11 اقدام اساسی برای حل مشکل شارژ نشدن آیفون (iOS)

۱۱ اقدام اساسی برای حل مشکل شارژ نشدن آیفون (iOS)

آِیفون شما شارژ نمیشود؟ 🔋 شارژ نشدن آیفون میتواند علل مختلفی داشته باشد. اگر باتری گوشی شما آسیب ندیده باشد، خودتان هم میتوانید علت مشکل را پیدا و آن را حل کنید. در مطلب امروز انزل وب به شما ۱۱ اقدام اساسی برای حل مشکل شارژ نشدن آیفون (iOS) را آموزش میدهیم.

دلایل شارژ نشدن آیفون

?How to Fix an iPhone that Won’t Charge

دلیل شارژ نشدن آیفون میتواند هر چیزی باشد؛ از کثیفی پورت شارژ گرفته تا قطع شدن کابل شارژر. ما دلایل عمده شارژ نشدن آیفون را برای شما آورده‌ایم:

  • آسیب دیدن آداپتور یا کابل شارژ
  • شل بودن اتصال شارژر با پورت شارژ
  • عدم پشتیبانی از شارژر بی سیم
  • کثیف بودن پورت شارژ
  • فعال بودن قابلیت Optimized Battery Charging

در ادامه، به راه های رفع مشکل شارژ نشدن آیفون میپردازیم.

۱- شارژر خود را بررسی کنید

مانند بسیاری از گوشی های جدید، گوشی های آیفون نیز بدون آداپتور عرضه میشوند و شما باید یک آداپتور جداگانه بخرید. دقت کنید که سراغ آداپتورهای ارزان قیمت نروید و از جای مطمئن خرید کنید. یک آداپتور بی کیفیت و نامناسب میتواند به باتری گوشی شما آسیب برساند. در اینجا چند نکته برای استفاده از شارژر مناسب آورده شده است:

  • سراغ شارژرهای ارزان یا ناسازگار نروید. آنها یکی از رایج ترین دلایلی هستند که باعث می شود آیفون شما هنگام اتصال به برق شارژ نشود.
  • از شارژرهای قدیمی یا آسیب دیده استفاده نکنید چون ممکن است باعث کند شدن شارژ شوند یا حتی در دراز مدت به باتری آسیب برساند.
  • کابل شارژ را برای آسیب های قابل مشاهده مانند شکستگی یا خمیدگی های عمده بررسی کنید. همچنین، نزدیک ناحیه اتصال را با دقت بررسی کنید. اگر به نظر ناهمگون یا فرسوده به نظر می رسد، آن را با کابل دیگری تعویض کنید.
  • گوشی خود را با یک شارژر دیگر شارژ کنید تا مشحص شود مشکل از شارژر شماست یا خیر.

۲- منبع تغذیه را بررسی کنید

اگر آیفون شما به طور تصادفی شارژ را متوقف می کند یا به شارژر وصل است اما شارژ نمی شود، باید منبع تغذیه را بررسی کنید. اگر از پریز برق دیواری استفاده می کنید، بررسی کنید که آیا شکسته یا آسیب دیده به نظر می رسد یا خیر. هر گونه سیم کشی شل یا خراب میتواند منجر به مشکل شارژ نشدن آیفون شود.

اگر از پورت USB لپ‌تاپ/کامپیوتر استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که دستگاه کاملا روشن است و در حالت Sleep نیست. اگر لپ‌تاپ شما در حالت Sleep باشد، گوشی شما شارژ نمیشود. همچنین می‌توانید در صورت وجود، به پورت USB دیگری سوئیچ کنید. حتی بهتر است، یک پریز برق دیواری را امتحان کنید زیرا آیفون شما از طریق درگاه USB لپ تاپ بسیار کند شارژ می شود.

۳- پورت شارژ را تمیز کنید

اگر آیفون شما شارژ نمی شود، پورت شارژ را بررسی کنید. با گذشت زمان، خاک، گرد و غبار، پرز و زباله می توانند در داخل پورت شارژ جمع شوند و از اتصال محکم بین پین شارژ و پورت شارژ جلوگیری کنند. این اتفاق برای افرادی که در کارگاه های ساختمانی، گاراژها و .. کار می کنند بسیار رایج است. هنگامی که درگاه شارژ مسدود می شود، آیفون شما اصلا شارژ نمی شود یا تا زمانی که شارژر را دوباره وصل نکنید، شارژ را متوقف می کند. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی ناشی از کار نکردن درگاه شارژ آیفون، حتما تمیز کردن پورت شارژ را در اولویت قرار دهید.

