بررسی کامل عوارض وای فای در منزل برای انسان

بررسی کامل عوارض وای فای در منزل برای انسان

وای فای چندین دهه است که در اطراف ما وجود دارد. نظر کلی درباره وای فای ایمن بودن آن است اما علم این نظریه را تایید نمی کند. ☢️ به نظر می رسد عوارض وای فای خیلی بیشتر از مزایای آن است. در این مطلب از انزل وب به بررسی کامل عوارض وای فای در منزل برای انسان می پردازیم.

مضرات وای فای در خانه چیست؟

A Brief Review on Wi-Fi Technology and Human Health Impact 

Wi-Fi فناوری بی سیم است که امروزه همه جا وجود دارد. برای اتصال وسایلی مثل لب تاپ، تلفن های هوشمند و سایر وسایل الکترونیکی به اینترنت از وای فای استفاده می شود. Wi-Fi از تشعشات الکترومغناطیسی که نوعی انرژی است برای انتقال اطلاعات استفاده می کند. در نتیجه ناحیه ای را به نام میدان مغناطیسی (EMFs) را می سازد. تصور مردم بر این است که امواج این میدان سرطان زا است اما تحقیقات واقعا این نتیجه را نشان می دهد؟ بررسی مضرات وای فای توسط سازمان جهانی بهداشت نشان می دهد که وای فای باعث:

۱- بی خوابی

۲- اخلال در رشد کودکان

۳- به خطر افتادن سلامت کودکان

۴- اختلال در رشد سلولی

۵- مختل کردن عملکرد مغز

۶- کاهش باروری

۷- یکی از عوامل سرطان زا

۸- استرس و افزایش ضربان قلب

در انسان می شود.

۱- مضرات وای فای هنگام خواب

افرادی که قبل از خواب از وای فای استفاده می کنند قطعا دچار بی خوابی می شوند. اگر قبل از خواب وای فای را روشن کنید یا در معرض تابش میدان مغناطیسی آن باشید به طور قابل توجهی میزان خواب شما کم می شود و مغز عملکرد خوبی نخواهد داشت. در نتیجه اگر در معرض وای فای به صورت طولانی مدت باشید باعث آسیب جدی به مغز در نتیجه افزایش فشار خون و افسردگی می شود.

پراکندگی امواج در محیط و عوارض وای فای

توجه کنید یکی از عواقب قرار گرفتن در معرض وای فای استرس اکسیداتیو یا استرس اکسید کننده است. استرس اکسیداتیو زمانی اتفاق می افتد که بین واکنش های رادیکال های آزاد و آنتی اکسیدان ها عدم تعادل وجود داشته باشد. عدم تعادل منجر به ورود نا متعادل رادیکال های آزاد به بدن می شود در نتیجه به موجودات میکرو سلولی و بخشی از DNA آسیب می زند.

۲- اختلال در رشد کودکان یکی از ضررهای وای فای

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد اگر همیشه در معرض وای فای باشید بر اساس استرس اکسیداتیو بر رشد جنین در رحم مادر اثر می گذارد و رشد کودکان را مختل می کند. این تشعشات بر پروتیین ها، لیپیدها و DNA جنین تاثیر می گذارد و باعث سقط جنین می شود. آسم و چاقی دوران کودکی از عوارض وای فای در دوران جنینی کودکان است. هم چنین مشکلات رفتاری و اختلالات عصبی و عدم تمرکز و اختلالات شناختی از عوارض وای فای در دوران کودکی است.

۳- اختلال رشد سلولی یکی از ضررهای وای فای برای انسان

طبق آزمایش علمی که در مدرسه ای در دانمارک انجام شد امواج وای فای از رشد گیاهان جلوگیری می کند. دانش آموزان گیاهانی را در دو اتاق مجزا کاشتند. یکی از اتاق ها مجهز به وای فای و روتر بود در حالی که اتاق دیگر هیچ نوع امواجی نداشت. در نتیجه مشاهده شد رشد گیاهان در اتاق بدون روتر بهتر و با سرعت بیشتری انجام شده. اما گیاهانی که در اتاق مجهز به روتر بودند رشد مناسبی نداشتند. پس امواج وای فای به راحتی در رشد سلولی اختلال ایجاد می کنند.

