیما ویندوز 10 ، 11 و...
آموزش ۱۴ روش حل مشکل گیر کردن حالت هواپیما ویندوز ۱۰ ، ۱۱ و…
آموزش خاموش کردن و فعال سازی حالت پرواز ویندوز 10 ، 11 ، 8 و 7
آموزش خاموش کردن و فعال سازی حالت پرواز ویندوز ۱۰ ، ۱۱ ، ۸ و ۷

نظرات

  • کورش says:

    آیا حالت هواپیما باعث قطع ویبره گوشی میشود؟

    • رهاطاهری says:

      سرویس میپره سرویس می‌پره بعد اینکه حالت پروازو روشن می‌کنم و بعد خاموش دوباره سرویس برمی‌گرده �د ۱۰ دقیقه باز دوباره می‌پره

  • mehdi says:

    خیلی مفید و کامل توضیح دادین ممنون از شما سپاسگزارم

  • Mohsen says:

    گوشی من بعداز سه ۴ مرتبه استفاده از حالت هواپیما به ریب زدن میوفته یعنی به حالت شوک ۵شش ثانیه ای فرو میره حتی تو بازی چطور میتونم این مشکل رو حلش کنم

  • ارام says:

    سلام‌منم استادم میگفت برا اینکه قدم مثبتی برا انسانها بردارید توی جاهای شلوغ مخصوصا سرپوشیده مثل کلاسها یا مطب و…گوشیتون روبزارید رو حالت پرواز چون توشلوغی امواج زیادی به وجود میادما انسانها تکه ای از پازل هستی هستیم شاید شبیه هم نیستیم اما تکمیل کننده هم هستیم

  • عسل says:

    اگه گوشی رو در زمان استراحت و خواب و موقع زدن توی شارژ بزاریم روی حالت پرواز مشکلی ایجاد نمیکنه ایا؟؟

  • Ftm says:

    دقیقا .. من خودم شبا گوشیمو حالت پرواز می‌زارم.. مطالبتون مفید بود شک هام برطرف شد. تنکیو💛

  • zohreh says:

    گذاشتن گوشی رو حالت پرواز مشکلی برای باطری گوشی ایجاد میکنه

  • F says:

    اگر مدت طولانی حالت پرواز گوشی روشن باشه به گوشی اسیب میرسه؟

  • مهرداد says:

    اگه همیشه حالت پرواز روشن باشه ممکنه به باطری اسیب بزنه؟

  • مریم says:

    مطلب آموزنده ای بود توصیه میکنم دیگران هم مطالعه کنند.

  • Mahdi says:

    بسیار عالی . برای من همیشه سوال بود باتشکر

  • قاسمی says:

    مطلب مفید بود ممنون از اطلاعات

    • آرش says:

      من به خاطر شغلم باید صبح زود بیدار بشم شبها گوشی رو میزارم رو حالت هواپیما و آلارم رو فعال می کنم