آموزش 13 روش حل مشکل کار نکردن دکمه پاور لپ تاپ

آموزش ۱۳ روش حل مشکل کار نکردن دکمه پاور لپ تاپ

آیا تا به حال شده که دکمه پاور لپ تاپ تان کار نکند؟ 💻 در این شرایط ممکن است احساس ناخوشایند یا اضطراب به شما دست بدهد. دانستن نحوه عیب یابی سریع تنها راه رسیدن به آرامش خاطر است. در آموزش ۱۳ روش حل مشکل کار نکردن دکمه پاور لپ تاپ امروز انزل وب ما به شما کمک خواهیم کرد تا علت این مشکل را درک کنید و برای حل آن هم پیشنهادهایی به شما خواهیم داد.

علت کار نکردن دکمه پاور لپ تاپ

Laptop Power Button Not Working? Here’s How To Fix It

با استفاده مداومی که از لپ تاپ خود می کنیم خراب شدن دکمه پاور آن غیرعادی نیست. با این حال، هنگامی که دکمه پاور کار نمی کند یا پاسخگو نیست نمی توانید به راحتی وارد سیستم شوید یا دستگاه خود را خاموش کنید.

اگر دکمه پاور گیر کرده و یا به سادگی از جا کنده شده است می توانید این ناحیه را تمیز کنید و دوباره آن را وصل کنید و یا آن را عوض کنید. با این حال اگر لپ تاپ شما دارای مشخصات سخت افزاری دیگری باشد ممکن است به تعمیرات بیشتری نیاز داشته باشید.

علت کار نکردن دکمه پاور لپ تاپ

یک دکمه پاور از مداری برای روشن کردن دستگاه شما استفاده می کند. هنگامی که دکمه پاور فشار داده می شود، پین های دکمه پاور به پین های روی مادربرد شما متصل می شوند که دستورالعمل هایی را برای تامین برق و روشن کردن لپ تاپ ارسال می کند.

کار نکردن دکمه پاور دکمه پاور لپ تاپ لنوو ، ایسوس ، ایسر ، سونی و می تواند به دلایل مختلفی رخ دهد که از این می توان به آداپتور برق آسیب دیده، جک DC، باتری، هارددیسک، رم و غیره اشاره کرد. چند راه حل وجود دارد که می توانید امتحان کنید. خوشبختانه اکثر این پیشنهادات به راحتی قابل انجام هستند. حتی این واقعیت را دوست خواهید داشت که نیازی به استفاده از دکمه پاور برای تعویض سوئیچ لپ تاپ نخواهید داشت.

همانطور که اشاره کردیم دلایل زیادی دارد که باعث می شود لپ تاپ روشن نشود. این موارد می تواند از اتصال برق و پلاگین های باتری ناشی شود. اغلب اوقات چنین لپ تاپ هایی روشن نمی شوند زیرا مشکل در قطع مداوم منبع تغذیه است. منبع تغذیه، کارت گرافیک، رم، باتری و مادربرد بزرگترین عاملانی هستند که باعث می شوند بعد از فشار دادن دکمه پاور لپ تاپ بوت نشود.

تمیز کردن دکمه پاور لپ تاپ و بررسی آسیب دیدگی ها

قبل از جدا کردن لپ تاپ خود، ابتدا مطمئن شوید که آیا علت کار نکردن دکمه پاور، نداشتن برق کافی است. دستگاه خود را به آداپتور وصل کنید و اجازه دهید مدتی شارژ شود. اگر دستگاه شما در حال شارژ است، دکمه پاور را فشار دهید تا ببینید کار می کند یا خیر. اگر دستگاه شما روشن نمی شود علت دیگری وجود دارد.

تمیز کردن دکمه پاور لپ تاپ و بررسی آسیب دیدگی ها

هر گونه شکستگی، خطا یا مشکل در اتصالات و قطعات می تواند باعث از کار افتادن دکمه پاور شود. اگر شکاف‌های کوچک بین و زیر دکمه پاور دارای ذرات خاک یا گرد و غبار باشد، ممکن است باعث گیر کردن دکمه پاور شود.

اگر لپ‌تاپ شما دارای دکمه پاور ماژولار است، می‌توانید مستقیماً با استفاده از برس نرم و الکل ایزوپروپیل بدون جدا کردن لپ‌تاپ، آن را از بیرون تمیز یا تعمیر کنید.

مشکلات سخت افزاری مرتبط را بررسی کنید

برای اینکه لپ تاپ روشن شود و به درستی کار کند، هر قطعه باید هماهنگ کار کند. اگر دکمه پاور لپ تاپ شما هیچ آسیب یا نقص قابل مشاهده ای ندارد، ممکن است مشکل به دلیل سایر مشکلات سخت افزاری باشد.

