دستگاههای کارتخوان 💳 ممکن است هر از گاهی ارور خاصی را نشان دهند، یکی از رایجترین آنها ارور صف پر شده کارتخوان است.
خطای صف پر شده کارتخوان، با عدد ۹۳ و متن انگلیسی Queue Full نمایش داده میشود. علت خطای ۹۳ کارتخوان، پُر شدن حافظه دستگاه است که یکی از راهحلهای رفع این مشکل، خالی کردن حافظه داخلی است. در مطلب حاضر از انزل وب، به آموزش رفع ارور صف پر شده کارتخوان خواهیم پرداخت.
صف پر شده کارت یعنی چه و چگونه آن را رفع کنیم؟
How To Fix The Pos Machine Queue Full Error?
در سیستم دستگاه کارتخوان خطاهای بسیاری از جمله خطای عدم برقرای ارتباط، خطای تمپر کارتخوان، خطای ۹۳ و غیره قرار دارد. گاهی اوقات پیش میآید که متوجه خطایی با عنوان اخطار صف پر شده در کارتخوان میشویم؛ اما خطای صف پر شده کارتخوان چیست؟ دستگاه کارتخوان حافظه داخلی دارد که تمام تراکنشها را در خود ذخیره میکند. هنگامی که با این خطا مواجه میشویم یعنی حافظه دستگاه کارتخوان ما دیگر پُر است. این حافظه تمام تراکنشها اعم از کارت کشیدن، گرفتن موجودی، خرید شارژ و سایر خدمات دیگر را در خود ذخیره میکند. تعدد بالای تراکنشها حتی در کوتاه مدت میتواند ما را با پیغام صف پر شده کارتخوان روبهرو کند. برای رفع Queue Full دستگاه کارت خوان بهتر است حافظه دستگاه خود را تخلیه کنیم.
خطای ۹۳ کارتخوان در دستگاههای قدیمیتر بیشتر بروز میکند و در بسیای از دستگاههای جدید این مشکل پیدا نیست. زیرا ذاتاً دستگاههای قدیمی از حافظه کمتری برخوردارند. کارتخوانهای جدید عموماً با میزان حافظه داخلی بیشتری ساخته میشوند. البته میان دستگاههای جدید هم انواع مختلفی وجود دارد؛ بهتر است با توجه به میزان تراکنشهایمان یک دستگاهی تهیه کنیم که حافظه داخلی بیشتری داشته باشد. زمانی که با این خطا مواجه شدیم موضوعی که بیشتر از هر چیزی اهمیت دارد، رفع Queue Full دستگاه کارت خوان است. زیرا گاهی اوقات دقیقاً در نقطه خرید مشتری دستگاه POS ارور میدهد و کار ما را مختل میکند.
۱- خالی کردن حافظه برای رفع خطای ۹۳ کارتخوان
اولین و مهمترین اقدامی که باید به هنگام بروز این خطا انجام دهیم، خالی کردن حافظه کارتخوان است. به منظور انجام این کار باید وارد بخش ذخیره تراکنشها شویم، در این بخش باید گزینهای تحت عنوان حذف تاریخچه تراکنشها یا پاکسازی تراکنشها وجود داشته باشد. در نهایت کافیست حافظه ذخیره را پاک کنیم تا به رفع ارور صف پر شده کارتخوان بپردازیم.
قبل از انجام این فرآیند، پیشنهاد میشود نخست با کارشناسان و متخصصان در این زمینه مشورتی داشته باشید و این مشکل را با آنها در میان بگذارید.
۲- خاموش و روشن کردن دستگاه کارتخوان
زمانی که میخواهید خطای مورد نظر را رفع کنید یک بار روش خاموش و روشن کردن (راه اندازی مجدد) دستگاه را امتحان کنید. این روش شاید مشکل را بهطور کامل حل نکند ولی امتحانش ضرری ندارد. برای اینکه دستگاه را خاموش و روشن کنید میتوانید دکمه پاور روی صفحه کلید (که معمولاً به رنگ قرمز است) را فشار دهید و چند ثانیه نگه دارید. البته در برخی از دستگاههای پوز نیازی به نگه داشتن دکمه نیست و با یکبار ضربه زدن دستگاه خاموش میشود.
یکی دیگر از روشها برای خاموش کردن دستگاه، کشیدن آداپتور دستگاه است. در برخی از دستگاههای کارتخوان که مستقیم به آداپتور وصل نیستند و به اصطلاح شارژی هستند، باید باتری را خارج کنید و مجدداً پس از چند ثانیه داخل دستگاه قرار دهید.
