تمشک سیاه دیجیتالی
شاید شما تا به حال به دلیل نبود محصولات بلکبری در کشور ما، نام بلکبری را نشنیده باشید. بلکبریها برای اولین بار در سال ۱۹۹۹ میلادی به کاربران معرفی شدند و سر و صدای بسیاری به پا کردند. این ابزار در ابتدا با نام استرابری که در فارسی به معنای توتفرنگی است به بازار آمد اما پس از مدتی بنا به تمایل افراد سازنده آن به توتسیاه یا همان بلکبری، به این عنوان تغییر نام داد.
بلکبری در حقیقت خدمات پیشرفتهای را به صورت بیسیم در اختیار افراد مختلف قرار میدهد. هر فرد با در اختیار داشتن یک بلکبری میتواند دستگاهی را برای دادههایی با قالبهای متفاوت داشته باشد. به طور مثال شما با داشتن یک بلکبری میتوانید از ایمیلی که دریافت میکنید، صفحات مختلف وب را باز کنید و در همان حال از یک شماره تلفنی که روی صفحه وب میبینید اقدام به ایجاد تماس تلفنی با آن کنید. به عبارت دیگر یک بلکبری ابزاری است که شما با استفاده از آن میتوانید با ترکیب روشهای بیسیم و دستگاههای بیسیم از نرمافزارها و امکانات مربوط به تلفنهای همراه استفاده کرده و یک وسیله همه کاره را در اختیار بگیرید.
مایک لازاریدیس، بنیانگذار بلکبری است. او در کشور ترکیه متولد شده است و اصلیت خانوادهاش به یونان برمیگردد. مایک در سال ۱۹۸۴ تحقیق و مطالعات گستردهای را آغاز کرد که منجر به طراحی گوشیهای بلکبری شد. کسب این موفقیت راه را برای ادامه فعالیتهای مایک باز کرد و او در سال ۲۰۰۰ توانست بیش از ۱۰۰ میلیون دلار، برای ایجاد یک موسسه مطالعات فیزیک نظری سرمایهگذاری کند. جالب است بدانید او در سن ۱۵ سالگی به این دلیل که توانسته بود تمامی کتابهای علمی کتابخانه ملی را مطالعه کند، موفق شد جایزهای را کسب کند. مایک لازاریدیس، مدیرعامل شرکت Research In Motion است که در همان سال ۱۹۸۴ توسط خودش بنیان گذاشته شد و این شرکت توانست دستگاهی به نام بلکبری را معرفی کند و با کمک آن تغییرات عمدهای را در ارتباطات بیسیم به وجود آورد.
در حال حاضر دستگاههای بلکبری ابزارهای قدرتمندی هستند که با کمک آنها میتوان تمامی ابزارهای ارتباطی را با هم در یک وسیله به همراه داشت. پایگاه crackberry.com مصاحبهای را با او انجام داده است که در ادامه آن را میخوانیم.
- شما از سال ۱۹۹۹ تا به حال در حدود ۶۰ میلیون دستگاه بلکبری به بازار عرضه کردهاید، این در حالی است که شرکتی مانند اپل تنها در عرض ۲ سال توانسته است بیش از ۳۰ میلیون iPhone و iPod لمسی به بازار عرضه کند. نظر شما در این مورد چیست؟
اگر منظور شما این است که کاری را که ما در زمان ۱۰ سال انجام دادهایم، اپل در ۲ سال انجام داده است، اشتباه فکر میکنید. ما بیشتر از نصف دستگاههایمان را از ۲ سال گذشته تاکنون عرضه کردهایم و فروش ما روزبهروز در حال افزایش است. ما با ارائه تلفنهای هوشمند خود گام بزرگی برداشتهایم که نسبت به آن بسیار امیدوارم.
- فکر میکنید که از دیدگاه کارشناسان هم، شما در حال حاضر در جایگاه خوبی قرار گرفتهاید؟
در زمان بحران اقتصادی همه شرکتها با مشکل مواجه شدند و به نظر من شرکتهایی راحتتر از این بحران گذر خواهند کرد که از نظر نام تجاری مورد اعتماد مردم باشند. به نظر بسیاری از افراد بلکبری یک نام تجاری مورد اطمینان برای همه است و این کلید موفقیت ما در بازار بوده است.
- تصور میکنم بیش از همه شما با شرکت اپل در تولید محصولاتتان رقابت دارید. این موضوع صحت دارد؟
به خاطر تشابهی که در تولید محصول داریم، ناخودآگاه این رقابت ایجاد میشود و در حال حاضر هم در طول عمر بیشتر باتری محصولاتمان با اپل رقابت میکنیم. البته باید بگویم که بسیاری از تکنیکهای بهینهسازی که امروزه دیگر شرکتها به آسانی از آنها استفاده میکنند سالها پیش توسط کارشناسان و محققان بلکبری طراحی شده و توسعه پیدا کرده بود.
- تصمیم شما برای ایجاد یک مرورگر مشخص برای محصولات شرکتتان تا چه حد جدی شده است؟
به نظر من طراحی و توسعه و گذشته از این دو مورد تثبیت یک مرورگر در میان کاربران کار بسیار مشکلی است و به ریسک بالایی احتیاج دارد. ما دوست داریم تا از یک مرورگر اختصاصی استفاده کنیم اما هنوز از سرمایهگذاری در بخشی که زیاد در آن تجربه نداریم، خیلی مطمئن نیستم. برای من در حال حاضر مسائلی چون پهنای باند شبکه، عمر باتری، اندازه صفحه نمایش، سرعت پردازنده بالاتر و چگونگی مطالب وبسایتمان از اولویت بالاتری برخوردار است.
- خودتان از بلک بری راضی هستید؟
به نظر من دستگاههای بلکبری به صنعت فناوریها کمک بسیاری کردند. در زمینه تجارت هم بلکبری یک انقلاب را به وجود آورد که برای من بسیار با ارزش است. با این اوصاف حتما از آن راضی هستم.
منبع:روزنامه بایت
ویرایش و گردآوری:انزل وب