کاهش حجم فیلم و ویدیو بدون افت کیفیت

آموزش و معرفی بهترین نرم افزار های کم کردن حجم ویدیو بدون افت کیفیت

یکی از مشکلاتی که کاربران حین ذخیره سازی ، آپلود و…ویدیوها با آن مواجه هستند ، حجم ویدیو ها و در واقع سایز آن است. ویدیو و فیلم هایی که حجم بالایی دارند ،  فضای زیادی از هارد را اشغال می کنند؛ به علاوه برای دانلود و یا آپلود زمان بر هستند. بنابراین نرم افزار های زیادی جهت تغییر سایز و حجم ویدیو ها معرفی و منتشر شده است و ما در پست امروز انزل وب ، تعدادی از بهترین نرم افزار ها را برای کم کردن حجم ویدیو بدون افت کیفیت انتخاب کرده ایم که در ادامه با آنها آشنا خواهید شد.

آموزش کار با بهترین برنامه های کاهش حجم فیلم و ویدیو بدون افت کیفیت

How To Resize Videos Without Losing Quality

برای کم حجم کردن و بهینه سازی تصاویر ، قبلا روش هایی را در انزل وب معرفی کردیم. نرم افزار های ویرایش ویدیو نیز ، برای آن دسته از کاربرانی که قصد دارند فیلم ها را کم حجم کنند ، بخشی از آن را کات کنند و یا با استفاده از برنامه ها دیگر از آن کلیپ بسازند ،مفید است که در ادامه بهترین آن ها را معرفی می کنیم.

کاهش حجم ویدیو با استفاده از Avidemux

نرم افزار Avidemux  ، یک نرم افزار رایگان و منبع باز است که قابلیت های متعددی از جمله کات کردن فیلم ها ، اعمال تغییرات نظیر فیلتر های متنوع جهت تغییر کیفیت فیلم ها را  در خود جای داده است. این نرم افزار با سیستم عامل های ویندوز ، مک و لینوکس سازگار است.

کاهش حجم فیلم و ویدیو بدون افت کیفیت

با استفاده از این نرم افزار می توان ویدیو هایی با ۸ گیگابایت را به تنها ۲۰۰ مگابایت کاهش حجم داد. اما  تنظیمات ویژه ای دارد که در ادامه نحوه ی تغییر سایز را بدون افت با استفاده از  این نرم افزارکیفیت می خوانید:

  • بعد از دانلود و نصب این نرم افزار ،مراحل نصب را طی کنید. تنظیمات و چک باکس های موجود در مراحل نصب را روی حالت پیش فرض خود بگذارید.
  • از منوی استارت ، فایل مربوط به برنامه را باز کنید و سپس در پنجره ی باز شده ، ویدیو ی مدنظر را بکشید. (روش drag and drop)
  • در سمت چپ منوی برنامه سه گزینه را مشاهده می کنید:Video, Audio و Format
  • به این بخش و نوع فایلی که انتخاب می کنید دقت داشته باشید.سپس با انتخاب اولین ویدیو ،از طریق منوی کشویی و مطابق با شکل زیر ، فرمت MPEG-4 AVC را انتخاب کنید.در صورت نیاز به صدای فیلم و ویدیو مد نظرتان ، می توانید آموزش تبدیل ویدیو به MP3 که قبلا آموزش داده ایم را مطالعه نمایید.
  • در بخش Audio ، فرمت (AAC (Faaac را از منوی آبشاری مربوطه انتخاب کنید. در قسمت آخر نیز مطابق با شکل بالا ، فرمت MP4 را انتخاب کنید.
  • در بخش بالای اسکرین ، به دنبال گزینه ای  تحت عنوان Save Video باشید. دقت داشته باشید که با جست وجو ساده میان گزینه می توانید با کاربرد هر یک آشنا شوید.
  • در نهایت باید نام ویدیو و محلی که برای ذخیره سازی در نظر دارید را مشخص کنید. نکته ی قابل توجه ، درج فرمت مورد نظر بعد از نام انتخاب می باشد. به این معنا که بعد از انتخاب نام ، باید فرمت mp4 را برای ویدیویی که کاهش حجم داده اید تایپ کنید.
  • دقت کنید که این فرآیند بسته به حجم ویدیو و قدرت کامیپوتر شما در هنگام پردازش ، زمان بر است.

