راهنما قدم به قدم حل مشکل کار نکردن سرچ ویندوز 10 (تست شده)

راهنما قدم به قدم حل مشکل کار نکردن سرچ ویندوز ۱۰ (تست شده)

 اگر زمانی به دنبال فایل یا بخش تنظیماتی خاصی در کامپیوتر باشید، سریع‌ترین روش انجام این کار استفاده از نوار ابزار سرچ است. 🔍 این قسمت که در بخش پایینی تسکبار قرار دارد، از نسخه ویندوز ۱۰ به بعد در این سیستم عامل اضافه شد و کارایی آن را چند برابر کرد. حل مشکل کار نکردن سرچ ویندوز ۱۰ یکی از مواردی است که شاید شما را نیز درگیر کرده باشد. گاهی ممکن است با خطا یا مشکلاتی در این بخش مواجه شوید و همین موضوع مجبورتان می کند کامپیوترتان را برای پیدا کردن یک فایل زیر و رو کنید. در ادامه این مطلب از انزل وب به راهنما قدم به قدم حل مشکل کار نکردن سرچ ویندوز ۱۰ (تست شده) پرداخته ایم.

رفع مشکل کار نکردن Search ویندوز ۱۰

Fix Problems in Windows 10 Search

غیرفعال شدن سرچ ویندوز ۱۰ میتواند بسیار آزاردهنده باشد اما این باگی است که تا کنون بسیاری از کاربران ویندوز آن را گزارش کرده‌اند. این مسئله معمولا با ری استارت کردن کامپیوتر ، ریستارت سرویس سرچ یا بروزرسانی سیستم عامل برطرف شود. علت اصلی این خطا را می توان مشکلات نرم افزاری از سمت سیستم عامل یا سرویس‌های مربوط به Bing معرفی کرد.

جستجوی ویندوز یک ویژگی ضروری محسوب میشود زیرا شما با استفاده از آن میتوانید فایل‌ها، اسناد، فیلم‌ها، تصاویر و یا حتی بخش‌های تنظیماتی کامپیوتر را در مدت خیلی کوتاه تری پیدا کنید. همچنین اخیرا با ادغام این بخش با مرورگر بینگ، سرچ ویندوز نه تنها مربوط به جستجوی درون کامپیوتر، بلکه صفحات وب هم شده است. اگرچه شاید در نگاه اول این بخش چندان پرکاربرد به نظر نرسد، اما با استفاده از آن میتوان کارها را بسیار سریع‌تر پیش برد و نبود آن آزاردهنده است. در ادامه به طور دقیق‌تر به راهکارهای حل مشکل کار نکردن سرچ ویندوز ۱۰ میپردازیم.

 اتصال به اینترنت را بررسی کنید

گاهی اوقات ممکن است به دلیل عدم اتصال به اینترنت برای استفاده از بخش سرچ در ویندوز دچار مشکل شوید. برای این کار مطمئن شوید که دستگاه شما به یک اینترنت متصل است و همچنین شبکه به درستی عمل میکند. امتحان کردن این روش ممکن است مشکل شما را خیلی سریع حل کند.

کامپیوتر را ری استارت کنید

ری استارت کردن یکی از روش‌های رایجی است که برای رفع مشکلات بسیاری از دستگاه‌ها یا نرم افزارهای پیشنهاد میشود. با یکبار خاموش و روش کردن کامپیوتر شما میتوانید فایل‌های سیستمی را مجدد فراخوانی کنید و همین موضوع گاهی باعث از بین رفتن خطاهای ویندوز میشود. ریبوت کردن سیستم و راه اندازی مجدد آن اغلب برای حل باگ‌های بوجود آمده معجزه میکند. اگر این راه را امتحان نکرده‌اید حتما یک شانس به آن بدهید و با استفاده از گزینه Restart در بخش power ویندوز، حافظه کش را پاکسازی کنید. این کار معمولا میتواند علت کار نکردن قسمت سرچ ویندوز ۱۰ را از بین ببرد.

قبل از ری استارت کردن سیستم بهتر است این روش را هم امتحان کنید. کلیدهای ترکیبی Ctrl+Shift+Esc یا Ctrl + Alt + Del را بزنید تا بخش Task Manager باز شود. سپس به تب Details بروید و از لیست برنامه‌ها SearchUI.exe را پیدا کنید. روی آن کلیک راست کنید و End task را بزنید.

دلیل کار نکردن سرچ ویندوز 10

حال روی گزینه End process بزنید. بعد از انجام مراحل کامپیوتر را ری استارت کنید و از حل شدن مشکل نوار جستجو در ویندوز ۱۰ مطمئن شوید.

