بررسی مضرات و خطرات گوشی برای کودکان ، نوزادان و نوجوانان

بررسی مضرات و خطرات گوشی برای کودکان ، نوزادان و نوجوانان

همانطور که میدانید استفاده از هر نوع تکنولوژی مانند گوشی اگر درست نباشد یکسری مضرات برای ما به همراه دارد علی الخصوص اگر نوجوانان و کودکان 🧒 از این دستگاه استفاده کنند. در این مطلب از انزل وب به بررسی مضرات و خطرات گوشی برای کودکان ، نوزادان و نوجوانان میپردازیم.

📖 در این مطلب می‌خوانید: نمایش

گوشی برای بچه ها چه ضرری دارد؟

Harmful Effects Of Mobile Phones On Kids

گوشی به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی ما تبدیل شده است. زمانی که نوجوانان، کودکان و حتی مادرانی که نوزاد دارند بیش از حد از این وسیله استفاده میکنند باعث آسیب های جبران ناپذیری میشود. در ادامه خطر گوشی برای کودکان را بررسی میکنیم و چند راه برای پیشگیری از بروز این خطرات را نیز بررسی میکنیم.

ضرر گوشی برای کودکان زمانی که مادران حین شیردهی از آن استفاده میکنند

مادرانی که نوزاد دارند و در دوران شیر دهی هستند خیلی باید مراقب نحوه استفاده از گوشی باشند. نوزادان به خاطر حساسیت بالایی که دارند خیلی زود با مشکل مواجه میشوند.

خطر گوشی برای بچه ها

کم تغذیه میشوند یا بیش از حد غذا میخورند

تغذیه نوزادان اهمیت خیلی زیادی دارد. به دلیل آن که آن ها در حال شکل گرفتن هستند مواد مغذی مورد نیاز بدن خود را از طریق تغذیه دریافت میکنند. بنابر این مادرانی که در دوران شیردهی هستند خیلی باید مراقب این مسئله باشند. در صورتی که مادری حین شیر دهی به کار کردن با گوشی خود مشغول شود باعث میشود تا متوجه نشود نوزاد او چقدر غذا میخورد. این باعث میشود گاهی کم و گاهی زیاد بخورد.

مضرات گوشی برای کودکان زیر دو سال

تاثیر موبایل بر مغز کودکان و شکل نگرفتن پیوند عاطفی

شیردهی فقط راهی برای پر کردن شکم نوزاد نیست. بلکه برای شکل گیری پیوند عاطفی بین مادر و نوزاد است. اگر حین شیر دهی حواس مادر با گوشی پرت شود باعث میشود تا نوزاد نتواند پیوند عاطفی شکل دهد. این یعنی حس اعتماد، راحتی و امنیتی که دارند از بین میرود. با گذر زمان و انجام این رفتار ها باعث کم خوابی و رژیم غذایی نادرست نیز میشود.

قوانین استفاده از موبایل برای کودکان

خطر خفگی یکی از مضرات گوشی برای کودکان زیر دو سال

زمانی که مادر حین شیر دهی به نوزاد خود در حال کار کردن با گوشی باشند باعث میشود تا تمرکز کافی روی این کار نداشته باشد و در نتیجه باعث خفگی نوزاد شود. خفگی در کمترین زمان ممکن رخ میدهد. بنابر این مادر خیلی باید مراقب کودک خود باشد تا با همچین مشکلی مواجه نشود.

تاثیرات موبایل بر کودکان

قوانین استفاده از موبایل برای کودکان و مادران حین شیر دهی برای به حداقل رساندن خطرات احتمالی

با توجه به این که گوشی بخش جدایی ناپذیری از زندگی های ما شده اند شما میتوانید از یک سری روش ها استفاده کنید تا خطرات گوشی را به حداقل برسانید و باعث شوید تا نوزادان شما آسیب نبینند. در ادامه چند روش برای به حداقل رساندن خطرات احتمالی را بررسی میکنیم.

قبل یا بعد از غذا دادن به فرزند خود از گوشی استفاده کنید

شما حین غذا دادن به فرزند خود باید متمرکز باشید و دقت کنید تا کودک شما آسیب نبیند. همانطور که گفته شد در این زمان ها گوشی مهمترین عامل حواس پرتی و آسیب ها است. بنابر این در این زمان گوشی خود را کنار بگذارید. شما میتوانید بعد از غذا دادن به کودک از آن استفاده کنید. همچنین در صورتی که کار کوتاهی دارید میتوانید ابتدا آن را انجام دهید و بعد از آن به کودک خود غذا دهید.