کم کردن حجم ویدیو بدون افت کیفیت با استفاده از Handbrake

نرم افزار Handbrake ،مشابه نرم افزار قبلی که معرفی کردیم ، قابلیت های مشابهی دارد و به صورت رایگان برای انواع سیستم عامل ها نظیر ویندوز و مک قابل استفاده است.

در ادامه به صورت مختصر ، نحوه ی کاهش حجم بدون افت کیفیت با استفاده از این نرم افزار را می خوانید:

بعد از دانلود و نصب نرم افزار ، به دنبال گزینه ی Source باشید. این گزینه از طریق صفحه اصلی ، بخش بالایی و سمت چپ در دسترس است.

کاهش حجم فیلم و ویدیو بدون افت کیفیت

  • ویدیو دلخواه را بارگذاری کنید و سپس روی گزینه ی Open کلیک کنید.
  • از بخش Destination ، محل ذخیره ی فایل را انتخاب کنید.دقت داشته باشید که حین نامگذاری فایل ، از MP4 استفاده نمایید.
  • در بخشی که نسبت به سایر گزینه های موجود در صفحه تیره تر است ، ۵ گزینه وجود دارد: Video, Audio, Subtitles, Advanced ، Chapters. از همین بخش باید گزینه ی video را انتخاب کنید.
  • سپس به بخش ( Target size (MB که زیر Quality قرار گرفته است بروید و اندازه دلخواه خود را جهت کاهش حجم انتخاب کنید. دقت داشته باشید که اندازه ای که تعیین می کنید ، کمتر از نصف اندازه اصلی ویدیو نباشد. چرا که این کار سبب افت کیفیت ویدیو می شود.
  • زمانی که تنظیمات گفته شده را انجام دادید ، روی گزینه Start کلیک کنید تا فرآیند کاهش حجم انجام شود.

کم کردن حجم ویدیو ها با استفاده از Free Video to Flash Converter

همان طور که می دانید ، برای ویدیو ها فرمت های مختلفی تعریف شده است. فرمت های MP4  و MKV از فرمت های رایج هستند که البته قبلا ،نحوه پخش ویدیوهایی با فرمت MKV را در انزل وب آموزش داده ایم، فرمت FLV ، یکی از فرمت های معمول ویدیو است که توسط بسیاری از وب سایت ها استفاده میشود. از مزایای انتخاب این فرمت آن است که ویدیو ها با هر اندازه ای قابلیت کاهش حجم تا نصف اندازه ی اصلی را دارند. یکی از نرم افزار هایی که جهت تغییر سایز ویدیو با این فرمت ها می باشد ، نرم افزار Free Video to Flash Converter است که نحوه ی کار با این نرم افزار را جهت کم کردن حجم ویدیو در ادامه می خوانید:

  • مراحل نصب را مطابق با آن چه که به صورت پیش فرض تعیین شده است پیش بروید.
  • روی Add files کلیک کنید و سپس فایل دلخواه را وارد کنید.
  •  روی انتخاب SWF یا FLV دقت داشته باشید.باید فرمت FLV را انتخاب کنید و سپس محل ذخیره فایل را نیز مشخص کنید.
  • برای این نرم افزار تنظیماتی جهت شخصی سازی نیز وجود دارد.مثلا می توانید از بخش Video bitrate ، میزان کاهش حجم را مشخص کنید و همچنین رزولوشن ویدیو را تغییر دهید. نهایتا روی Convert برای شروع فرآیند کلیک کنید.