۴- مطمئن شوید که آیفون شما خیلی سرد یا داغ نباشد

اگر آیفون شما خیلی داغ یا خیلی سرد است، ممکن است در شارژ شدن دچار مشکل شود. هنگامی که آیفون بیش از حد گرم می شود، iOS ممکن است شارژ را تا زمانی که تلفن شما به دمای عادی بازگردد متوقف کند. این کار برای کاهش آسیب به باتری یا گوشی انجام می شود. در چنین مواقعی شارژر را از برق بکشید، آیفون خود را خاموش کنید، قاب را بردارید و بگذارید خنک شود. بنابراین، اگر آیفون شما خیلی گرم یا سرد است، مدتی صبر کنید و سپس دوباره امتحان کنید.

۵- آیفون خود را Restart کنید

در بیشتر مواقع، راه‌اندازی مجدد میتواند مشکلات جزئی نرم‌افزاری را برطرف کرده و عملکرد کلی را بهبود بخشد. این کار فورا بار آیفون شما را کاهش میدهد، فایل های موقت کش را پاک میکند. پس از راه اندازی مجدد دستگاه، سعی کنید به مدت نیم ساعت آن را بدون وقفه شارژ کنید.

همچنین اگر آیفون شما حتی با یک آداپتور برق کاربردی به کندی شارژ می شود، آیفون خود را خاموش کنید و سپس آن را شارژ کنید.

۶- کیس گوشی خود را بررسی کنید

اگر کیس گوشی شما استاندارد نباشد ممکن است شارژر در جای درست قرار نگیرد و در نتیجه گوشی شما شارژ نشود. در این صورت بهتر است هنگام شارژ کردن گوشی، قاب خود را در بیاورید.

۷- هنگام شارژ از آیفون خود استفاده نکنید

بسیاری از کاربران عادت دارند از گوشی خود در هنگام شارژ استفاده کنند. معمولا گوشی ها در هنگام شارژ مقداری گرما تولید می کنند که بسیار طبیعی است. با این حال، هنگامی که در حین شارژ، از گوشی خود استفاده میکنید آیفون شما بیش از حد داغ میشود که در دراز مدت، برای سلامت باتری مضر است. بنابراین، اگر آیفون شما ۱۰۰ درصد شارژ نمی‌شود در حین شارژ از آن استفاده نکنید و اجازه دهید بدون وقفه شارژ شود، سپس ببینید آیا با این کار مشکل برطرف می شود.

۸- شارژ بهینه باتری را غیرفعال کنید

مشکل شارژ نشدن ایفون بیشتر از ۸۰ درصد به دلیل ویژگی Optimized Battery Charging است که با iOS 13 شروع به کار کرد. آیفون شما عادات مصرف روزانه و شارژ شما را پیگیری می کند و به طور خودکار افزایش شارژ از ۸۰ درصد را در شرایط خاص به تاخیر می اندازد. به طور دقیق، ویژگی Optimized Battery Charging به طور پیش فرض زمانی فعال می شود که آیفون شما پیش بینی کند برای مدت طولانی به شارژر متصل خواهد شد. اگر می خواهید کنترل کاملی بر شارژ آیفون خود داشته باشید، می توانید شارژ بهینه باتری را غیرفعال کنید.
برای انجام این کار، Settings > Battery > Battery Health & Charging را باز کنید و Optimized Battery Charging را خاموش کنید. سپس، برای تأیید تصمیم خود، روی Turn Off ضربه بزنید. مشکل شارژ نشدن آیفون خاموش احتمالا با این روش برطرف میشود.

شارژ بهینه باتری را غیرفعال کنید

۹- iOS را به‌روز کنید

اجرای نسخه قدیمی‌ iOS ممکن است مشکلات متعددی را در آیفون شما ایجاد کند. بنابراین، اگر آیفون شما شارژ نمی شود، باید به‌روزرسانی های iOS را بررسی کنید. اپل مرتباً به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری را با ویژگی‌های جدید ارائه می‌کند که می‌تواند به بهبود عملکرد کلی آیفون شما کمک کند. به‌روزرسانی iOS همچنین می‌تواند احتمال بروز یک باگ نادر که باعث ایجاد مشکل در شارژ آیفون شما شود را از بین ببرد.