قطعاتی مانند باتری ها، واحدهای نمایشگر، رم و مادربرد ممکن است معیوب باشند و باعث شوند دکمه پاور شما به درستی کار نکند.

برای مشاهده اینکه آیا اجزای لپ تاپ شما به غیر از دکمه پاور آسیب دیده اند یا خیر، موارد زیر را انجام دهید:

مشکلات باتری: برای بررسی مشکلات باتری، دستگاه خود را خاموش کنید و لپ تاپ خود را به شارژر وصل کنید. اگر دستگاه شما در حین اتصال روشن می شود، ممکن است مشکلی در باتری وجود داشته باشد.

مشکلات سخت افزاری مرتبط را بررسی کنید

مشکلات مادربرد: هر گونه خوردگی، آسیب یا قطعات جدا شده را بررسی و جستجو کنید. اجزای جدا شده را دوباره وصل کنید و بررسی کنید که آیا دکمه دوباره کار می کند. در غیر این صورت دستگاه خود را برای تعمیر به یک مرکز مطمئن بفرستید.

مشکلات سخت افزاری مرتبط را بررسی کنید

مشکلات RAM: ابتدا بررسی کنید که آیا RAM به درستی در اسلات خود قرار داده شده اند یا خیر. سپس، بررسی کنید که آیا چراغ های مادربرد در فواصل زمانی معین چشمک می زند یا دستگاه شما صدای بیپ می دهد. اگر با این مشکلات مواجه شدید، ممکن است رم معیوب داشته باشید که باید دوباره وصل یا تعویض شود.

مشکلات سخت افزاری مرتبط را بررسی کنید

مشکلات نمایشگر: بررسی کنید که آیا دستگاه شما چراغش روشن می شود یا خیر. پس از تأیید عملکرد سایر قطعات، بررسی کنید و ببینید آیا اجزای صفحه نمایش آسیب دیده، قطع شده یا شکسته اند. ممکن است سعی کنید آن را به یک مانیتور خارجی وصل کنید تا ببینید آیا لپ تاپ همچنان کار می کند یا خیر.

تعویض دکمه پاور لپ تاپ HP , LENOVO و..

به عنوان یک راه حل می توانید دکمه پاور را عوض کنید. برای انجام این کار به صورت زیر عمل کنید:

باتری و همچنین منبع تغذیه را از لپ تاپ جدا کنید.

بعد هارد و رم را بردارید.

قاب کیبورد را بیرون بیاورید.

در مرحله بعد مطمئن شوید که قابل بالایی برداشته شده است و محل دکمه پاور لپ تاپ خود را مشخص کنید.

دکمه معیوب را با یک دکمه جدید که کار می کند عوض کنید.

لپ تاپ را همانطور که باز کردید، ببندید.

توجه داشته باشید که این روش برای کاربرانی است که با سخت افزار لپ تاپ آشنایی دارند و مهارت باز و بسته کردن لپ تاپ را دارند.

روشن کردن سیستم با استفاده از صفحه کلید

اگر مشکل دکمه پاور لپ تاپ را هر از گاهی تجربه می کنید می توانید از صفحه کلید خود برای روشن کردن آن استفاده کنید. برای دسترسی به بایوس می توانید از کلیدهای DEL، F2 یا F10 استفاده کنید.

به بخش تنظیمات یا Settings بروید و Power Management را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که این مسیر برای همه لپ تاپ ها یکسان نیست و از برندی به برند دیگر متفاوت است.

به پیکربندی کلیدهای مربوطه (power back-up) ادامه دهید و بعد آنها را در تنظیمات ذخیره کنید.

لپ تاپ را ریستارت کنید و سیستم خود را تست کنید تا مطمئن شوید که عملیات را درست انجام داده اید.

استفاده از مادربرد برای روشن کردن لپ تاپ با دکمه پاور خراب

مهم نیست که لپ تاپ چقدر آسیب دیده یا معیوب است. برای استفاده از این روش به صورت زیر عمل می کنیم:

کابل شارژ را از لپ تاپ جدا می کنیم.

قاب لپ تاپ را بر می داریم و محل دکمه را پیدا می کنیم.

دکمه معیوب را جدا می کنیم.

۳ تا ۶ پینی که اغلب در زیر این دکمه ها وجود دارند را پیدا کنید.

با کمک یک پیچ گوشتی اتصال کوتاه بین پین های ۱ و ۳ را انجام دهید. همچنین می توانید پین ها را با استفاده از سیم اتصال کوتاه کنید.

