آموزش استفاده از حالت فوکوس مود در اندروید

آموزش استفاده از حالت فوکوس مود (Focus mode) در اندروید

در دنیای امروز که گوشی های هوشمند تا اعماق زندگی ما پیش رفته اند، اهمیت برنامه هایی برای کنترل و مدیریت زمان ⌛ صرف شده در تلفن های همراه به شدت احساس می شود. سیستم سلامت دیجیتال گوگل (Digital Wellbeing) برای این منظور، ابزار فوق العاده ای به نام حالت تمرکز را طراحی کرده که با ورود اندروید ۱۰ به صنعت تلفن های هوشمند، منتشر شده است. در مطلب امروز انزل وب قصد داریم، علاوه بر معرفی این ابزار کاربردی، به آموزش استفاده از حالت فوکوس مود در اندروید نیز بپردازیم، با ما همراه باشید.

حالت Focus mode در اندروید چیست؟

How to use Focus Mode in Android

به زبان ساده، فوکوس مود به عنوان یکی از کاربردی ترین قابلیت های اندروید ۱۰ به شما کمک خواهد کرد تا استفاده از برنامه هایی که موجب حواس پرتی می شوند را کنترل کنید. به این صورت که با انتخاب برنامه های مورد نظر و فعال کردن حالت فوکوس مود در اندروید، تمام اعلان ها و نوتیفیکیشن های (Notification) مربوطه به طور کامل پاک سازی شده، ارسال اعلان های بعدی متوقف می شود و علاوه بر آن، امکان استفاده از برنامه های انتخابی در طول مدت فعالیت فوکوس مود نیز، وجود نخواهد داشت. اما جای نگرانی نیست چون پس از خاموش کردن این حالت اعلان هایی که در طول مدت فعالیت فوکوس مود مسدود شده بودند دوباره بازیابی خواهند شد.

با همه این اوصاف اگر با مشکل عدم تمرکز مواجه هستید مطلب آموزش تمرکز حواس در محیط شلوغ را از دست ندهید.

تفاوت حالت Do Not Disturb و Focus mode در اندروید چیست؟

تفاوت اصلی فوکوس مود در اندروید ۱۰ و حالت Do Not Disturb (مزاحم نشوید) در اندروید های قبلی، قابلیت استفاده از برنامه ها است. فعال سازی حالت عدم مزاحمت تنها موجب مسدودیت اعلان ها می شود در صورتی که فوکوس مود دسترسی به برنامه های مشخص شده را نیز از بین خواهد برد. تفاوت دیگر اما این است که در حالت فوکوس مود، باید ابتدا برنامه های مورد نظر انتخاب شده و سپس با فعال سازی این حالت دسترسی و اعلان های این برنامه ها مسدود شود در صورتی که با فعال سازی حالت عدم مزاحمت، همه اعلان های مربوط به تمام برنامه ها مسدود شده و در صورت نیاز می توان برنامه های مهم تر را انتخاب و از لیست عدم مزاحمت خارج کرد.

نحوه فعال سازی حالت تمرکز در اندروید ۱۰ چیست؟

با توجه به اینکه فوکوس مود هنوز در مراحل آزمایشی به سر می برد، برای فعال سازی این قابلیت باید برای نسخه بتا ثبت نام کرد که البته این مورد به سادگی قابل انجام است:

به صفحه بتای گوگل مراجعه کنید.

استفاده از نسخه بتا را تایید کنید.

به صفحه برنامه سلامت دیجیتال گوگل در پلی استور مراجعه کنید.

پس از انجام مراحل بالا شما به قابلیت فوکوس مود از طریق اپلیکیشن Digital Wellbeing دسترسی خواهید داشت.

دسترسی به Digital Wellbeing برای فعالسازی فوکوس مود

همانطور که اشاره شد حالت تمرکز در گوشی سامسونگ و..، از طریق سیستم سلامت دیجیتال گوگل در دسترس قرار می گیرد و برای دسترسی به Digital Wellbeing باید مراحل زیر را طی کرد:

به قسمت تنظیمات یا Setting مراجعه کنید.

تب Digital Wellbeing & parental controls را بیابید.

برای راحتی استفاده، در منوی اصلی این تب، گزینه Show icon in the app list را انتخاب کنید تا دفعات بعدی، اپلیکیشن سلامت دیجیتال در فهرست برنامه ها در دسترس باشد.

فوکوس مود در اندروید

برای آشنایی برا تعداد بیشتری از برنامه های مدیریت زمان، پیشنهاد ما مطالعه روش های فهمیدن مدت زمان استفاده و کارکرد گوشی اندروید، آیفون و… است.