اثرات مخرب موبایل بر کودکان

پیشگیری از خطر گوشی برای نوزاد با استفاده از دستگاه بلوتوثی

اگر شما منتظر یک تماس تلفنی بسیار مهم هستید میتوانید از دستگاه های بلوتوثی استفاده کنید. شما این دستگاه ها را به گوشی خود وصل میکنید و در گوشی خود قرار میدهید . بعد از آن مشغول به صحبت میشوید. این باعث میشود تا دست های شما آزاد باشد و با چشم خود از نوزاد خود مراقبت کنید. البته با این وجود چون حرف زدن با گوشی نوعی حواس پرتی نیز به حساب میاید باید سعی کنید تا گوشی را به سرعت قطع کنید.

از استفاده غیر ضروری خودداری کنید

برخی از مادران حین شیر دهی و یا مراقبت از کودک خود صرفا به این دلیل که از کار های روزمره خسته میشوند در اینترنت جست جو میکنند. این باعث میشود تا خطرات زیادی نوزادان شما را تهدید کند. مطمئنا شما میتوانید از گشت گذار در اینترنت و گوشی خود به نفع کودکتان اجتناب کنید. همچنین باید از خواندن کتاب های الکترونیکی یا انجام هر کار دیگری در گوشی اجتناب کنید تا کودک شما آسیب نبیند.

از بین بردن خطر گوشی برای بچه ها با استفاده از حالت هواپیما

نوتیفیکیشن های گوشی همیشه باعث میشوند تا شما وسوسه شوید و نگاهی به گوشی خود بیندازید. حالت هواپیما قابلیتی در گوشی های هوشمند است که باعث میشود تا امکان زنگ خوردن، ارسال و دریافت پیام و… غیر فعال شود. این باعث میشود تا نوتیفیکیشن ها حواس شما را پرت نکنند و برای برداشتن گوشی خود وسوسه نشوید.

خطرات گوشی برای بچه ها

بررسی مضرات گوشی برای کودکان و نوجوانان

زمانی که نوجوانان از گوشی استفاده میکنند خطرات زیادی آن ها را تهدید میکند و والدین آن ها باید مراقب این خطرات باشند و با رفتار های مناسب از نوجوان خود مراقبت کنند.

خطرات گوشی برای کودکان و تاثیر آن بر روی سلامتی

با مطالعاتی که روی تشعشعات گوشی انجام شد مشخص شد که گوشی ها تاثیر زیادی بر روی سلامتی کودکان و نوجوانان ما میتوانند داشته باشند. این مطالعت نشان داده که گوشی ها متوانند باعث ایجاد تومور های غیر بدخیم در گوش و مغز شوند. همچنین به غیر از تومور ممکن است باعث سرطان گرفتن شوند. سازمان بهداشت جهانی تشعشعات گوشی که نام آن مایکروویو است را سرطان زا اعلام کرده است. همچنین احتمال این اتفاق در کودکان حدود دو برابر بزرگسالان است. این به این دلیل است که بافت مغز آن ها سرعت جذب بیشتری دارد.

خطر گوشی برای بچه ها

تاثیر بر روی مغز یکی دیگر از مضرات استفاده از گوشی برای کودکان و نوجوانان است. امواج رادیویی گوشی میتواند در مغز نفوذ کند. این باعث میشود تا توانایی یادگیری کودکان از بین برود و دلیل برخی از مشکلات رفتاری کودکان باشد. کم تحرکی، مشکلات چشم و گوش، اختلال در خواب از دیگر مضرات استفاده از گوشی است. بنابر این اگر فرزند شما زیر ۱۶ سال سن دارد نباید از گوشی استفاده کند چون تشعشعات آن تاثیر بدی روی مغز او دارد. همچنین اگر گوشی دارد نگذارید آن را دقیقا بالای سر خود بگذارد.

برای کم کردن خطرات گوشی برای کودکان و نوجوانان میتوانید چند راه زیر را انجام دهید.

