آموزش افزایش سرعت اینترنت با استفاده از تغییر سرویس های DNS

۲ روش افزایش سرعت اینترنت با استفاده و تغییر سرویس های DNS

امروزه اینترنت یک امر جدا نشدنی از زندگی روزمره شده است که استفاده از آن نقش مهمی در پیشرفت زندگی افراد دارد. اما مشکل اصلی در استفاده از اینترنت زمانی رخ میدهد که سرعت آن کاهش پیدا میکند. قطعی و کندی اینترنت اتفاق تکراری و آزار دهنده ای است که برای برخی کاربران اینترنت داخل کشور بسیار رخ میدهد و با تغییر DNS و استفاده از دی ان اس پایدار و پرسرعت تر میتوان تا حد زیادی سرعت ارتباط با سرورها و دسترسی به اینترنت را افزایش داد و از این اتفاق جلوگیری کرد. در ادامه به روش های انجام اینکار در انزل وب می پردازیم.

آموزش بالا بردن سرعت اینترنت مخابرات ، ایرانسل و.. با تغییر تنظیمات DNS

How to Get Faster Internet Speed Using DNS Hack

برای بهبود سرعت اینترنت راههای زیادی وجود دارد. قبلا در مطلبی در انزل وب راههای افزایش سرعت مرورگرها را با هم مرور کردیم. یک راه دیگر برای افزایش سرعت اینترنت، افزایش کیفیت خط تلفن ADSL است. تقریبا هر کامپیوتری بارها و بارها درخواستهایی را به DNS برای تبدیل آی پی به آدرس میزبان(Hostname) میفرستد و اگر از اینترنت با سرعت کم استفاده میکنید ممکن است کارایی اینترنت پایین بیاید.با استفاده از سرویس های DNS میتوانید سرعت اینترنت خود را افزایش دهید.در مطلب امروز میخواهیم چند سرویس ارائه دهنده DNS برای افزایش سرعت اینترنت را به شما معرفی کنیم.

DNS چیست ؟

ساناد سرواژهٔ سامانهٔ نام دامنه (به انگلیسی: Domain Name System)، (به اختصار DNS) خوانده می‌شود. DNS یک سیستم سلسه‌مراتبی نام‌گذاری برای کامپیوترها، سرویس‌ها، و یا هر منبع دیگری که به شبکه اینترنت و یا یک شبکه خصوصی (LAN) متصل بوده، می‌باشد. وقتی می‌خواهید وارد وبگاهی شوید، باید نشانی کارساز وبش را بدانید. نشانی کارساز وب با نشانی آی‌پی مشخص می‌شود. اما به خاطر سپردن نشانی آی‌پی، دشوار است. می‌توان به جای نشانی آی‌پی، از نام‌های دامنه استفاده کرد. برای هر نشانی آی‌پی یک نام دامنه در نظر گرفته شده‌است. مثلاً نشانی آی‌پی وبگاه گوگل ۱۷۳٫۱۹۴٫۳۳٫۱۰۴ است. برای دسترسی به گوگل، می‌توانید از این نشانی آی‌پی یا نام دامنه آن یعنی www.google.com استفاده کنید.

اطلاعات بیشتر در ویکی پدیا

افزایش سرعت اینترنت ADSL مخابرات ، شاتل ، همراه اول ، ایرنسل با ست کردن مناسب و بهترین DNS !

برخی کاربران در هنگام استفاده از ISP داخل کشور مثل مخابرات ، ایرانسل و .. عبارات و سوالات رایجی در فضای مجازی مانند :  “بهترین DNS برای اینترنت مخابرات  ، ایرنسل ، شاتل و.. چیست ؟” یا “بهترین DNS سرورها برای ایران کدامند؟”  ، “لیست کامل DNS سرورهای ایران” و.. می پرسند که باید در پاسخ آنها بگوییم علاوه بر دی ان اس های عمومی مثل OpenDNS ، سرویس DNS گوگل و.. برای پیدا کردن بهترین DNS اپراتور و سرویس دهنده اینترنت مورد نظر شما بهترین راه تماس با بخش پشتیبانی فنی و پرسش از فرد متخصص آن شرکت میباشد چراکه ممکن است بعد از مدتی DNS مدنظر که شما با جستجو در اینترنت پیدا نموده اید نه تنها باعث افزایش اینترنت شما شوند بلکه به علت از کار افتادن ، تغییر آی پی آدرس و.. باعث کندی سرعت دانلود و قطعی اینترنت شما شود. پس مطمئن ترین راه اطلاع از DNS مناسب و پرسرعت یک ISP تماس با بخش پشتیبانی کمپانی مورد نظر و سوال از بخش پشتیبانی است.