۴- اختلال عملکرد مغز از عوارض وای فای در منزل

کاهش ترشح ملاتونین و افزایش ترشح نوراپینفین در شب، در اثر استفاده بیش از اندازه وای فای سبب اختلال عملکرد مغز می شود. نتیجه مطالعات نشان می دهد امواج وای فای توانایی های شناختی موش های آزمایشگاه تاثیر گذاشته و سبب بروز بیمارهایی مثل آلزایمر شده است. با توجه به بالا رفتن بیماری هایی مثل آلزایمر و سرطان در دنیای امروزی کی از عوامل بروز آن می تواند استفاده همیشگی از وای فای باشد.

عوارض وای فای و امواج آن برمغز

۵- کاهش باروری از عوارض وای فای

بر اساس تحقیقات قرار گرفتن در معرض اشعه EMF نتیجه از وای فای می تواند باعث تجزیه DNA سلول های اسپرم شود و حرکت آنها را کند کند. همچنین گرمای ناشی از لب تاپ می تواند سلول های اسپرم را به طور کامل از بین ببرد. در نتیجه باروری مردان را دچار مشکل خواهد شد. همچنین با تاثیر بر رشد جنین و جلوگیری از کاشت تخمک باروری در زنان را نیز کاهش می دهد. نتیجه آزمایشگاهی وای بر باروری زنان سقط خود به خودی، بدشکلی جنینی و هم چنین کاهش رشد در فرزندان زنده بوده است.

۶- سرطان زا بودن امواج وای فای

در حال حاضر هیچ پاسخ قطعی برای این مورد وجود ندارد. در سال ۲۰۱۱ سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد رابطه مستقیمی با امواج وای فای و سرطان وجود دارد. اطلاعات درباره EMF و سرطان ضد و نقیض هستند. اما ارتباط امواج یا به وجود آمدن تومور مغزی یا همان گلیوما ثابت شده است. اما همه اینها در نتیجه همیشگی بودن امواج وای فای است. همه ما کم وبیش در معرض امواج وای فای هستیم. اما این نتیجه در دراز مدت اتفاق خواهد افتاد.

عوارض وای فای در روتر های خانگی

۷- استرس و افزایش ضربان قلب

امواج وای فای می تواند باعث افزایش ضربان قلب شود و در نتیجه باعث نا منظم شدن ضربان قلب می شود که کشنده است. استرس نیز یکی از عواملی است که بر غشای مغز اثر می گذارد و می تواند منجر به بروز اختلالات رفتاری شود. و نتیجه آن عدم تمرکز و یادگیری در بزرگسالی است.


چگونه امواج وای فای را دفع کنیم؟

برای محافظت در برابر اشعه وای فای کارهایی وجود دارد که می توانید امواج میدان وای فای را محدود کنید. اولین و واضح ترین گزینه این است که در زمانی که نیاز به اتصال اینترنت ندارید روتر را خاموش کنید. البته این میدان مغناطیسی است که شما روی آن تسلط دارید. اما مواردی هستند که از کنترل شما خارج هستند. اما راه های مقابله با آنها چیست؟

دوری از دکل ها تلفن همراه

دکل های مخابراتی در تمام سطح شهر وجود دارند. کمیسیون ارتباطات فدرال امریکا اعلام کرد سعی کنید در خانه ای بمانید که از این دکل ها فاصله دارد. زیرا نزدیک این دکل ها بودن احتمال اثر گذاری بر روی سلامت انسان را بیشتر می کند. به خصوص امروزه با روی کار آمدن فناوری ۵G این مسئله بیشتر شده است.

دوری از دکل های تلفن همراه و عوارض وای فای

استفاده از کابل شبکه در خانه

شما می توانید برای هر اتاق در خانه از سیم کشی مخصوص اینترنت استفاده کنید. در این صورت شما در معرض جریان مغناطیسی شبکه EMF نیستید. شما حتی می توانید دستگاه های هوشمند را از طریق کابل به اینترنت متصل کنید. این موثر ترین روش برای دور ماندن از جریان مغناطیسی شبکه های بی سیم است. البته این روش کمی پر هزینه است زیرا نیاز به اتصال فیزیکی دستگاه دارد.

بررسی کنتورهای هوشمند در صورت وجود

کنتورهای هوشمند نشان دنده میزان امواج در خانه است. البته این فناوری در بعضی از کشورها مثل ایالات متحده استفاده می شود. شما با توجه به عدد نشان دهنده کنتور می توانید میزان امواج در خانه را کنترل کنید. میزان استاندارد امواج همواره باید ۳ تا ۶ کیلووات در مترمربع باشد.