  • نگه داشتن گوشی در فاصله ۱۵ سانتی متری از گوش
  • گذاشتن گوشی در کیف یا کوله پشتی و نداشتن تماس با بدن و نگذاشتن آن در جیب شلوار در پسر ها
  • نگذاشتن گوشی زیر بالش
  • تشویق والدین به استفاده از تلفن های ثابت به جای گوشی
  • برای اجتناب از مضرات موبایل برای چشم کودکان روشنایی صفحه کم باشد و در صورت امکان کمتر استفاده کنند
  • ثبت نام در کلاس های ورزشی برای دروی از کم تحرکی

خطر گوشی برای کودکان

خطرات گوشی برای بچه ها در صورت پیداکردن اعتیاد

اعتیاد داشتن فقط به معنای داشتن اعتیاد مواد مخدر نیست. نوجوانان نسبت به استفاده از گوشی خود نیز ممکن است اعتیاد پیدا کنند. این یعنی آن ها بیش از حد در فضای مجازی مشغول به گشت گذار میشوند. در این صورت دور بودن از گوشی برای آن ها سخت و مشکل میشود. امروزه اعتیاد به گوشی بیشتر از هر زمان دیگری رایج شده است و این جزو مهمترین خطرات گوشی برای کودکان است.

مضرات گوشی برای کودکان

اثرات مخرب موبایل بر کودکان هنگام درس خواندن

گوشی تبدیل به بخش خیلی مهمی از زندگی نوجوان ها شده است و این باعث میشود تا آن ها از این وسیله در مدرسه و کلاس درس نیز استفاده کنند. این کار به غیر از آسیب هایی که به سلامتی نوجوانان میزند باعث میشود تا آن ها نتوانند روی درس متمرکز شوند و از درس عقب بمانند. به غیر از عقب ماندگی از درس بعضی از دانش آموزان از گوشی به عنوان وسیله ای برای تقلب استفاده میکنند که این نیز ممکن است باعث با مشکل مواجه شدن آن ها شود. بنابر این به نوجوانان خود اجازه ندهید تا گوشی را به مدرسه ببرند.

تاثیر موبایل بر مغز کودکان

اگر میخواهید فرزند شما بهتر درس بخواند باید حافظه او را تقویت کنید. برای تقویت حافظه میتوانید مطلب راه های تقویت حافظه را مطالعه کنید.

اثرات گوشی موبایل بر مغز کودکان و نوجونان و بروز رفتار های نامناسب

استفاده بیش از حد کودکان و نوجوانان از گوشی میتواند روی رفتار آن ها تاثیر بگذارد و باعث شود تا رفتار های نامناسب از خود نشان دهند. گوشی باعث میشود تا نوجوانان در فضای مجازی با خشونت با یکدیگر صحبت کنند و این روی رفتار آن ها تاثیر میگذارد. همچنین ممکن است به دلیل نداشتن آگاهی از خودشان عکس منتشر کنند و این باعث سودجویی برخی از افراد میشود.

اثرات گوشی موبایل بر مغز کودکان

زورگویی سایبری یکی از مهمترین خطرات گوشی برای کودکان و نوجوانان

یکی از مضرات و خطرات گوشی برای کودکان این است که مورد زورگویی سایبری قرار گیرند. بعضی از افراد سودجو از بی تجربگی نوجوانان استفاده میکنند و آن ها را به روش ها مختلفی مورد آزار اذیت قرار میدهند. بنابر این والدین باید بدانند که کودک و نوجوان آن ها از گوشی خود چه استفاده ای میکند و به طور مداوم باید با آن ها صحبت کنند و نوجوان خود را از این خطرات آگاه سازند.

گوشی برای بچه ها چه ضرری دارد؟

به نوجوان و کودک خود اطمینان دهید که آزار و اذیت اینترنتی تقصیر او نیست و به خاطر ضعیف بودن یا… آن ها را سرزنش نکنید. والدین باید از فرزند خود حمایت کنند تا فرزندان راحت تر با والدین خود حرف بزنند و پیش از بروز مشکل جدی آن ها را با خبر کنند. همچنین گرفتن گوشی از نوجوان در این شرایط میتواند کار اشتباهی باشد. به این دلیل که گرفتن گوشی ممکن است تنبیه باشد و نوجوان دفعه بعدی که با همچین مشکلی مواجه شود به والدین خود اطلاع ندهد تا تنبیه نشود.

به جای گرفتن گوشی و سرزنش فرزند در این شرایط شما میتوانید فرد سوجو را از طریق گوشی مسدود کنید. همچنین به پلیس گزارش دهید تا آن ها این مشکل را حل کنند. همچنین مطمئن شوید که نوجوان شما شماره خود را فقط به دوستان مورد اعتماد خود میدهد. با این کار از بروز این مشکلات جلوگیری میکند.