Cortana را یکبار خاموش و روشن کنید

نرم افزار Cortana دستیار صوتی سیستم عامل‌های ویندوز است. از آنجایی که فعالیت این برنامه با بخش سرچ ویندوز ۱۰ بسیار به هم تنیده است، ممکن است این کار مشکل شما را حل کند. پس اگر کورتانا را فعال کرده‌اید شاید بد نباشد که وارد برنامه آن شوید و یکبار برنامه را خاموش و روشن کنید.

برنامه Cortana در ویندوز 10

اجرای Windows Troubleshooter

بخش Windows Troubleshooter یا عیب یابی ویندوز میتواند برای رفع بسیاری از مشکلات کاربران موثر باشد. اگرچه این قابلیت پاسخگوی همه مشکلات پیش آمده برای ویندوز نیست، اما گاهی میتواند مسائل را بررسی و برای رفع آنها اقدام نماید. برای وارد شدن به بخش Troubleshooter منوی Start را باز کنید و به آدرس Settings > Update and Security > Troubleshoot > Search and Indexing بروید.

از کار افتادن سرچ ویندوز 10

سپس روی گزینه Run the troubleshooter بزنید تا فرایند عیب یابی را شروع کنید. در بخش بعدی باید گزینه‌ای که به بهترین شکل مشکل شما را بازتاب میکند را انتخاب کنید. برای مثال Files don’t appear in search results option (فایل در نتایج جستجو نمایش داده نمیشود.) بعد گزینه Ok را به منظور تایید بزنید.

عیب یابی ویندوز برای کارنکردن بخش سرچ

بعد از آن اگر مشکل کار نکردن سرچ ویندوز ۱۰ حل شده باشد با صفحه‌ای همچون نمونه زیر مواجه میشوید.

از اجرای سرویس جستجو مطمئن شوید

ممکن است به دلایلی خود سرویس جستجو در Windows 10 غیر فعال شده باشد. اگر به این صورت باشد راه مشخصی برای رفع آن وجود ندارد و شاید تنها کاری که بتوانید انجام دهید منتظر ماندن برای رفع این خطا است.

فهرست بندی جستجوی ویندوز ۱۰ را بازسازی کنید

گاهی در زمان از کار افتادن سرچ ویندوز ۱۰ میتوانید با استفاده از Search indexing options فایل های فراموش شده را به سیستم یادآوری کنید. به همین ترتیب میتوانید به ابزار سرچ یادآوری کنید که پوشه‌ها کجا قرار دارند و نمایه آن را بازسازی کنید. برای این کار باید از بخش Control Panel ویندوز استفاده کنید.

فهرست بندی جستجوی ویندوز 10 را بازسازی کنید

بروزرسانی سیستم عامل ویندوز

بسیاری از اوقات ممکن است نسخه‌هایی از سیستم عامل حاوی باگ‌ها و خطای مختلفی باشند. در این زمان‌ها بهترین راه حل بروز رسانی سیستم عامل است. اگر برای ویندوز ۱۰ شما آپدیت جدیدی آمده است، بهتر است آن را دانلود و نصب کنید. زیرا این کار ممکن است نسخه بهنیه‌تری از ویندوز ۱۰ را در اختیار شما بگذارد. آپدیت نگه داشتن ویندوز همیشه یکی از کارهایی است که میتوانید در صورت برخوردن با یک مشکل سیستمی انجام دهید.

برای این کار وارد بخش Start شوید و سپس روی Setting بزنید. در مرحله بعد وارد بخش Update & Security شوید و با زدن بر روی Check for updates از وجود نسخه‌های جدیدتر و آپدیت ویندوز مطمئن شوید. در صورتی که ورژن جدیدی وجود داشت، روی install بزنید و پس از اتمام فرایند دانلود سیستم را یکبار ری استارت کنید.

بروز رسانی ویندوز 10 برای رفع مشکل کار نکردن سرچ

بازیابی ویندوز به نسخه قبلی

آپدیت کردن سیستم عامل لزوما همه چیز را بهتر نمی‌کند. گاهی اوقات ممکن است مشکل کار نکردن ویندوز ۱۰ دقیقا به دلیل بروز رسانی سیستم عامل به نسخه‌ای جدید ایجاد شود. بسیاری از مواقع نسخه‌های جدید خود دارای باگ و ایرادی هستند که برای شما مشکل ساز میشوند. پس اگر احساس میکنید دلیل مشکل شما از زمان آپدیت کردن ویندوز شروع شده است، میتوانید نسخه قبلی را بازیابی کنید.

ابتدا بخش Settings را باز کنید. روی Update & Security کلیک کنید و به بخش Windows Update بروید. سپس روی گزینه View update history option بزنید و Windows Update history را انتخاب کنید.