به Settings > General > Software Update بروید. اگر به‌روزرسانی در دسترس است، آنها را دانلود و نصب کنید. معمولا مشکل شارژ نشدن ایفون بعد از اپدیت حل میشود.

iOS را به‌روز کنید

۱۰- Liquid Damage را بررسی کنید

یکی دیگر از دلایل احتمالی شارژ نشدن آیفون شما Liquid Damage است. خیس شدن آیفون می تواند اتصالات واقع در درگاه شارژ را کوتاه کند، که از شارژ شدن جلوگیری می کند. همچنین، اگر کابل شارژ شما خیس باشد، آیفون شما حتی اگر به برق وصل باشد شارژ نمی‌شود. اتصال شارژ و لوازم جانبی تا زمانی که پورت شارژ کاملاً خشک نشود، ممکن نیست. این کار آیفون و لوازم جانبی شارژ را از هر گونه آسیب شدید محافظت می کند. بنابراین، اگر اخیراً دستگاه iOS را در آپ انداخته‌اید یا آن را در معرض باران شدید قرار داده‌اید، ابتدا باید قبل از وصل کردن شارژر، آن را کاملاً خشک کنید. اگر آیفون شما خیس شده است، موارد زیر را باید در نظر داشته باشید:

بهترین کار این است که به آرامی به بالای آیفون خود ضربه بزنید و آب اضافی را از درگاه خارج کنید. سپس گوشی خود را در مکانی خنک قرار دهید و اجازه دهید در هوا خشک شود. این فرآیند ممکن است تا ۲۴ ساعت طول بکشد. دقت کنید تا زمانی که دستگاه کاملاً خشک نشده است، شارژر را به برق وصل نکنید. برخی از افراد ممکن است به شما توصیه کنند که آیفون خود را در ظرف برنج قرار دهید یا از خشک کن برای تسریع این فرآیند استفاده کنید. ما قویاً توصیه می کنیم از چنین اقداماتی دوری کنید زیرا ممکن است باعث آسیب بیشتر شود.

۱۱-آیفون خود را به تنظیمات کارخانه بازگردانید

آخرین راه حل برای رفع مشکل شارژ آیفون قبل از گرفتن قرار ملاقات در فروشگاه اپل است. ممکن است مواردی وجود داشته باشد که یک باگ یا نقص پیچیده دلیل شارژ نشدن آیفون شما باشد. بنابراین، اگر آیفون شما درست شارژ نمیشود، باید بازنشانی به تنظیمات کارخانه انجام دهید.

از آنجایی که ریست فکتوری، تمام داده‌های دستگاه شما را حذف می‌کند و همه تنظیمات را به حالت پیش‌فرض باز می‌گرداند، باید ابتدا از آیفون خود نسخه پشتیبان تهیه کنید.

سوالات متداول

چگونه بفهمم که پورت شارژ آیفون من خراب است؟

نشانه هایی وجود دارد که نشان می دهد پورت شارژ آیفون شما شکسته یا آسیب دیده است: - پین های شکسته داخل پورت. - به نظر می رسد که وقتی گوشی خود را در یک زاویه خاص نگه می دارید، پورت جابجا شده یا آویزان شده است. - شارژر و کابل با دستگاه های دیگر کار می کنند اما با شما کار نمی کنند.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز به شما ۱۱ اقدام اساسی برای حل مشکل شارژ نشدن آیفون (iOS) را آموزش دادیم. آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

راهنما حل مشکل نوتیفیکیشن تلگرام در آیفون برای همیشه!
راهنما حل مشکل نوتیفیکیشن تلگرام در آیفون برای همیشه!
آموزش بهترین ترفندهای مخفی کردن عکس در آیفون (iOS)
آموزش بهترین ترفندهای مخفی کردن عکس در آیفون (iOS)
فقط تمرکز! راهنما کامل کار با فوکوس مود آیفون (iPhone Focus Mode)
فقط تمرکز! راهنما کامل کار با فوکوس مود آیفون (iPhone Focus Mode)
آموزش گام به گام فعال سازی اسکرین رکوردر آیفون
آموزش گام به گام فعال سازی اسکرین رکوردر آیفون

نظرات

×