خطر گوشی برای بچه ها در صورت دیدن محتوا های نامناسب

در دنیای اینترنت انواع مختلفی از محتواها وجود دارد. زمانی که نوجوان شما به اینترنت و گوشی دسترسی پیدا میکند ممکن است خیلی راحت به محتوا هایی دسترسی پیدا کند که برای سن او زود باشد و موجب آسیب فرزند شما شود. بنابر این شما باید با نوجوان خود صحبت کنید و برای آن ها مشخص کنید که هر محتوایی مناسب سن آن ها نیست و میتواند موجب آسیب آن ها شود. همچنین میتوانید از قابلیت های گوشی و یا یکسری ابزار استفاده کنید تا عملکرد برخی از قابلیت های گوشی را محدود کنید تا فرزند شما به همه چی دسترسی کامل نداشته باشد. با این کار خطرات گوشی برای کودکان و نوجوانان را کاهش میدهید.

آسیب های گوشی برای کودکان

به وجود آمدن هزینه های اضافی

گوشی ها میتوانند باعث هزینه های اضافی نیز شوند. زمانی که کودکان و نوجوانان از گوشی استفاده میکنند ممکن است با ارسال پیام زیاد، استفاده از اینترنت و گرفتن تماس با دوستانشان و همچنین خرید برنامه های پولی باعث ایجاد هزینه های اضافی شوند. به غیر از این موارد کودکان و نوجوانان خیلی راحت وسایل خود مانند گوشی را گم میکنند. این میتواند باعث ایجاد هزینه زیادی شود.

مضرات استفاده از گوشی برای کودکان

گوش ندادن به حرف والدین یکی دیگر از تاثیرات موبایل بر کودکان

یکی دیگر از مضرات گوشی میتواند گوش ندادن نوجوانان به حرف والدین باشد. والدین نیاز دارند تا به فرزندان خود صحبت کنند و آن ها را آگاه کنند. با این حال برخی از نوجوانان به جای صحبت با والدین خود و گوش دادن به آن ها با گوشی خود سرگرم میشوند.

ضرر گوشی برای کودکان

خطرات حرف زدن با گوشی حین رانندگی

یکی دیگر از مضرات موبایل برای نوجوانان با گوشی حرف زدن حین رانندگی است. همه میدانند که حین رانندگی باید مراقب بود و از عوامل حواسپرتی مانند استفاده از گوشی خودداری کرد. نوجوانانی که در حال یاد گرفتن رانندگی هستند ممکن است حین حرف زدن با گوشی تصادف کنند. پس با نوجوانانی که در حال یادگیری رانندگی هستند و از گوشی استفاده میکنند باید صحبت کرد. با این کار آن ها از خطرات احتمالی آگاه میشوند.

خطرات گوشی برای کودکان

همچنین مطلب مزایا ، معایب و خطرات بازی های کامپیوتری برای کودکان و بزرگسالان میتواند برای شما مفید باشد.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز راجع به مضرات استفاده از گوشی برای کودکان و نوجوانان صحبت کردیم. با توجه به آسیب های گوشی برای کودکان شما چه نوع آسیب های دیگری میشناسید؟ شما میتوانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در زمینه مضرات موبایل برای نوجوانان و کودکان را در بخش دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

چگونه صندلی اداری معمولی ، چرخدار و گردان خود را تعمیر کنیم؟
چگونه صندلی اداری و کامپیوتر معمولی ، چرخدار و گردان خود را تعمیر کنیم؟
شرایط مناسب استفاده از لپ تاپ در تخت و محیط کار
شرایط مناسب استفاده از لپ تاپ در تخت و محیط کار
خطرات گذاشتن لپ تاپ روی پا و مضرات لپ تاپ برای بدن انسان چیست ؟

نظرات

  • شهسراب says:

    سلام صاحب فرزند شدم ولی بچه مدام گریه میکرد و عصبی بود، پیش چند متخصص بردم ولی بی فایده بود! بچه در خطر بود و هر روز ضعیف تر میشد! چند ماه به همین منوال گذشت تا اینکه به همسرم گفتم نکنه امواج وای فای اثر گذاره! ایشون گفت خیر نمبتونه از وای فای باشه. گفتم برای امتحان چند روزی دستگاه را خاموش کنیم. پس از یک هفته با کمال تعجب دیدم بچم داره بهتر میشه! دیگه دستگاه را داخل خونه روشن نکردم. گذاشتم توی بالکن و به دیوار سمت خونه فویل المینیوم چسبوندم. خدا را شکر الان هیچ مشکلی از این بابت ندارم. شما هم اگه کودک یا نوزاد دارید رعایت کنید. متشکرم.

×