استفاده از محافظ فلزی برای روتر

بهتر است بدانید یک پوشش فلزی توری می تواند تا ۹۵ درصد امواج وای فای را کاهش دهد. توری های فلزی امواج RF روتر را از بین می برند ولی سیگنال را به همه محیط می رساند. البته اگر خانه ای که در آن زندگی می کنید بزرگ است بهتر است این گزینه را فراموش کنید. کافی است روتر را در یک اتاق بگذارید.

چه چیزی اشعه وای فای را می گیرد؟

شما می توانید از گیاهان نیز برای دفع امواج وای فای استفاده کنید. گیاهان نیز مانند انسان قدرت جذب امواج را دارند. گیاهان مقاوم آپارتمانی مضرترین امواج خانه شما را جذب می کنند و مانع از تحریک سلامت شما خواهند شد. گیاهانی مثل کاکتوس، آلوئه ورا، سنسوریا با کم کردن سرعت انتشار امواج خطرات ناشی از وای فای را کاهش می دهند.

امواج وای فای تا چند متر است؟

امواج وای فای قدرت بسیار کمی دارند و در طول مسافت ضعیف می شوند. این امواج غیر یونیزه هستند و خطرات ناشی از آنها کم است. طول مسافت انتشار این امواج ۳۰ تا ۷۰ متر در یک فضای بسته است. پس اگر از روتر فرستنده امواج دور باشیم خطرات ناشی از آن به کمترین حد خود می رسد. البته روتر ها با با بیشترین سطح ایمنی ساخته می شوند.

سوالات متداول

ضرر امواج وای فای بیشتر است یا اینترنت گوشی؟

تحقیقات نشان می دهد ضرر امواج رادیویی بیشتر است. بنابراین ضرر امواج اینترنت گوشی قوی تر از مودم است.

امواج مودم مثل امواج مایکروویو است؟

بله امواج اینترنتی برای ارسال اطلاعات و امواج مایکروویو برای پخت و پز استفاده می شود. مایکروویو با پرتو افکنی باعث بالا رفتن دمای و ایجاد گرما می شود که البته امواج وای فای نیز گرما تولید می کنند.

آیا درست است که نسل اینترنت 5G کرونا را انتشار داد؟

این مطلب در حد شایعه است چیزی در این مورد اثبات نشده. زیرا اولین شهری که از اینترنت 5G استفاده کرد ووهان چین بود و کرونا نیز از این شهر شایع شد. اما هیچ ارتباطی با بیماری کرونا و اینترنت 5G وجود ندارد. کرونا تنها از طریق تنفس منتقل می شود.

جمع بندی

اگر شما در معرض روزمره امواج وای فای هستید و دوری از آن غیر ممکن است بهتر است سطح ایمنی بدن خود را افزایش دهید. بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت استفاده از امگا ۳ و گلوتاتیون ایمنی شما را در برابر بیماری ها حفظ می کند. همچنین استفاده از ضد آفتاب خطر ابتلا به عوارض پوستی ناشی از امواج را کاهش می دهد. خاموش کردن روتر و بیرون رفتن برای چند ساعت به معنای واقعی راه کار خوبی خواهد بود.

نظرات و پیشنهاد های شما؟

در این مطلب از انزل وب به بررسی کامل عوارض وای فای در منزل برای انسان پرداختیم. به نظر شما استفاده از ۵G چه خطراتی دارد؟ در بخش دیدگاه نظرات و سوالات خود را با ما در میان بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

بررسی: آیا هواپز ضرر دارد؟ اشعه دارد و سرطان زاست؟
بررسی: آیا هواپز ضرر دارد؟ اشعه دارد و سرطان زاست؟
بررسی عوارض خوابیدن کنار گوشی موبایل ، حالت پرواز یا شارژ امن است؟
بررسی عوارض خوابیدن کنار گوشی موبایل ، حالت پرواز یا شارژ امن است؟
بررسی عوارض امواج وای فای در بارداری و برای جنین و نوزاد
بررسی عوارض امواج وای فای در بارداری و برای جنین و نوزاد
بررسی خطرات هوش مصنوعی که میتواند به یک مشکل جدی تبدیل شود!
بررسی خطرات هوش مصنوعی که میتواند به یک مشکل جدی تبدیل شود!

نظرات

×