۳-رفع ارور صف پر شده کارتخوانی با اعمال تنظیمات کارخانه
درصورتی که خطای ۹۳ کارتخوان با انجام روشهای قبلی حل نشد، یک روش دیگر وجود دارد که اصلاً روش تضمینی نیست؛ منتهی ممکن است گاهی اوقات خطا برطرف شود. دستگاه کارتخوان را به تنظیمات پیشفرض برگردانید و اصطلاحاً ریست Reset کنید. شاید در مواقعی ارور ۹۳ در کارتخوان حل شود. برای اینکه دستگاه کارتخوان را به تنظیمات پیشفرض برگردانیم به چند روش میتوانید این کار را انجام دهیم.
در روش اول ابتدا به بخش تنظیمات کارتخوان میرویم و به دنبال گزینه Backup & Reset میگردیم. سپس باید گزینهای تحت عنوان Factory Data Reset را پیدا کنیم. این گزینه را انتخاب میکنیم و شاهد اعمال تنظیمات پیشرفض دستگاه خواهیم بود.
روش دوم برای Reset کردن کارتخوان در برخی از دستگاهها، زدن دکمه مربوط در پشت دستگاه است. این دکمه تنظیمات کارخانه در تمام کارتخوانها وجود ندارد.
۴- تماس با کارشناسان و متخصصان برای رفع ارور صف پر شده کارتخوان
همیشه مورد اعتمادترین روش برای رفع خطاهای دستگاه کارتخوان، برقراری ارتباط با پشتیبانی شرکت ارائهدهنده است. بنابراین، نخست باید با پشتیبانی مربوطه تماس بگیریم تا آموزش رفع ارور صف پر شده کارتخوان را به ما ارائه دهند. در این صورت از برطرف شدن مشکل اطمینان خاطر خواهیم داشت و از مشکلاتی که ممکن است در اثر اشتباه ما رخ دهند، جلوگیری میکنیم.
۵- مطالعه دفترچه راهنمای دستگاه کارتخوان برای رفع ارور صف پر شده کارتخوان
در بسیاری از مواقع دفترچه راهنمای دستگاه کارتخوان منبع خوبی برای رجوع کردن است. شاید اطلاعات برطرف کردن خطای ۹۳ در دفترچه راهنمای دستگاه وجود داشته باشد. بنابراین باید به خوبی دفترچه راهنما را مطالعه کنیم. حتی اگر در آن اطلاعات و راهکاری برای حل این خطا نوشته نباشد، حداقل میتوانیم نحوه خاموش روشن کردن و بازگردانی به تنظیمات کارخانه را پیدا کنیم. زیرا این موارد جزو روشهایی هستند که برای رفع خطای ۹۳ کارتخوان میتوانیم انجام دهیم. در هر صورت نتیجه میگیریم که مطالعه دفترچه راهنمای دستگاه کارتخوان کاری مفید به حساب میآید.
سوالات متداول
بله، اگر بنا به هر دلیلی مانند قطع اتصال اینترنت یا خاموش شدن کارتخوان تراکنش ناتمام بماند یا ناموفق باشد، باز هم در حافظه داخلی دستگاه ذخیره میشود. متداولترین اقدام برای اینکه خطای کد 93 یا همان خطای صف پر شده کارتخوان بروز نکند، این است که هر از چندگاهی حافظه دستگاه خود را تخلیه کنید.آیا تراکنشهای ناموفق هم در حافظه کارتخوان ذخیره میشوند؟
برای جلوگیری از خطای صف پر شده چه کار کنیم؟
جمع بندی
دستگاه POS همانند گوشی تلفن همراه دارای حافظه داخلی است که بعد از گذشت مدتی پُر میشود و نیازمند پاکسازی است. زمانی که حافظه کارتخوان پُر شود، با خطای ۹۳ مواجه میشویم. تا زمانی که این ارور برطرف نشود، قادر به کارت کشیدن نیستیم. برای رفع Queue Full دستگاه کارت خوان راهکاری درنظر گرفتند که آن هم خالی کردن حافظه داخلی دستگاه خواهد بود.
نظرات و پیشنهادات شما؟
گاهی مواقع دستگاه کارتخوان ارورهای مختلفی نشان میدهد. چه خطایی بر روی دستگاه کارتخوان شما ظاهر شد؟ چگونه آن را برطرف کردید؟ آیا تا به حال با خطای پر شدن صف کارتخوان مواجه شدید؟ اگر توانستید این مشکل را رفع کنید خوشحال میشویم که ما را در جریان راهکار خود قرار دهید.