کم کردن حجم ویدیو ها با استفاده از Free Video to Flash Converter

فشرده سازی ویدیو ها بدون افت کیفیت با استفاده از VirtualDub

نرم افزار VirtualDub ، یکی دیگر از نرم افزار های معروف برای کاهش حجم ویدیو می باشد. گزینه های موجود برای این برنامه مشابه برنامه های قبلی معرفی شده است و در ادامه به صورت خلاصه نحوه ی کاهش حجم را توضیح می دهیم:

  • با انتخاب  بخش Video و سپس Compression ، پنجره ای نمایان میشود که در این بخش باید از لیست موجود ، Xvid MPEG-4 Codec را انتخاب کنید. سپس روی OK کلیک کنید.
  • از طریق بخش File ، گزینه ی Save as را انتخاب کنید .با این کار فرآیند فشرده سازی شروع میشود.

کاهش حجم فیلم و ویدیو بدون افت کیفیت

تجربه و پیشنهاد شما؟

در صورتی که نرم افزار های مشابه دیگری را میشناسید و از آن استفاده کرده اید ، از بخش نظرات تجربه خود را با ما در میان بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

نظرات

  • lwpoory says:

    رمز چیه؟

  • شمس says:

    مرسی بسیار استفاده کردم

  • فرصت says:

    اونایی که می خوان راحت و بی دردسر حجم رو کم کنند و فرمت رو عوض کنند نرم افزار free make video converter خوبه ایرادش هم اینه که تو نسخه رایگان اول و آخر فیلم تبلیغ نرم افزار میاد
    اما نرم افزار خوب و حرفه ای Adobe Media Encoder رو پیشنهاد میکنم که به راحتی فیلم را با فرمت و حجم دلخواه کاهش میده و البته افت کیفیت متناسبی هم داره، (h264)

  • مرتضی says:

    دوستانی که واقعاً میخوان بصورت کارآمد و جدی ویدیوهاشونو فشرده کنند باید بدونند که با تنظیم فقط دو سه تا گزینه ( مثلآ کدک ویدیو رو h264 یا h265 بزاریم و یه نرخ بیت تعیین کنیم سپس رزلوشن ویدیو رو ست کنیم و نهایتاً یه فرمت معروفی انتخاب کنیم!) نمیتونیم به هم به کیفیت و هم به حجم دلخواهمون برسیم! اگه مطابق آموزشی که خانم منا ظاهری تهیه کردن بخواهید کار کنید، باید بدونید که شما در اصل کار تبدیل ویدیو رو انجام میدید نه فشرده سازی حرفه‌ای!!! متاسفانه تو ایران انکود کردن و تبدیل کردن ویدیو رو با یک نگاه مینگریم! ما در واقع میخواهیم الان ویدیوهامون رو ReEncode یا Encode بکنیم! نه که عمل Converting رو انجام بدیم!! برای کانورت ویدیو همه ساده میتونن از هر نرم افزاری استفاده کنند. ولی هدفی که ما داریم فقط با انکودینگ جواب داده میشه. این رو برای دوستانی عرض کردم که اطلاعات کمی در این باب دارند.دوستان برای رسیدن به کیفیت و همچنین حجم مناسب حتماً باید با کدک های H264 و H265 آشنایی کاملی داشته باشید وتمام مولفه‌هایی که این دو کدک برای فشرده سازی ویدیو استفاده میکنند رو به نحو احسنت بلد بشید! یکم زمان زیادی میطلبه ولی اگه دنبال کنید شیرینه! x264 یک نرم افزار انکودر رایگانی هست که تونسته تکنیک های جدید فشرده سازی رو بصورت رایگان در اختیار همه قرار بده. این نرم افزار کامند لاینی هست و محیط کاربری گرافیکی نداره. ولی این نرم افزار امروزه در درون بسیاری از نرم افزارهای رایگان و غیر رایگان فشرده سازی و تبدیل ویدو قرار گرفته، بااین تفاوت که همشون یک محیط گرافیکی هم همراه این نرم افزار فوق العاده(x264 encoder) تعبیه کردند. شما اول باید درمورد H264 تحقیقات کاملی بکنید و تمام ویژگیهایی که این کدک در فشرده سازی ویدیو براتون مهیا کرده رو یاد بگیرید بعدش برید سراغ یک نرم افزاری که دستتون رو در فشرده سازی ویدیو ۱۰۰ درصد باز گذاشته و همه ویژگی های فشرده سازی رو در اختیارتون قرار داده.
    نرم افزارهایی مثل Handbreke و Staxrip تقریبآ نرم افزارهای متوسطی برای این کار هستند.
    اما نرم افزارهای حرفه‌ای کدام ها هستند؟!
    دوستان پیشنهاد میکنم دو نرم افزار meGUI و Selur Hybrid رو یاد بگیرید. البته مطالب فارسی براش در حد بسیار مبتدی هست و شما خودتون باید در فروم های خارجی و حرفه ای دنبال آموزش های تک و توک باشید!
    این دو نرم افزار تقریبآ میشه گفت حرفه ای ترین ها در دنیا هستند و جالبه بدونید که از نرم افزار meGUI بسیاری از گروه های ریلیز کننده فیلم های سینمایی مثل Ganool و ShaANiG و اینا استفاده میکنند که هردوی این نرم افزارها رایگان هستند!
    AviSynth یک نرم افزار اسکریپت نویسی برای کارهای Post Production ویدیو هست که بسیتر نرم افزار قدرتمندی هست . این هم محیط کاربری گرافیکی نداره! ولی هردوی نرم افزارهای انکود یعنی meGUI و Hybrid این نرم افزار ارزنده رو درون خودشون همراه با یک محیط گرافیکی تعبیه کردند.
    من در فروم های خارجی به صورت شانس دیدم که سازنده های این دو نرم افزار انکود باهم دیگه تبادل اطلاعات داشتند و اونجا متوجه شدم که سازنده meGUI بسیار حرفه ای تر از سازنده Hybrid بود و داشت به او کمک های تکنیکی میکرد تا نرم افزارش رو بهتر کنه!!
    پیشنهاد من به شما اینه که حتما به این موضوع علاقه مند بشید و حتما از یک نرم افزار آن هم meGUI استفاده کنید که در دنیا بهترین هست برای فشرده سازی.
    در پایان لینک آموزش تمام ویژگی های این نرم افزار رو براتون میزارم تا شروع کنید!( در آموزش H264 به تعداد ویژگی های موجو توجه کنید!!!!!)

    لینگ آموزش کل امکانات H264:
    https://en.wikibooks.org/wiki/MeGUI/x264_Settings

    لینک آموزش کامل meGUI:
    https://en.wikibooks.org/wiki/Category:Book:MeGUI

    موفق باشید

    • کامبیز says:

      سلام. هم از انزل وب تشکر میکنم برای مطالب مفیدو خوبش و هم از آقامرتضی برای توضیحاتی که دادند. مرسی

  • محمد says:

    خیلی مطلب خوبی خوب ممنون واقعا عالی بود ان شاءالله بر ی کربلا

  • محمد says:

    خیلی مطلب خوبی خوب ممنون واقعا عالی

  • Amin says:

    Avidemux این نرم افزار بسیار عالیه و حجم رو بدون افت کیفیت به حد زیادی کم میکنه.

  • راهنما says:

    من هیچ برنامه ای را ندیدم که فشرده سازی فیلم را خوب و کیفیت را پایین نیاره.همشون اشغال هستند.دنبال این چیزا نباشید.مخ بکار بندازید راهشو پیدا کنید.من پیدا کردم.اگه گفتید چجوری؟
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    ..
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    ..
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    ..
    .
    ..
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    خوب حالا که زحمت دادی به انگشتت باشه میگم پس بیا

    تصویر و صدا از هم جدا کن تصویر حجمش کمه ولی صدا که اضافه میشه حجمش بالا میره.دلیلشو پیدا کن که بعدا گفتی کار خودته دروغ نگفته باشی.