توجه داشته باشید که اگر به خودتان مطمئن نیستید که به مادربرد آسیب وارد نمی کنید این راه حل را انجام دهید. متخصصان بر این باورند که انجام منظم این روش می تواند آسیب شدیدی به مادربرد یا شاسی لپ تاپ وارد کند که اوضاع را بدتر از یک دکمه پاور خراب لپ تاپ می کند.

استفاده از مادربرد برای روشن کردن لپ تاپ با دکمه پاور خراب

از تکنیک باتری ساعت برای روشن کردن لپ تاپ استفاده کنید

این یک روش ساده و فنی دیگر برای روشن کردن لپ تاپ شما است. به این ترتیب، برای جلوگیری از اشتباه باید به فرایند توجه کنید.

ابتدا کابل باتری لپ تاپ را از مادربرد آن جدا کنید. توجه داشته باشید که این کابل با کابل شارژ شما فرق دارد.

باتری ساعت را از مادربرد لپ تاپ جدا کنید.

این روش را یک تکنیک شروع سرد در نظر بگیرید که در صورت اتصال به منابع برق، لپ تاپ را تغذیه می کند. با این حال، ممکن است برای کسانی که نمی خواهند محتوای لپ تاپ خود را از دست بدهند، نقطه ضعف باشد.

این روش باعث می شود که لپ تاپ به حالت کارخانه باز گردد، بنابراین بهتر است اطمینان حاصل کنید از همه اطلاعات مهم خود در جای دیری نسخه پشتیبان تهیه کنید.

روشن کردن لپ تاپ از طریق پریز برق

این تکنیک برای چندین برند لپ‌تاپ از جمله Dell کار می‌کند. همچنین می توانید مطمئن باشید که لپ تاپ خود را به دلیل نداشتن دکمه اتصال کوتاه نمی کنید.

با جدا کردن کابل اتصال دکمه پاور و مادربرد خود شروع کنید.

بعد باتری را از لپ تاپ خارج کنید.

به پریز برق وصل کنید و روشن شدن آن را تماشا کنید.

در صورت نیاز به جدا کردن باتری لپ تاپ حتما آن را عوض کنید.

هنگام استفاده از این روش، ممکن است لازم باشد بایوس لپ تاپ را پیکربندی کنید زیرا این همان چیزی است که وظیفه روشن کردن لپ تاپ در صورت اتصال به AC برخی لپ تاپ ها را بر عهده دارد.

روشن کردن لپ تاپ با استفاده از درب آن

در اکثر مواقع، لپ تاپ تنها در صورتی به حالت خواب می رود که درب آن باز باشد. با این حال، این امکان هم وجود دارد که دستگاه خود را طوری پیکربندی کنید که بدون بستن درب، خاموش یا روشن شود.

هنگام راه اندازی لپ تاپ، دکمه های F10، DEL یا F2 را فشار دهید تا وارد بایوس شود.

در مرحله بعد وارد بخش power management شوید.

سپس power on with open lid را فعال کنید.

باز کردن لپ تاپ از طریق Wake-On LAN

علت چشمک زدن دکمه پاور لپ تاپ یا کار نکردن آن هر چه که باشد می توانید از این روش به عنوان یک راه حل جایگزین استفاده کنید.

ابتدا وارد بایوس شوید که با فشار دادن یکی از دکمه های F10، F2 و DELL انجام می شود.

وارد Power Management شوید.

در مرحله بعد، Wake-on LAN را فعال کنید و کلیدهای ترجیحی را برای روشن کردن لپ تاپ خود تنظیم کنید.

تنظیمات را ذخیره کنید و  سیستم را ریستارت کنید.

علاوه بر این باید کارت شبکه را پیکربندی کنید.

با باز کردن Device Manager شروع کنید.

به Network Adapter بروید و سپس Properties را انتخاب کنید.

روی Power Management کلیک کنید بعد Allow this device to wake the computer را انتخاب کنید.

در بخش، Advanced برای انتخاب Wake on the Magic packet اقدام کنید.

بعد از انجام فرایندهای توضیح داده شده در بالا، روی دسترسی به پیکربندی روتر کار کنید.

مشکلات نرم افزاری مرتبط را بررسی کنید

اگر نرم‌افزار جانبی نصب کرده‌اید که انتقال برق به دستگاه شما را مدیریت می‌کند، ممکن است باعث عملکرد نامناسب دکمه پاور شود. برخی از برنامه های جانبی نیز ممکن است باعث غیرفعال شدن دکمه پاور شوند. برای حل این مشکلات، می توانید هر برنامه مدیریت انرژی جانبی را حذف کنید. یا دستگاه خود را مجددا ریستارت کنید و ببینید که مشکل حل شده است یا خیر.