افزایش سرعت اینترنت با انتخاب DNS پر سرعت و مناسب

سازمانهای مختلفی وجود دارند که DNS های عمومی را ارائه میدهند و شما می توانید از بین آنها انتخاب کنید. این گستردگی سازمانها ممکن است باعث سخت شدن تصمیم گیری شود و بهترین تصمیم گیری به عوامل زیادی مثل منطقه جغرافیایی، ISP بالادستی و تراکم شبکه بستگی دارد.به صورت کلی، با انتخاب یکی از سرویس دهنده لیست زیر میتوانید تصمیم خوبی بگیرید، اما با تست و بررسی آنها می توان بهترین سرور برای DNS را برای افزایش سرعت اینترنت ADSL انتخاب کنید.

لیست سرورهای DNS عمومی پرسرعت و با کارایی بالا

نام سرور
آی پی اولیه (Primary IP)
(Secondary IP) آی پی ثانویه
OpenDNS
۲۰۸.۶۷.۲۲۲.۲۲۲
۲۰۸.۶۷.۲۲۰.۲۲۰
Google Public DNS
۸.۸.۸.۸
۸.۸.۴.۴
Level 3 Communications
۴.۲.۲.۱
۴.۲.۲.۲

تنظیم سرورهای DNS توسط مودم ADSL برای بالا بردن سرعت اینترنت وای فای و شبکه خانه

اگر میخواهید سرعت کل اینترنت وای فای ، LAN و.. خانه و محل کار شما با تغییر DNS افزایش یابد باید دی ان اس ها را بر روی مودم خود ست کنید. بعد از انتخاب سرویس دهنده DNS ( آی اس پی یا سرویس دنده عمومی مثل گوگل ) ، ابتدا از اینکه مودم شما از قابلیت DNS Forrwarde پشتیبانی میکند مطمئن شوید و سپس از طریق آی پی مودم و مرورگر وارد تنظیمات مودم خود شوید و در مرحله بعد برای ست کردن یا تغییر DNS در مودم های TP-link وارد بخش DHCP  و قسمت Primary DNS و Secondary DNS را بر طبق آدرس های DNS مورد نظر خود ست و تنظیمات را ذخیره کنید.

پیکربندی سرورهای DNS توسط مودم برای بالا بردن سرعت اینترنت

در مودم های D-link با طی کردن منو Advanced  > DNS  ، گزینه های Preferred DNS Server و Alternate DNS Server  را طبق تنظیمات آی پی آدرس DNS انجام دهید.

تنظیم dns مودم dlink

توجه کنید که مراحل اینکار ممکن است در مودم شما کمی متفاوت تر باشد پس ابتدا نحوه ست کردن DNS در مدل مودم خود جستجو و در صورت لزوم از افراد متخصص برای ست کردن DNS کمک بگیرید ، همچنین در صورتی که تنظیمات شبکه و مودم خود را دستکاری نمودید و میخواهید آنها را به حالت اولیه خود بازگردانید پیشنهاد میکنیم مطالب قبلی انزل وب را برای ریست کردن تنظمیات شبکه و ریست کردن تنظیمات مودم مطالعه کنید .

افزایش سرعت اینترنت با استفاده از تغییر و ست کردن DNS در کانکشن ویندوز

یکی دیگر از راههای افزایش سرعت اینترنت استفاده از سرویس OpenDNS ، Google DNS و.. از طریق ست کردن بر روی کانکشن شبکه سیستم عامل است .OpenDNS یکی از محبوبترین سرویسهای رایگان DNS است. کافی است مراحل ساده ی زیر را برای استفاده از این سرویس به عنوان سرور جایگزین DNS دنبال کنید.