بازیابی نسخه قبلی ویندوز برای رفع مشکل سرچ

در صفحه نمایش داده شده روی Uninstall updates  بزنید.

بازیابی نسخه قبلی ویندوز

در صفحه نمایش داده شده بعدی آخرین آپدیت نصب شده را مشاهده خواهید کرد. روی Uninstal کلیک کنید تا نسخه قبلی ویندوز دوباره روی سیستم قرار بگیرد.

حل مشکل کار نکردن سرچ ویندوز 10

در آخرین مرحله روی دکمه Yes بزنید و سیستم را ری استارت کنید.

حل مشکل کار نکردن سرچ ویندوز ۱۰ با این روش انجام خواهد شد و نسخه سیستم عامل شما به حالت گذشته تغییر میکند.

از Command Prompt استفاده کنید

اگر همچنان سرچ ویندوز ۱۰ کار نمی کند، پیشنهاد میکنم این روش را دنبال کنید. بخش Command Prompt قسمتی است که شما میتوانید دستورات خاصی را به صورت متنی در سیستم وارد کنید. از این روش میتوان برای رفع برخی از خطاهای سیستمی نیز استفاده کرد. با استفاده از این راهکار نیز میتوانید گزارش مشکل را ارسال کنید.

برای باز کردن این فضا کلید ویندوز و R  را نگه دارید تا پنجره Run باز شود. سپس درون کادر حروف cms را بنویسید و Ok را بزنید. دستور زیر را برای راه اندازی عیب یاب وارد کنید وEnter را فشار دهید.

msdt -ep WindowsHelp id SearchDiagnostic

رفع مشکل کار نکردن سرچ ویندوز 10

سپس روی گزینه Advanced کلیک کنید و تیک گزینه Apply repairs automatically را بزنید.

رفع مشکل سرچ ویندوز با روش Command Prompt

روی گزینه Next کلیک کنید و از لیست نمایش داده شده مناسب‌ترین گزینه متناسب با مشکلتان را انتخاب کنید. این مسئله میتواند برای رفع مشکل تایپ نشدن در سرچ ویندوز ۱۰ و ویندوز ۱۱ نیز موثر باشد.

سوالات متداول

چطور میتوان مشکل گیر کردن نوار جستجو در بالای صفحه ویندوز 10 را حل کرد؟

 Control Panel > Programs and features > Uninstall a program را باز کنید. فهرست را برای نوار ابزارهای دیگر بررسی کنید.(به طور مثال نوار وب) سپس روی آن کلیک راست کنید و گزینه Uninstall را بزنید.

جمع بندی

به طور دلیل کار نکردن سرچ ویندوز ۱۰ خطای نرم افزاری است. این مشکل ممکن است با ایجاد تغییراتی در سیستم عامل همچون بروز رسانی و یا بازیابی آن برطرف شود. در غیر این صورت ممکن است نیاز به امتحان کردن روش‌های دیگری همچون گزارش مشکل، ریسک کردن اطلاعات بخش جستجو و یا سایر روش‌های تخصصی داشته باشید.

اگر سیستم شما از امکانات خوبی برخوردار است شاید بد نباشد که نسخه ویندوز آن را به ۱۱ بروزرسانی کنید تا از قابلیت‌های جدیدتر مایکروسافت در این نسخه بهره‌مند شوید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

آیا شما هم تا امروز با مشکلاتی در زمینه سرچ ویندوز مواجه شده بودید؟ بنظر شما مشکل تایپ نشدن در سرچ ویندوز ۱۰ چیست و چه راهکارهایی برای حل آن وجود داد؟ اگر شما نیز تا به حال با این مسئله رو به رو شده‌اید تجربیات خود را با ما در بخش دیدگاه‌ها به اشتراک بگذارید.

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مرتبط

آموزش 13 روش حل مشکل تایپ نشدن در سرچ ویندوز 10 و ویندوز 11
آموزش ۱۳ روش حل مشکل تایپ نشدن در سرچ ویندوز ۱۰ و ویندوز ۱۱
آموزش 3 روش حذف کادر جستجو از تسکبار ویندوز 10
آموزش ۳ روش حذف کادر جستجو از تسکبار ویندوز ۱۰
آموزش 11 روش حل مشکل کار نکردن سرچ ویندوز 11
آموزش ۱۱ روش حل مشکل کار نکردن سرچ ویندوز ۱۱
سریعترین و بهترین نرم افزارهای جستجو در ویندوز 10 ، 8 و 7
۱۰ تا از سریعترین و بهترین نرم افزارهای جستجو در ویندوز ۱۰ ، ۸ و ۷

نظرات

×