Power Options را بررسی کنید

برخی از تنظیمات مدیریت انرژی ویندوز هم می توانند باعث ایجاد مشکل کار نکردن دکمه پاور لپ تاپ شوند. اگر دکمه پاور دستگاه شما در تنظیمات روی Do Nothing تنظیم شده باشد، کار نخواهد کرد.

روی منوی جستجوی ویندوز کلیک کنید.

Control Panel را تایپ کرده و آن را باز کنید.

به مسیر Hardware and Sound > Power Options بروید.

حالا Choose what the power buttons do را انتخاب کنید.

به گزینه های لیست شده برای On Battery و Plugged بروید.

اگر تنظیمات روی Do Nothing بود حالت دلخواه خود را به آنها اختصاص دهید.

برای ذخیره تغییرات روی دکمه Save changes کلیک کنید.

Power Options را بررسی کنید

از کیبورد اکسترنال استفاده کنید

اگر به کیبورد اکسترنالی که دکمه پاور روی آن تعبیه شده است دسترسی دارید می توانید سعی کنید لپ تاپ خود را با استفاده از آن روشن و خاموش کنید. برای انجام این کار:

هر وسیله جانبی متصل را از دستگاه جدا کنید.

صفحه کلید را به لپ تاپ خود وصل کنید.

دکمه پاور روی کیبورد اکسترنال را پیدا کنید و آن را فشار دهید.

از کیبورد اکسترنال استفاده کنید

فایل های سیستمی علت کار نکردن دکمه پاور لپ تاپ

گاهی وقات یک بروزرسانی بد نرم افزار، وجود بدافزار یا خرابی ناگهانی می تواند باعث آسیب دیدن فایل های سیستم عامل شود. این ممکن است باعث شود که دکمه پاور لپ تاپ کار نکند یا مشکل دار شود. می توانید سعی کنید این مشکل را با تعمیر فایل های آسیب دیده یا انجام سیستم ریستور برطرف کنید.

اگر روش های بالا مشکل کار نکردن دکمه پاور را حل نکرد می توانید سعی کنید درایورهای ACPI را از Device Manager دوباره نصب کنید. همچنین می توانید درایورهای ACPI را از Windows Update به روز کنید. برای انجام این کار مراحل زیر را دنبال کنید:

کلیدهای Win + I را با هم فشار دهید تا وارد Settings شوید.

روی Update and Security کلیک کنید.

اگر هیچ بروزرسانی در دسترس نیست روی دکمه Check for Updates کلیک کنید.

برای بروزرسانی دستورالعمل ها را دنبال کنید و بررسی کنید که مشکل حل شده است یا خیر.

فایل های سیستمی علت کار نکردن دکمه پاور لپ تاپ

چگونه سلامت دکمه پاور لپ تاپ خود را حفظ کنیم؟

در ادامه نکاتی که باعث می شود سلامت دکمه پاور لپ تاپ خود را حفظ کنید آورده شده است:

هنگام روشن و خاموش کردن لپ تاپ هرگز فشار زیادی به دکمه پاور وارد نکنید.

چگونه سلامت دکمه پاور لپ تاپ خود را حفظ کنیم؟

به طور مرتب کیبورد را با یک پارچه تمیز کنید تا از گیر کردن دکمه پاور جلوگیری شود.

چگونه سلامت دکمه پاور لپ تاپ خود را حفظ کنیم؟

اگر دکمه پاور دارای ویژگی احراز هویت بیومتریک است، دکمه را مرتبا تمیز کنید. یک اسکنر اثر انگشت کثیف نمی تواند به طور مداوم کاربر را احراز هویت کنید.

هرگز دکمه پاور را به مدت طولانی فشار ندهید، مگر اینکه کاملا ضروری باشد، زیرا دستگاه شما را مجبور به خاموش شدن می کند و ممکن است فایل های سیستمی آسیب ببینند و باعث خرابی لپ تاپ شما شود.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در آموزش ۱۳ روش حل مشکل کار نکردن دکمه پاور لپ تاپ امروز انزل وب ما سعی کردیم کامل ترین راهکارها را در اختیار شما قرار دهیم. کدام یک از این روش ها توانست مشکل دکمه پاور لپ تاپ شما را حل کند؟ آیا راه حل دیگری سراغ دارید؟ آیا نکته ای وجود دارد که از قلم افتاده باشد؟ نظرات و پیشنهادات خود را در بخش نظرات این مطلب با ما در میان بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

نظرات

×