بالا بردن سرعت اینترنت با استفاده OpenDNS

قدم اول: برای استفاده از OpenDNS جهت افزایش سرعت اینترنت،کنترل پنل را باز کرده و به قسمت Network and Internet options بروید.

قدم دوم : روی قسمت Network and Sharing Center کلیک کنید.

قدم سوم: روی اتصال اینترنت کلیک کرده و قسمت Properties را باز کنید.

قدم چهارم: در منو مشخصات باز شده، روی (Internet Protocol Version 4(TCP/IPv4 ، کلیک کنید و به قسمت Properties بروید.

قدم پنجم: اکنون آدرسهای زیر را به عنوان آدرسهای سرورهای DNS برای داشتن اینترنت با سرعت بیشتر وارد و در نهایت پنجره را OK کنید.

Preferred DNS server: 208.67.222.222

Alternate DNS server: 208.67.220.220

اکنون شما در حال استفاده از OpenDNS برای افزایش سرعت اینترنت هستید.

برای پیکربندی IPv6

این مراحل نیز مانند روند بالا است. ابتدا روی (Internet Protocol Version 6(TCP/IPv6 کلیک کرده و مقادیر زیر را وارد کنید:

Preferred DNS server: 2620:0:ccc::2

Alternate DNS server: 2620:0:ccd::2

استفاده از Google DNS برای افزایش سرعت اینترنت

اگر مایل به استفاده از DNS عمومی گوگل برای افزایش سرعت اینترنت هستید ، با وارد کردن آدرسهای زیر در قدم ۵ بالا میتوانید از این سرویس استفاده کنید:

برای IPv4:

۸.۸.۸.۸

یا

۸.۸.۴.۴

برای IPv6:

۲۰۰۱:۴۸۶۰:۴۸۶۰::۸۸۸۸

یا

۲۰۰۱:۴۸۶۰:۴۸۶۰::۸۸۴۴

مزیتهای زیادی برای استفاده از سرویس های OpenDNS  و Google DNS برای افزایش سرعت اینترنت وجود دارد. اگر سرور DNS که ISP شما کار نکند شما قادر به استفاده از اینترنت نیستید. اما با استفاده از این سرویسها در این شرایط هم قادر به استفاده از اینترنت خواهید بود. اگرچه این دو سرویس به خوبی کار میکنند اما سرویس Google DNS این روزها استفاده ی بیشتری دارد. اما شما میتوانید با دنبال کردن مراحل ساده بالا و کمی جستجو برای بهترین dns عمومی برای ایران و خاج از کشور از هر سرویسی که ترجیح میدهید استفاده نمایید.

تجربه و پیشنهاد شما ؟

در بالا راههای افزایش سرعت اینترنت با استفاده از سرویس های DNS را برای شما مطرح کردیم. اگر شما نیز تجربیاتی از سایر سرویسهای DNS ، دی ان اس های مناسب و پرسرعت تر و روشهای دیگری برای بالا بردن سرعت اینترنت سراغ دارید از طریق بخش نظرات آنها را با ما در میان بگذارید.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

لیست کامل و تست شده بهترین DNS بازی آنلاین ، موبایل ، PS و..
لیست کامل و تست شده بهترین DNS بازی آنلاین ، موبایل ، PS و..
20 روش حل مشکل ارور DNS Server Is Not Responding ویندوز 11 ، 10 و..
۲۰ روش حل مشکل ارور DNS Server Is Not Responding ویندوز ۱۱ ، ۱۰ و..
آموزش جدید روش رفع ارور ریجن ایکس باکس
آموزش جدید نحوه رفع ارور ریجن ایکس باکس
آموزش 6 روش تست امنیت VPN و نشت DNS برای کارکرد صحیح آن
آموزش ۶ روش تست امنیت VPN و نشت DNS برای کارکرد صحیح آن

نظرات

  • zahra says:

    سلام اینترنت شاتل دارم برای ترید مجبورم از وی پی ان استفاده کنم ای پیم شناسایی نشه هرکارمیکنم سرعت کنده حتی ازنمیکنه اکثراسایتارو صرافی رو توروخدا راهنمایی کنین من این اموزشاروهم رفتم ولی تغیری نکرده دیگه اید چیکارکنم

  • جواد says:

    ساام مودم من ۳تاdnsمیخوادچیکارکنم توروخداکمکم کنیدممنونم

  • Soroosh says:

    سلام.
    بهتذین حرفی که میتونم بزنم فقط و فقط تشکر از مطالب مفیدی که زحمت کشیدید و در دست.رس ما قرار دادید.
    براتون آرزوی موفقیت و سلامتی دارم.
    ۴ خرداد ۹۹.