فعال سازی حالت فوکوس مود در اندروید ۱۰

پس از فعالسازی بتا می توانید از طریق برنامه سلامت دیجیتال، چه از مسیر تنظیمات و چه از لیست برنامه ها، فوکوس مود را فعال کنید:

از طریق لیست اپلیکیشن ها و یا قسمت تنظیمات وارد برنامه Digital Wellbeing شوید.

زیر عنوان Ways to disconnect وارد قسمت فوکوس مود شوید.

برنامه های مورد نظر را با فعال سازی تیک کنار هر کدام، انتخاب کنید.

گزینه Turn on now را انتخاب کنید.

اگر بعدا تصمیم گرفتید برنامه ای را از این لیست حذف کنید تنها کافیست به سادگی تیک کنار آن برنامه را بردارید.

فوکوس مود در اندروید

فعال سازی دسترسی آسان به حالت فوکوس مود

برای دسترسی ساده و سریع تر به حالت فوکوس مود، پس از ثبت نام در بتا و فعال سازی این قابلیت، می توان سوییچ روشن و خاموش این برنامه را به قسمت کوییک ستینگ (Quick Setting)، در بالای صفحه اعلان ها اضافه کرد.

انگشت خود را از با بالای صفحه اصلی تلفن همراه به سمت پایین بکشید تا صفحه اعلان ها باز شود.

دوباره از قسمت بالای صفحه ظاهر شده به سمت پایین بکشید تا منوی کوییک ستینگ باز شود.

روی علامت مداد برای ویرایش این منو ضربه بزنید.

از میان گزینه ها و کلید های ظاهر شده، روی گزینه Focus mode ضربه بزنید، نگه دارید و به سمت بالا بکشید تا به منوی کوییک ستینگ اضافه شود.

فوکوس مود در اندروید

پس از انجام مراحل بالا قادر خواهید بود به سادگی از طریق منوی کوییک ستینگ تنها با ضربه زدن روی گزینه Focus mode این قابلیت را خاموش یا روشن کنید.

خاموش کردن حالت فوکوس مود

نکته مهم دیگر خاموش کردن این قابلیت است، که اگر از طریق خود برنامه و نه دسترسی سریع، انجام گیرد دو گزینه متفاوت برای انتخاب خواهد داشت. می توان حالت فوکوس مود را به طور دائمی خاموش کرد (Turn off now) و در زمان دلخواه ذوباره روشن نمود و یا اینکه برای مدت کوتاهی این حالت را متوقف نمود (Take a Break) تا پس از انتخاب مدت زمان مورد نظر، بعد از چند دقیقه این حالت دوباره به صورت خودکار فعال شود. برای درک بهتر این گزینه ها می توانید از عکس زیر کمک بگیرید.

فوکوس مود در اندروید

در ضمن می توانید از طریق گزینه Set a schedule برنامه زمان بندی مشخصی برای فعال شدن فوکوس مود ایجاد کنید تا مثلا در هنگام خواب صدای آزار دهنده پیام های مختلف برایتان مزاحمتی ایجاد نکند. اگر از مشکلات خواب رنج می برید پیشنهاد ما مطالعه مطلب ۱۵ تا از بهترین برنامه تنظیم خواب اندروید است.

نظرات و پیشنهادات شما؟

امروز در انزل وب آموختیم که حالت تمرکز چیست و چگونه می توان از آن استفاده. فراموش نکنید که نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید و در انتها امیدواریم مطلب امروز مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

حمایت مالی

اگر از مطلب منتشر شده رضایت دارید، می توانید جهت حمایت انزل وب و ادامه روند انتشار محتوا در صفحه حمایت مالی ما در زرین پال یا ریمیت مبلغ دلخواه مد نظر خود را پرداخت و ارسال کنید. از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم.

مطالب مرتبط

آموزش سریع نحوه غیر فعال سازی IPv6 در اندروید برای اپراتورها
آموزش سریع نحوه غیر فعال سازی IPv6 در اندروید برای اپراتورها
آموزش روش حل مشکل ناهماهنگی صدا و تصویر در اندروید
آموزش ۴ روش حل مشکل ناهماهنگی صدا و تصویر در اندروید
دلایل سوختن هارد گوشی چیست؟ بررسی مهم ترین علت های این اتفاق
دلایل سوختن هارد گوشی چیست؟ بررسی مهم ترین علت های این اتفاق
راهنمای کامل مهاجرت از آیفون به اندروید (iOS to Android)
راهنمای کامل مهاجرت از آیفون به اندروید (iOS to Android)

نظرات