  • زهرا says:

    سلام
    نرم افزار Avidemux خیلی حجم فایل من رو کم نکرد و برعکس کیفیت رو پایین آورد.
    اما نرم افزار Handbrake باتوجه به اینکه میشه خودت کیفیت فیلم رو تو قسمت Quality تنظیم کنی خیلی خوب بود.

  • نسترن says:

    سلام ببخشید میشه ویدیو ی دانلودنشده رو توسط این برنامه کم حجم کرد بعد دانلودکرد؟یا باید اول دانلودکرد بعد کم حجم؟

  • Zahra says:

    سلام اصلا نصب نمیشه رو کامیوتر راهنماییم کنید

  • سردار مهاباد says:

    سلام——بهترین نرم افزار فشرده سازی staxrip هستش.حدود ۴ سال میشه ازش استفاده میکنم. گزینه ای بهتر از این امکان نداره مطمئن باشین
    اینم شمارمه اگه راهنمایی خواستین ۰۹۱۴۹۴۸…

  • علی says:

    آقاما نرم افزراررودانلودکردیم ولی لجراش نمی کنه واخطارمی ده(ویندوزXp,سی ودو بیت)اینم لینک اخطارش
    http://s8.picofile.com/file/8267552084/untitled.JPG

  • محمد says:

    برنامه handbrake عالی بود استفاده کردم ممنون??????????

  • atefe says:

    دقیقا کارایی که گفتیدو انجام دادم ولی فیلمم کیفیتشو ازدست دادو یه خط هایی افتاده توش

  • ایلیا says:

    برای من دو گزینه ی mp4 muxer داره و mp4v2 muxer. کدوم رو باید بزنم؟

  • ایلیا says:

    سلام. من این نرم افزار avudemux رو دانلود کردم و دقیقا کار هایی رو که گفتین انجام دادم. پس چرا حجمش بیشتر شد؟

  • shok says:

    سلام من فیلمهای زیادی رو تبدیل کردم با تبدیل کنندهای زیادی هم کار کردم تجربه من میگه که برای کم کردن حجم وتصویری با کیفیت قابل توجه فقط دو فرمت بدرد میخوره یکی mp4وmkv هستش باقیه فرمتها بدرد این برنامه نمیخورند من نرم افزار خاصی پیشنهاد نمیکنم چون با بیشتر تبدیل کننده ها میشه این کار رو انجام داد برای mp4 توصیه میکنم از سایز ۲۴۰*۳۵۲ استفاده کنید یک فیلم ۲ ساعت رو که به فرمت mp4 تبدیل کنید با سایز که گفتم حدودا حجمش ۲۵۰ مگابایت در میاد بای

  • علیرضا says:

    این برنامه ها هیچ کدوم تخصصی نیستند. صرفا جنبه استفاده عمومی دارند.
    من کارم تدوینِ، هیچ برنامه ای دقیق تر و بهتر از Adobe Media Encoder نیست.

  • king says:

    با سلام
    کانورترهای زیادی را استفاده کردم
    این دو تا راپیشنهاد می کنم
    Movavi Video Converter 16

    MeGUI_2624_x86

  • علی says:

    با سلام
    چگونه میتوان سایتهایی را که در اندروید با مرورگر سیو میکنیم را درمحیط ویندوز به راحتی وبدون تغییر ببینیم وبتوانیم راحت ویرایش کنیم مثل یک فایل متنی
    باتشکر فراوان
    پاسخ دادن

  • AmirF says:

    ممنون از متنی که قرار دادید ، و تشکر بابت توضیحات مناسبتون