  • ibrahim says:

    من dns رو تغییر دادم ping هم تغییر کرد اومد زیر ۱۰۰

  • مهدی says:

    وقتی دی ان اس هارو باز میکنم و وارد میکنم سیو نمیشه وقتی دوباره میرم تو دی ان اس پاک شده چیکار کنم؟

  • raha says:

    میشه بگید برای مودم ip link چکار باید بکنم؟
    خیلی ممنون

  • سینا says:

    بسیار متشکر از سایت خوبتون کار امد وعالی بود

  • Amin says:

    سلام مرسی از راهنمایی کامل و دقیق تون البته سرعت dns دو فاکتور داره یکی خود dns بود که شما بهترین را معرفی کردید یکی از فاکتور ها هم نزدیک بودن dns سرور و تاخیر کمتر در راه رسیدن به dns سرور در ایران من از دی ان اس ipm که nic زیر مجموعه اش است استفاده میکنم هم سریعه هم تاخیرش بسیار کمه ۱۹۴.۲۲۵.۱۵۲.۱۰ و ۱۹۴.۲۲۵.۱۵۲.۱۲ گفتم شاید برای شبکه شما هم تاخیرش کم باشه

  • علی says:

    سلام. من dns رو تغییر دادم به آدرس
    ۱.۱.۱.۱
    ۱.۰.۰.۱
    به طرز وحشتناکی سرعت لود صفحه ها زیاد شد حتما امتحان کنید. ولی سرعت دانلود کمترش شد از ۱ مگ اومد رو ۴۰۰ ۵۰۰. این حالت عادیه؟

    • Amin says:

      سلام dns به سرعت دانلود کاری ندارن و فقط در لود شدن اولیه صفحات اینترنتی یا کاهش مکس در شروع دانلود بسیار تاثیر داره

  • محمد says:

    ممنونم از پست خوب شما واقعا بهم کمک کرد و مطالب خوب و مفید رو بیشتر از قبل بزارید

  • پویا says:

    درود بی کران
    در ابتدا از مطلب ارزشمند شما سپاسگزاری میکنم ، بسیار جامع و کامل بود .
    بنده به شخصه از دو دی ان اس گوگل و اُپِن دی ان اس استفاده کردم ، و به کاربران پیشنهاد میکنم صرف نظر از شهرت ، از دی ان اس های شرکت اُپِن دی ان اس برای بهبود جزئی در سرعت استفاده نمایند .
    لازم به ذکر است ، کاربران نباید از این روش انتظار معجزه داشته باشند چرا که تغییرات نامحسوس و جزئی خواهند بود .
    موفق و پیروز باشید

    • Amin says:

      متاسفانه هنوز بعضی ها از dns 4.2.2.4 استفاده میکنن که هم تحریم کرده ما رو هم تاخیرش خیلی زیاد است ماله اوراکله برای این افراد اگه dns شونو تغییر بدن تو لود اولیه وب سایت تقریبا معجزه است در حد دو تا پنج ثانیه

      • Daruosh says:

        چند روز پیش بیخودی تنظیمات dnsرو پاک کردم،الان چهار روزه دارم دنبال یک رمز DNS میگردم مال هر سایتی رو زدم فایده نداشت! مخصوصا که هیچکدوم پروتکل v6_ رو نزاشتن،،، تا اینکه شانسی تو این سایت پیداش کردم و وارد کردم،انصافا اوکی زدم یوتیوبم باز شد،، واقعا ممنون از سایت خوبتون و راهنمایی صادقانتون

  • احمد says:

    خیلی ممنون عالی بود

  • محمد says:

    من از برنامه DNS Jumper استفاده میکنم . خیلی عالیه حدود چهل تا سرور dns داره

  • seedni says:

    سرعت تغییری نمیکنه